susan.e
04-07-2005, 08:15
Upptäckte detta i morse. Någon som vet vad som kan ha orsakat det här?
Åsa, mälardalen zon 2
04-07-2005, 09:50
Har du fläckar på bladen också? För detta tycker jag ser misstänkt likt potatisbladmögel på tomat.
Här kan du läsa om potatisbladmögel på tomat
http://www.angelfire.com/la/caprioli/tomprobl.html(till den texten kan jag lägga till att man inte ska odla tomat i närheten av potatis och man ska inte kompostera sjuk potatisblast och sedan använda jorden till tomaterna. +Man ska inte odla tomater där det stått potatis de senaste åren.)
susan.e
04-07-2005, 11:02
Usch, det var inget vidare. Jag ställer ut plantan i enskildhet och ser vad som händer (Den är odlad i 20 liters hink och står i växthus). Den har fullt med fina tomater som inte är angripna. Bladen är ganska fula men jag har trott att det berott på att den växer i hästgödsel, alltså har den haft tillgång till massor med näring.. Hela växten har krulliga blad.
Potatis har jag haft i en hink i samma växthus, så det är ju möjligt att det är den här potatismögelsvampen. Trist.
knyttetsmor
27-08-2005, 08:39
Jag har också fått en tomatplanta med tre tomater som såg ut som dina.Den plantan står tillsammans med 10 till på en gårdsplan och har aldrig varit i närheten av en potatis,så jag vet inte om jag tror på den teorin.Jag nöp av dom och kastade in dom i skogen.
Eva i Skåne
27-08-2005, 09:09
Jag har också tomater som ser ut så, men ännu inte på alla mina tomatplantor. Sprider det sig till plantorna intill?
Mina tomater är planterade i hinkar och i enbart kogödsel direkt från påse. Kan det ha följ med i påsjorden???
Potatis har vi inte haft här på minst 10år.
susan.e
27-08-2005, 13:59
Jo, jag ställde ut mina plantor utanför växthuset och de "frisknade till". Nu bär de fina friska frukter, så kanske var det nåt annat än potatissmitta.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.