|
Full version: Pelargonhjälp
Sulawesii
04-07-2005, 08:57
Varför vill inte mina Pelargoner växa? De får näring, står ute och har ej växt ur sina krukor (dvs långt ifrån rotfyllda). Behöver de kanske mer näring än föreskrivet på flaskan?
Det kanske just är för att de inte har så rotfyllda krukor de inte växer ovan mark? De kanske håller på att skapar en massa rötter? Jag vet inte om det är så, det är mest en fundering. Jag tycker att mina brukar bete sig sig så.
Jill-Ulrika
04-07-2005, 11:07
CITAT (Sulawesii @ 04-07-2005, 09:57) Varför vill inte mina Pelargoner växa? De får näring, står ute och har ej växt ur sina krukor (dvs långt ifrån rotfyllda). Behöver de kanske mer näring än föreskrivet på flaskan? Nu är jag alls ingen expert på området men jag har iallafall för mig att pelargoner inte vill ha så mycket näring eller vatten. Så har jag skött min pelagron och den frodas som aldrig förr Men lite bio bact har allt skvätt ner emellanåt
Sulawesii
04-07-2005, 15:16
Kollade på Pelargonsällskapets sida. Tänkte inte på det först..... Där står det iallafall att de ska ha rejäla krukor med välgödslad jord att växa i. Gödselvattning regelbundet. Vatten när jorden torkat upp. Gärna lite kalcium i jorden.
Rutis: kanske är det så att mina håller på att jobba under jorden, men, jag ska se till att få dem i större krukor iallafall. Sen får vi se hur det går!
Jill-Ulrika: får din många blommor?
Jag skulle inte satt dem i större krukor om de nuvarande krukorna inte är fyllda. Har märkt att mina växer sämre om de fått för stora krukor, alltså om jag planterat om dem i krukor som är flera storlekar större än de förra krukorna, tror på rutis idé om att de har fullt upp med att bilda rötter. Dessutom stannar de av lite i tillväxten när man planterar om dem - blir väl lite störda. Blomgödning en gång i veckan - ej överdos, det ger bara bladmassa men lite blomning. Låt det torka upp mellan vattningarna. Mina pellisar blommar jättebra - nya knoppar på G hela tiden.
Sulawesii
05-07-2005, 08:45
Helt klart är iallafall att jag sköter dem fel; hur vet jag inte! Speciellt inte om det inte är omplantering som är felet.... Igår var jag iväg på Blomsterlandet och köpte mig redan blommande Pelagoner, så att jag har någonting att glädja mig åt i Pellis-väg tills (om) de andra kommer igång.
Jill-Ulrika
05-07-2005, 10:45
CITAT (Sulawesii @ 04-07-2005, 16:16) Kollade på Pelargonsällskapets sida. Tänkte inte på det först..... Där står det iallafall att de ska ha rejäla krukor med välgödslad jord att växa i. Gödselvattning regelbundet. Vatten när jorden torkat upp. Gärna lite kalcium i jorden.
Rutis: kanske är det så att mina håller på att jobba under jorden, men, jag ska se till att få dem i större krukor iallafall. Sen får vi se hur det går!
Jill-Ulrika: får din många blommor? Ja, konstigt nog  Hm, undra om den långtidsverkande växtnäringen jag blandat i jorden kunnat bidra
Sulawesii
06-07-2005, 08:46
Jag har nu gjort så att jag bytt jord till dem, men har kvar dem i samma krukor. En av dem (samtliga är köpta som rotade sticklingar) hade inte ett dugg mer rötter än vad den hade när jag fick den, men rötterna som fanns var det inget fel på. Vad kan det bero på?
Anki på Öland
09-07-2005, 10:34
Ytterligare lite info från PS hemsida som kanske kan ge svaret;
"Pelargonen blommar inte! Det finns sorter som inte blommar så mycket, ta reda på om den är en sådan. Pelargonen kan ha stått för mörkt och fått för lite ljus. Det kan också bero på att den odlas i för stor kruka, så den bara bildar blad – den kan planteras om i en mindre. Man kan även byta gödning till en som innehåller mindre kväve, N, t ex Tomatgödsel. Det finns också flytande näring med låg kvävehalt, runt 3% N, t ex BioBact och Weibulls BioRika."
Anki
Sulawesii
09-07-2005, 11:38
Undrar hur kvävehalten ser ut i kogödsel? För jag har bladat i det i jorden.
Anki på Öland
10-07-2005, 09:26
CITAT (Sulawesii @ 09-07-2005, 12:38) Undrar hur kvävehalten ser ut i kogödsel? För jag har bladat i det i jorden. Det vet jag inte men det är nog ok för jag har både iår och förra året haft en Gösta och en Mintrose samplanterad i en stor kruka med nästan bara kogödsel och dom växer sig stora och blommar nästan hela tiden. Anki
Vissa pelargonsorter växer väldigt långsamt. Har man tex en stickling av en engelsk pelargon så kan man få vänta länge på att den ska bli stor. Jag har en engelsk pelargon som är inne på 4 :e året, men den är inte större än den rosenknoppspelargon jag köpte som stickling i år! Jag tror zonaler (som tex mårbacka) växer fortast.
Sedan finns det ju dvärgar...
Många växter tycker om att "ta stöd" av krukkanten med rötterna. Har de för stor kruka vill de först fixa ett större rotsystem. Pelargoner vill ju ha mycket syre till rötterna, så en ganska liten kruka i terakotta tycker jag funkar bäst. när rötterna syns ytterst på jordklumpen kan det var dags med en större kruka.
Jag tycker du ska vänta och se nu. Din blomma mår nog bara sämre av fler omplanteringar där rötterna störs. Så länge den inte ser dålig ut i övrigt, så bör det hela fixa sig till slut.
Sulawesii
12-07-2005, 18:17
Ja, jag hoppas verkligen att det fixar sig till slut, för det är ena underbara Pelargoner, de där som inte vill växa (bl a Pine och Bornholm).
stickans
12-07-2005, 19:41
Här en till som har problem med pelargonerna. Har haft låtit dom övervintra och stå i samma krukor sedan två år tillbaka. I våras, innan vi satte ut krukorna så växte dom riktigt ordentligt - men efter det vi planterade ut dom så blir det inga blommor och bladen har blivit små och rödaktiga många av dom.
Någon här som har någon ide om vad som kan ha gått snett? Tycker att vi gett dom både näring och vatten, men kanske dom har fått för lite någon dag så här i värmen? Men egentligen tyckte jag att dom kom av sig redan när vi började sätta ut dagtid... När vi satte ut dom så tog vi bort en del jord och den fick lite ny och klippte dessutom ner dom en del.
Är det nu kört med dom i år så kan något tips om vart problemet ligger vara till hjälp till nästa år åtminstone, så vi inte gör om samma fel igen... :-(
Anki på Öland
13-07-2005, 10:35
CITAT (stickans @ 12-07-2005, 20:41) Här en till som har problem med pelargonerna. Har haft låtit dom övervintra och stå i samma krukor sedan två år tillbaka. I våras, innan vi satte ut krukorna så växte dom riktigt ordentligt - men efter det vi planterade ut dom så blir det inga blommor och bladen har blivit små och rödaktiga många av dom.
Någon här som har någon ide om vad som kan ha gått snett? Tycker att vi gett dom både näring och vatten, men kanske dom har fått för lite någon dag så här i värmen? Men egentligen tyckte jag att dom kom av sig redan när vi började sätta ut dagtid... När vi satte ut dom så tog vi bort en del jord och den fick lite ny och klippte dessutom ner dom en del.
Är det nu kört med dom i år så kan något tips om vart problemet ligger vara till hjälp till nästa år åtminstone, så vi inte gör om samma fel igen... :-( Dom röda bladen är "solbränna". Du satte nog ut dom utan att vänja dom vid solljuset. Tag bort dom bladen efterhand som det kommer nya gröna. Sen skulle dom nog mått bättre av att planteras om och klippas ner tidigare på våren så dom hade kommit igång innan dom kom ut. Nu fick dom ju liksom börja om där andra började i mars, april när dom togs ut ur vinterförvaringen. För lite vatten är nog ingen fara, det ser du på dom, då ser dom väldigt ledsna ut. Fast du kanske kan få fina blommor i augusti, september...... Anki
stickans
13-07-2005, 12:59
Tack Anki, det är säkert som du säger!
Få se om dom trots allt kan komma igen en del lite senare... Men nu vet jag lite mer till nästa vår... :-)
stickans
20-08-2005, 20:58
Anki, du skrev... Fast du kanske kan få fina blommor i augusti, september...... Oj, var rätt du hade - skönt med folk som vet vad dom pratar om... :-) Nu, sedan ett par veckor blommar dom rikligt!
Anki på Öland
21-08-2005, 08:33
Visst är det härligt nu med pellis-prakten!!!! Anki
Monica R
04-09-2005, 21:59
Jag har drivit upp mina pelargonier själv och dom var jätte små när jag satte ut dom i rabatten. Trodde aldrig att de skulle blomma, visste inte heller att man inte skulle sätta ut dem i rabatten när de var så små. Jag har gett dem ganska mycket näring och de blommar för fullt och har gjort det några veckor.
Monica R
11-09-2005, 17:07
Det blev dubbla inlägg
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|