Full version: Blå Bergvallmo
chrdro
Har vid fler tillfällen provat att odla Blå bergvallmo. Tidigare har de inte klarat sig. Den jag planterade förra sommaren (bland Rododendron) blommade aldrig. Dock har den kommit igen och blommat denna sommar.
Nu till min fråga. Har hört att jag bör klippa bort fröställningen första året för att den ska komma igen nästa år???? Hur är det med det?
Kan den fröså sig själv om jag låter stängeln vara kvar.

Christer
kerstin z5-6
jag brukar låta kapseln vara kvar tills den mörknar -då tar jag bort den -finns flera kniper jag alla utom en eller två-medan de är gröna -onödigt att plantan ska öda energi på frökapslar medan den är ung -den ska i stället bilda sidorosetter som ska blomma nästa år
De jag sparar sår jag -så det alltid ska finnas många bergvallmo !
Ewa L
Om jag förstått dig rätt Kerstin så skall jag knipsa bort åtskilliga "frö-påsar" på denna min första Blå Bergvallmo? Dvs innan de mörknar??

Vi är lite som nybivna föräldrar, lite småhispiga och så rädda att göra fel.
rolleyes.gif tongue.gif
kerstin z5-6
ska o ska -så gör jag smile.gif Och några spar jag för frösådd -du klarar dig fint med 2-3 st -de har mkt god grobarhet smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon