|
Bettson
04-07-2005, 12:34
Ner jag fått barn så himlade jag med ögonen och undrade vad jag gjorde av min tid innan jag fick barn. Kunde inte förstå var den tog vägen.
Nu kan jag inte förstå hur jag lyckades fixa saker innan jag hade internet. Det måste ju uppenbarligen ha gått men jag kommer inte ihåg hur.
Trots det så träffar jag ganska ofta faktiskt på människor så unga som trettio år, som inte kan hantera en dator. Riskerna finns faktiskt att de blir totalt utmanövrerade från arbetsmarknaden. Jag brukar skoja med dom och säga att bäst du skaffar dig en dator fort som attan. När du blir gammal så får du nog beställa hemtjänsten över internet annars får du ingen.
Vad använder ni internet till förutom att deltaga på detta fora?
Min lista är hur lång som helst men jag inspireras gärna. Främst är det nya tjänster jag är nyfiken på.
Bankärenden givetvis. Sparar MASSOR av tid. Håller kontakt med barnen via MSN. Lite småprat sådär. Sköter redovisningen för en förening där jag är kassör. Kollar telefonnummer/adresser (Eniro) Hittar busstider, tågtider e.t.c. Beställer en del prylar som jag behöver. Annonserar ut om jag ska sälja nåt som stått i förrådet för länge (Blocket). Mailar bilder och annat till mamma som bor långt bort när jag vill visa nåt.
Hannele
04-07-2005, 12:43
CITAT (Bettson @ 04-07-2005, 13:34) Vad använder ni internet till Jag utvidgar det till att använda dator, eftersom 1) jag har alla mina bilder i datorn numera 2) betalar räkningar, fixar räntor och annat 3) sköter alla kontakter, inklusive söka jobb, handla, beställer saker, etc 4) laddar ner musik 5) alla bokklubbar, föreningar och liknande 6) har min hemsida (fast det kan man inte hålla på med på sommaren) 7) söker mycket information och kollar olika fakta 8) läser intressanta trädgådsgrejer på ett par sajter 9) deklarerar, snart röstar jag också i datorn
Jag har nätet till att skaffa information i form av text och bilder, hålla kontakt med folk, leta nya vänner, betala räkningar, boka och betala resor/biljetter, köpa och sälja saker, ladda hem musik, sköta kontakter med skola/lärare/kurskamrater...
Sen har jag precis som Hannele alla kort i datorn numera men jag borde bränna ut på cd - det har blivit lite mycket...
Bettson
04-07-2005, 12:56
Ungefär allt det där står på min lista också. Fast inte hemsida förstås, det har jag ingen. Jag skickar också mycket SMSfrån datorn eftersom det är lättare att skriva därifrån till folk som är på rörlig fot . Jag plockar hem alla postgiro och bankgiroutdrag drån internet.
SKickar så mycket blanketter jag kan ifyllda eftersm jag har adobe betalversion.
KOmmer jag bara på en bra skrivarswitch så skall jag även faxa från datorn. Jag fullkomligt hatar att dra ut papper från datorn och skriva ut för att sedan behöva sitta och passa en fax där mottagaren ofta har kombinerad fax/telefon. ANtingen sitter ungarna på internet och då är det upptaget timmavis eller också har de glömt att slå över på auto när de går ut.
Tar hur mycet tid som helst
solkatten
04-07-2005, 14:00
Jag säljer på Tradera och lite på blocket.se. Särskilt nu gör jag kraftansträngning för det är billigt på Tradera denna månaden också, sen har a-kassan fortfarande inte gett besked om ersättning, då har jag varit arbetslös sen slutet av januari. Så alla inkomster små som stora är välkomna.
Åh, jag använder det till att betala mina räkningar, ja alltså inte att gå till min internetbank utan jag arbetar med att hålla surfandet i gång och för det ger ju min arbetsgivare mig pengar
Bettson
04-07-2005, 14:52
Funderar förresten på hur jag gjorde förut.
Förut fanns en tågstation som sålde biljetter. Nu är närmsta biljettförsäljningsställe 2,5mil bort. Idag beställer jag över internet och hämtar på ATG utlämningsställe.
Förut skickade jag brev. Gör det så lite som möjligt nuförtiden. Idag är det mail som gäller och jag väntar på riktig EDI.
Förut handlade jag mycker grejor i stora staden fortfarande ett par mil bort. Nu är de flestsa affärer som säljer kontorsmaterial postorderfirmor och beställer själva hem de grejor jag önskar. Två till tre dagars väntetid och ytterligare en resa. Alltså beställer jag själv hem grejorna över nätet i stället.
fruberglund
04-07-2005, 14:55
Bettson
04-07-2005, 14:57
CITAT (fruberglund @ 04-07-2005, 15:55) Någon sa minnet är kort men barmhärtigt, andra kallar det alzheimers.
Sulawesii
04-07-2005, 15:02
Jag kallar det "det ligger i släkten"  .
ninnisky
04-07-2005, 18:04
CITAT (Bettson @ 04-07-2005, 13:34) Trots det så träffar jag ganska ofta faktiskt på människor så unga som trettio år, som inte kan hantera en dator. Riskerna finns faktiskt att de blir totalt utmanövrerade från arbetsmarknaden. ÄHHH, neeee, det är inte sant! känner inte en endaste en som inte kan hantera datorer hjälpligt, möjligtvis min gamla mamma ... e-mail till nära kära, vänner, bekanta, affärsförbindelser, alla bankärenden alla resebokningar alla informationer jag behöver i olika ärenden ja allt, fråga mig istället vad jag inte kan använda en dator till.... kyssa min man kanske
Hannele
04-07-2005, 19:47
CITAT (ninnisky @ 04-07-2005, 19:04) fråga mig istället vad jag inte kan använda en dator till.... kyssa min man kanske  :wub: Vi skickar lite kärleks-SMS och mejl till varandra.
Bettson
04-07-2005, 20:06
Att datorn och internetanslutningen skulle packa ihop är mycket värre än att vara utan telefon. Telefon ksulle det nästan vara skönt att vara utan ibland. Men internet. Kan liksom inte fatta att det gått så fort bara.
Bettson
04-07-2005, 20:11
CITAT (ninnisky @ 04-07-2005, 19:04) ÄHHH, neeee, det är inte sant! känner inte en endaste en som inte kan hantera datorer hjälpligt, möjligtvis min gamla mamma ... Känner nog en hel del faktiskt. Det finns ett mörkertal på de mellan 30-45. Lustigt nog så är det väldigt få mellan 45-65. Fast jag känner så väldigt mycket olika människor.
*Felix matte*
04-07-2005, 20:31
Vad jag gjorde innan..  ... minns inte men nu surfar jag runt och lär mig en massa om allt möjligt.. just nu är det småkryp som är mest intressant (fast jag hittar aldrig såna som jag hittat och fotat)... sedan så har jag video- och msn-kontakt med barn och barnbarn, spelar BITCH (varje dag), läser tidningar, skickar och tar emot mejl och massor av bilder som barn och vänner skickar, köper datorprylar, bokar resor mm. mm Mina närmsta grannar 39 och 44 år är totalt ointresserade av datorer och internet... de vet inte ens hur man slår på datorn  ändå har de två datorer och bredband... barnen surfar  och jag känner flera till som tycker att det inte finns anledning till att lära sig hantera dator och än mindre att surfa
ninnisky
04-07-2005, 20:38
CITAT (Bettson @ 04-07-2005, 21:11) [ Känner nog en hel del faktiskt. Det finns ett mörkertal på de mellan 30-45. Lustigt nog så är det väldigt få mellan 45-65. Fast jag känner så väldigt mycket olika människor. ... OCH DET GÖR JAG OCKSÅ Datorn hör till mitt liv i vardagen helt enkelt!
Bettson
04-07-2005, 21:24
CITAT (Felix matte @ 04-07-2005, 21:31) Vad jag gjorde innan..  ... minns inte men nu surfar jag runt och lär mig en massa om allt möjligt.. just nu är det småkryp som är mest intressant (fast jag hittar aldrig såna som jag hittat och fotat)... sedan så har jag video- och msn-kontakt med barn och barnbarn, spelar BITCH (varje dag), läser tidningar, skickar och tar emot mejl och massor av bilder som barn och vänner skickar, köper datorprylar, bokar resor mm. mm Mina närmsta grannar 39 och 44 år är totalt ointresserade av datorer och internet... de vet inte ens hur man slår på datorn  ändå har de två datorer och bredband... barnen surfar  och jag känner flera till som tycker att det inte finns anledning till att lära sig hantera dator och än mindre att surfa  Vad är bitch! ÄR det nät man kan göra när man får semester tro?
*Felix matte*
04-07-2005, 21:38
CITAT (Bettson @ 04-07-2005, 22:24) CITAT (Felix matte @ 04-07-2005, 21:31) Vad jag gjorde innan..  ... minns inte men nu surfar jag runt och lär mig en massa om allt möjligt.. just nu är det småkryp som är mest intressant (fast jag hittar aldrig såna som jag hittat och fotat)... sedan så har jag video- och msn-kontakt med barn och barnbarn, spelar BITCH (varje dag), läser tidningar, skickar och tar emot mejl och massor av bilder som barn och vänner skickar, köper datorprylar, bokar resor mm. mm Mina närmsta grannar 39 och 44 år är totalt ointresserade av datorer och internet... de vet inte ens hur man slår på datorn  ändå har de två datorer och bredband... barnen surfar  och jag känner flera till som tycker att det inte finns anledning till att lära sig hantera dator och än mindre att surfa  Vad är bitch! ÄR det nät man kan göra när man får semester tro? BITCH plus en massa andra spel. Klicka på Alla spel så hittar du.. Så klart är det inte bara under semestern du får spela... där är öppet 365dagar/år. Jag säger då bara... jag tar inte ansvar för ev. spelberoende
CITAT (Felix matte @ 04-07-2005, 21:31) spelar BITCH (varje dag), Över nätet, eller ensam? Vad har du för högsta poäng?
Hmm...var ju utan internet nästan 2 veckor och hade otrolig abstinens...plus att det var en massa saker jag inte kunde ta reda på... Annars använder jag internet till att betala räkningar, anmäla till CDB(CentralaDjurdataBasen...för den som undrar), läsa här och på ett par forum tilloch att söka information.. Hade jag bredband använde jag det säkert till ännu mer...titta i andras album t.ex vilket är nästan ogenomförbart med segmodem... Datorn använder jag mest till bilder..och jag är duktig och bränner dem på CD också...
*Felix matte*
04-07-2005, 22:00
CITAT (bikiv @ 04-07-2005, 22:49) CITAT (Felix matte @ 04-07-2005, 21:31) spelar BITCH (varje dag), Över nätet, eller ensam? Vad har du för högsta poäng? Eftersom det krävs personnummer så vill jag inte registrera mig och spelar bara mot mig själv... jagar högre poäng... det här är mitt bästa  och det tog mig nästan 2 år (om jag minns rätt) att slå sonhustruns rekord.
krellus
05-07-2005, 14:32
Jag är född på slutet av 60 talet och växte upp med "hemdatorerna". Vem minns inte Sinclair Spectrum, ZX81, Vic20, Commodore 64 etc. Det var tider det? Jag var något så unikt som en datanörd OCH sportfåne. Fotboll och dataspel hand i hand... sida vid sida... Växte upp söder om Stockholm på "landet" och hade nära till skogen så det blev många "kojor" i skogen. Farsan och jag gick ut och letade svamp av och till vilket var rätt kul. Trattisarna var och är fortfarande mina favoriter! SMASK!
Jag använder mitt nät till att söka info jag behöver, kolla mailen och annat av värde.
Innan nätets intåg i mitt liv läste jag mest på fritiden men även teckning och djur stod högt i kurs och gör fortfarande.
Ciczi
MrNorth
14-07-2005, 15:20
Ganska skrämmande att det finns så många som köper datorer till sina barn utan att kunna nånting om dem... Tycker allt att de borde ta sig tid att lära sig så de kan sitta med barnen vid datorn. För man tar ALLDELES för lätt på det som barnen kan hitta på/råka ut för vid internet. Lämnar man ex Anders 13 ensam vid datorn finns ju risken att han träffar sara 12 på en chatt, men sara 12 är egentligen edvard 37 som ber anders 13 att sätta på webbkameran... osv osv.....
Det allra enklaste är att skaffa nån sorts "barnvakt" för att ex spärra chattsidorna. Det är där som de flesta skummisarna finns. Tror inte barnet mår dåligt av det.... Tyvärr fungerar inte ens de modererade chatterna bra i detta avseende... kanske därför de flesta har lagts ner... ex rädda barnen, lunarstorm...
Tips till alla er med barn i åldrarna 11-15, spärra sidorna:
www.snyggast.se
chat.aftonbladet.se
ztv chatten
chat-avenue.com
321chat.com
www.funplanet.com
med ett riktigt bra program samt lösenordsskyddat. Ni anar inte hur påhittiga kidsen är när det gäller att ta sig förbi såna spärrar...
Min kunskap i ämnet härrör sig från ett projektarbete i internetsäkerhet... med inriktning barn/ungdom. Man blir förskräckt ibland... ungefär som att ställa frågan, skulle jag ge min 10åring en laddad revolver....
Om man inte orkar sätta sig in i alla sidor och program, prata iaf med barnen och få dem att förstå att man aldrig skall sätta på webbkamera eller dyligt om personen i fråga inte själv har en! Bild räcker inte!!!!! Och aldrig ge ut tfn och sånt...
jaja lite förmaningar bara... föräldrar, orka ta er tid!!! ha inte datorn som en plats att parkera barnen så de är tysta...
/Henrik - som använder datorn till det mesta
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|