Sabina L
Är det någon som har tips på någon fin och härdig ros som är ljust gul eller rosa eller nästan vit? Gärna ganska stora blommor men inte så högväxande sort. Har ett hål i min rosrabatt...

Är det lätt att dela lavendel? När och hur ska jag göra?
Ophelia
Hur härdig, hög och hur stora blommor? Ska den remontera? Finns en uppsjö av olika rosor i de färgerna.

Kan rekommendera en länk som är väldigt bra om du vill se själv. Gå in på trädgårdslisor så kan du välja rosforum så finns det bilder och information om dem.

http://www.alltomtradgard.se/

Finns även bra böcker. Jag själv gillar L-Å Gustavssons böcker "Rosor för nordiska trädgårdar". Den är i två delar.

Angående lavendel har jag aldrig varit med om delning men däremot tagit sticklingar (och frösått dem). Sticklingarna kan tas nu på sommaren och ska stå ute. Finns beskrivet på odla.nu under frågor & svar där proffsen samlar frågor om olika saker. Gå in under kategorin lavendel.
kerstin z5-6
Tittat i mitt album kanadensiska rosor
de är alla remonterande och härdiga, Morden serien är generellt lägre rosor som liknar rabattrosor eller mindre buskar -Explorer serien blir oftast större i omfång
Gul rek jag Morden sunrice
Rosa -gillar Jans wedding men har inte hunnit fota den ännu, andra fina rosa är tex Morden Blush och Morden cardinette,John davis är nog en av de vackraste men den kan lätt bli högre än en meter, Irma Balsgårdsros är en fin men också lite större buskros
och vit -där är väl Louis Bugnet en oslagbar ros !
har flera varav denna på stam smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon