Full version: Fänrikshjärta
Sabina L
Jag har fått uppgrävda fänrikshjärtan. Någon som har några tips när jag ska plantera dem? Trivs de även i skugga?
Åsa E
Plantera dem så fort som möjligt, växter mår ju alltid bäst i jorden. Skugga går nog bra, mina står halvskuggigt och trivs jättebra. De vill inte ha det torrt.

Hälsningar Åsa
Christina i Taxinge~
Fänrikshjärtan trivs praktiskt taget överallt smile.gif
Skugga eller sol eller mittimellan verkar inte spela nån roll.
Tänk på att de breder ut sig.... sleep.gif
Ewa L
Den trivs överallt, men den ideala platsen är faktiskt; lätt skugga och fukt. Sköra rötter.
Sprider sig, men lätt att rensa bort där det blir för mycket.
mulle
Jag har köpt ett gulbladigt fänrikshjärta - sprider det sig lika kraftigt som det vanliga?
Mulle
Ewa L
Jag har också köpt en ny variant i år:
Dicentra formosa 'Luxuriant'. Bladverket är mer grågrönt och kraftigt, färgen på blommorna är mörkare. Mycket snygg!!
Den får gärna sprida sig. wub.gif
råse-marie
Låter intressant smile.gif har ni någon bild
Ewa L
Jodå, bilder finnes men jag är inte världens bästa fotograf. tongue.gif

Den "vanliga" som jämförelse:

Och 'Luxuriant':

Som synes: Mörkare i blomfärg och gråblå blad.
Reserv
Jaha, där ser man ohmy.gif man får lära sig nåt nytt här varje dag. Jag som alltid trott att Fänrikshjärtan varit vita och Löjtnanshjärtan rosa, vad är det då som skiljer dom åt om det inte är färgerna? blink.gif wink.gif unsure.gif
Ewa L
Kära Reserv, du är helt ute och cyklar! tongue.gif wub.gif

Till att börja med: Löjtnantshjärta (Dicentra spectabilis) blir c:a 80--100 cm höga och blommar förhållandevis kort tid (även om mina fortfarande blommar pga att de står i skugga.

Fänrikshjärta (Dicentra formosa) blir c:a 25 cm hög. Blommar från maj--september ungefär.

Bägge sorterna finns både rosa och vita. Du ser, livet går väl ut på att lära sig något nytt varje dag så då har du gjort din "plikt" idag. biggrin.gif

Bild på Löjtnantshjärta, både rosa och vita på samma bild. (Fortfarande samma risiga fotograf.)

Och en närbild:
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon