christina
04-04-2003, 20:49
Har några vilda (?) björnbärsbuskar på tomten. Hur ska dessa hållas efter? Läste i en trädgårdsbok att de grenar som burit bär ska beskäras på hösten och att den ska bindas upp. Stämmer detta? Eller gäller det bara tama sorter. Kan jag göra något nu på våren? Tacksam för några skötselråd.
/christina
Hannele
04-04-2003, 21:55
Om du verkligen ser, vilka grenar hade bär i somras, kan du klippa bort dem. Annars struntar du i det och gör det i höst i stället.
christina
05-04-2003, 21:36
Vissa grenar kan jag se att de har burit bär. Skall jag då skära av hela (huvud)grenen ändå nere vid marken, eller bara de sidogrenar, på denna gren, som burit bär?
/christina
Åsa, mälardalen zon 2
05-04-2003, 21:39
Det går bra att klippa bort hela grenen nere vid marken precis som man gör med släktingen hallon, björnbär brukar skjuta upp nya skott som ger bär i framtiden. Björnbär brukar sätta frukt på fjolårsskotten.
http://www.odla.nu/bar/bjornbar.shtml
Hannele
06-04-2003, 19:10
Ta bort bara de sidogrenar som burit bär i somras - annars blir du utan i år.
christina
07-04-2003, 07:47
Hej,
Tack för alla svar! Jag komprimissade och klippte bort några riktigt gamla grenar och endast sidogrenarna på de gröna fina grenarna. Hoppas att det blir några bär åtminstone...
Jag har förstått att fjorårs-skotten får bär, men får även de äldre skotten bär? (säkert en jättedum fråga från en nybörjare..)
Och om så är fallet, varför ska man då klippa ner dem på hösten?
/Christina
Hannele
07-04-2003, 09:10
Man klipper ner dom på hösten, för då kan man se vilka grenar har burit bär. Annars spelar det ingen roll, när man rensar. De gamla grenarna blommar aldrig mer... bara en gång.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.