Full version: Algmedel?
AnnaÖrebro
Ska göra en lång häck av idegran och ska nu ta sticklingar, av en stor frisk buske, för utplantering nästa år. Nu har jag hört att man ska använda ett rotningsmedel av alger som förhindrar att sjukdomar och skadedjur förstör dessa små ting
Är det någon som vet var man kan få tag på detta? Har varit på bla på planatagen och dessa har icke. Eller är det någon som vet att det fungerar alldeles utmärkt utan?

/ Anna rolleyes.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Antar att du menar weibufix som består av torkade alger, vet inte om det säljs fortfarande. Det var Weibulls som sålde detta och produkten finns inte med på deras hemsida. Fast så mycket gör det inte om det inte säljs längre det var ju inte så effektivt.

De flesta rotningsmedel som vi har i sverige ex. det som Impecta säljer är inte så effektiva som de rotningsmedel som finns utomlands. Det brukar gå bra att föröka det flesta växter även utan rotningsmedel. Vill man ha rotningsmedel ändå och det är svårt att hitta så kan man göra sitt eget genom att krossa sälg eller pilkvistar som man häller vatten på då blir det auxin i vattnet som sticklingarna kan få suga upp innan de sticks ner i såjorden, auxin främjar rotbildningen.

Egenplockad vitmossa (den gröna inte den som handeln kallar vitmossa) som rotningsmedia ska också fungera bra ifall man är rädd för svampsjukdomar den har ju naturliga desinficerande ämnen i sig och det brukar fungera att rota det mesta i vitmossa.
Big Gardener
Medlet säljs av Weibulls bl.a. och består av derivat från alger. Mest är det som vanligt gelatin och tjänar syftet att hålla snyttytan hos sticklingarna fuktiga. Jag har inte läst innehållsförteckningen i detalj, men jag tvivlar på att de lägger i något antibakteriellt eller någon fungicid i medlet. Någon som vet?

Det går bra utan detta "rotningsmedel" och nyckeln till det är att använda rena redskap när man tar sticklingarna samt att hålla substratet fuktigt och förhindra sticklingen från att torka ut. Att trä en plastpåse över krukan är ofta bästa sättet.
Cilla
Jag har inte testat Weibulls medel, men väl vitmossa, sandblandad jord och avklippta salixkvistar i vatten eller fuktiga sandjorden. Och så plastpåse över för arter som inte rotar sig så lätt.

Vilka skott man man ska ta på olika arter spelar också roll för hur man lyckas. Idegran har jag inte förökat själv, men jag skulle försöka att ta några sidogrenar med "klack" (dra av dem bakåt från grenen de växer ifrån) och några med sneda, skarpa snitt för att se vad som fungerar bäst. Något med idegran säger mig att det är fjolårsved och kanske äldre än så man ska satsa på, men det är mer en känsla.
AnnaÖrebro
Oj, här ska det plockas vitmossa och salix!!! rolleyes.gif Tack för svaren!
Jag har också hört lite att det inte finns i handeln längre och det som de använde förr, som inte är en algblandning, är förbjudet.

Men nu ska vi testa.
Satte några sticklingar förra året och då tog jag med den sk. klacken och några klarade sig faktiskt. Men häcken kommer att bli ca 70m så man vill vara lite mer säker att deklarar sig. tongue.gif

Blinkade lite till min bror så snällt så han skulle komma med den lilla minigrävaren. så jag slipper gräva detta lååånga dike för hand.

Han skulle visst ha en matlåda per löpmeter.....undrar om han menade allvar... huh.gif

Tack för svaren! / Anna
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon