KimberlyW
Hej!!

Jag tycker blommor, växter och kryddor är så mysigt så nu tänkte jag att jag skulle försöka mej på att odla lite "småsaker" själv.
Har inte pysslat med sånt här över huvudtaget och alla blommor runt omkring mej dör bara huh.gif
Undrar nu om ni har några komigångtips? Någon bra sajt för nybörjare kanske?
Ni som bör i Malmö med omnejd kanske vet nåt bra ställe att inhandla diverse trädgårdsprylar på?
Sen har jag hört om små växthus som liksom ser ut som inglasade hyllor. Vet ni vad jag menar, och isf vart kan man köpa sådana?
Har en hyggligt "stor" inglasad balkong så i mitt fall handlar det väl mest om krukväxter, blommor och kryddor...

Ha det gott!
Åsa, mälardalen zon 2
Odlar inte i Malmö men det låter onödigt med ett inglasade hyllor på en inglasad balkong, hela balkongen är ju redan som ett växthus. Har du en solig balkong är det snarare skuggning och vädring som man måste tänka på, de flesta växter vill inte ha det så varmt. +Är det varmt på balkongen och du inte har möjlighet att vattna flera gånger om dagen är det bättre att satsa på några få stora odlingskärl (gärna med vattenreservoar) än en massa småkrukor.
Pfaffan
Grattis! Balkong är jättekul!

Jag tycker det finns mycket intressanta böcker att låna gratis på biblioteket, och mycket spännande att läsa här på forumet under "krukodling" - som är en egen kategori just för oss som odlar i kruka på t ex balkongen smile.gif

Och missa inte att kolla in forumdeltagarnas fotoalbum för inspriation, hittar man nåt där som man gillar så vet man ju vem man kan fråga...

Jag är själv balkongodlare för första året, och har sökt mycket på internet, men jag har inte hittat nån särskild nybörjarsajt eller enkel bruksanvisning. Det är bara att söka info på de växter man är intresserad av och sen göra en bedömning om man kan ge dem de förutsättningar som krävs. Tålig och lättodlad brukar vara bra omdömen!

Frågorna om Malmö kan jag inte svara på, då jag knappt varit så långt söderut ens...

Lycka till!
/Pfaffan

P.S. Jag tror att du får fler och bättre svar när du kommit igång så pass att du kan ställa mer precisa frågor.
KimberlyW
Tack för hjälpen! smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon