Satte fröer av Violkungsljus för några veckor sedan. Jag sådde dem som ljusgroende och de kom upp jättefint men nästan omgående när jag tagit bort plasten bara de la av. Vad har jag gjort för fel? Har nämligen ett antal fröer kvar som jag tänkte sätta istället, men behöver ju veta hur jag ska göra så inte samma misstag upprepas.
Eva St
kerstin z5-6
04-04-2003, 21:11
För flitig med vatten kannan ?
De brukar gå lätt annars
Aha är det det som är felet. Ska vara mera sparsam nästa gång. Men är det bäst att dra upp dem nu inne eller att direktså ute senare. Om jag nu lyckas få fram några nya hur vill de ha det ute när de väl blir planterade.
Eva St
Åsa, mälardalen zon 2
05-04-2003, 09:20
Det kan också vara så att det blev för stor skillnad i luftfuktighet när du tog av plasten. Under tättslutande plast är det nästan 100% luftfuktighet, växten anpassar sina blad efter luftfuktigheten och det tar lite tid för växten att ställa om bladen för ändrade förhållanden. Själv brukar jag gradvis vänja växterna vid lite lägre luftfuktighet genom att göra fler och fler hål i plasten innan jag tillslut tar bort plasten.
kerstin z5-6
05-04-2003, 10:48
Ute behöver du inte bekymra dig de tål vilken jord o läge som helst men blir finast i en del sol förstås
Och javisst ta av plasten succesivt
Jag var nog alldeles för våldsam när jag tog bort plasten som du säger Åsa
Den fick bara åka av en dag och sedan dröjde det inte länge innan de små liven sa god natt. Men behöver man driva dem inne först eller går det lika bra att direktså dem. Vilket är att rekommendera?????
Eva St
kerstin z5-6
06-04-2003, 12:26
Frågar du mej -så ägnar jag mig aldrig åt ute sådd
Direktsådd -där rensar jag bort småplantor av misstag/alt de kvävs av invaderande plantor medan de är små
Klimatzonen gör också att jag vill ha kraftiga plantor att sätta ut i juni
men många gör på annat sätt ,o kungsljusfrö lever o är grobara i 100 år!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.