amaira
Nya svenska namn på Nordens dagfjärilar:

Vetenskapligt namn Nytt namn Äldre svenskt namn

Thecla betulae Eldsnabbvinge Björksnabbvinge

Callophrys rubi Grönsnabbvinge Björnbärssnabbvinge

Lycaena phlaeas Mindre guldvinge Liten guldvinge

Polyommatus amandus Silverblåvinge Silverfärgad blåvinge

Plebeius argus Ljungblåvinge Allmän blåvinge

Plebeius idas Hedblåvinge Föränderligblåvinge

Melitaea athalia Skogsnätfjäril Grobladsnätfjäril eller
Allmän nätfjäril

Argynnis aglaja Ängspärlemorfjäril Stor pärlemorfjäril

Argynnis adippe Skogspärlemorfjäril Allmän pärlemorfjäril

Argynnis niobe Hedpärlemorfjäril Bastardpärlemorfjäril

Thymelicus lineola Mindre tåtelsmygare Liten Tåtelsmygare

Hesperia comma Silversmygare Allmän ängssmygare

Pyrgus malvae Smultronvisslare Kattostvisslare

Maniola jurtina Slåttergräsfjäril Allmän slåttergräsfjäril

Äh, det blev inte alls uppställt som jag skrev det. Det får va´.
Torpan
Öhh, varför nya namn? Ge mig en ledtråd, gillade de inte de gamla eller är det något akademiskt huh.gif .
KURT
CITAT (Torpan @ 05-07-2005, 22:37)
Öhh, varför nya namn? Ge mig en ledtråd, gillade de inte de gamla eller är det något akademiskt huh.gif .

I vissa fall kan det gamla namnet har varit missvisande (förr visste man inte alltid vilken som var den huvudsakliga värdväxten), en del namnbyten är ju bara att de byter ut prefixet "liten" mot prefixet "mindre" (Liten guldvinge blir t ex Mindre guldvinge).

Jag har inget emot namnbyten. Endel hävdar att de nya namnen inte kommer att få genomslag, men om man googlar på tornsvala så får man 498 träffar, googlar man på tornseglare så får man 20800 träffar!
Lars-Olof Arvids
Namnbyten är på gott och ont. De gör det knappast lättare för en som har börjat intressera sig för insekter och bläddrar i både gamla och nya böcker. Men jag tycker att det är befogat att byta ut ett namn som anknyter till fel värdväxt, och "allmän" är inte så bra om arten har minskat i antal. Varför man byter ut "liten" mot "mindre" förstår jag inte riktigt, men det är ju lättare att säga silverblåvinge än silverfärgad blåvinge.

Olle
KURT
CITAT (Lars-Olof Arvids @ 06-07-2005, 08:49)
Namnbyten är på gott och ont. De gör det knappast lättare för en som har börjat intressera sig för insekter och bläddrar i både gamla och nya böcker. Men jag tycker att det är befogat att byta ut ett namn som anknyter till fel värdväxt, och "allmän" är inte så bra om arten har minskat i antal. Varför man byter ut "liten" mot "mindre" förstår jag inte riktigt, men det är ju lättare att säga silverblåvinge än silverfärgad blåvinge.

Olle

Artdatabanken skriver:

"Namnkommittén vill undvika epit som "stor" och "liten", bl.a. då dessa epitet inte går att uttrycka i pluralis eller i bestämd form. Namnkommittén ändrar därför till formerna "större" och "mindre" vilka bl.a. sedan länge använts för fåglar."
Lars-Olof Arvids
Namnkomittén har nog rätt i att de nya namnen är bättre. Men vad är det som inte går att uttrycka i plural eller bestämd form?

Två stora pärlemorfjärilar
Den stora pärlemorfjärilen
Två små guldvingar
Den lilla guldvingen

Visst, "större" och "mindre" behöver aldrig böjas. Det är säkert lättare, men att det "inte går" med de gamla namnen tycker jag är att ta i.

Olle
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon