Full version: Mystik i gräsmattan
kristian
Plötsligt har min gräsmatta börjat vissna fläckvis. Det hela sker över en natt och fläcken blir helt gul och vieens men tar sig sedan i gen. Storleken varierar mellan 1 kvadratmeter till bara små strimmor, ibland ser de ut att bilda delar av en cirkel. Vad är detta och går det att bli av med? Häxringar bildas av svamp har jag läst men här syns ingen svamp till. Gräsmattan i övrigt mår utmärkt.

Tacksam för hjälp? huh.gif
ingrid fuxwall
Kan inte hjälpa dig men har samma problem och fått "diagnosen" häxring och till hösten dyker det upp enorma vita svampar i rundeln.

Men det är väldigt knepigt för periodvis växer det extremt mycket gräs i denna "cirkel". Men någon berättade - tror att det var på naturhistoriska, att det bildas mycket näring när något bryts ner och därav den extrema växtligheten.

Denna ring lär ska flytta på sig och jag hoppas varje år att den ska flyttat till grannen men icke !
kristian
Tack Ingrid! Någon som kan stärka eller avfärda misstankarna om häxringar...

Kristian
kerstine
Jag läste nånstans (kanske i nåt nummer av AoT) att harkrankens larver kunde orska dessa gula fläckar (alltså inte ringar). Ofta ser man också att fåglarna är rätt intresserade av fläcken, nån form av skrivmål har de väl för ögat. Antar att man helt enkelt antingen får ta kål på varenda harkrank man ser (vilket känns dumt) eller gräva upp fläcken och leta rätt på larverna (vilket säkert fåglarna gör på ett bättre sätt) eller vårda gräset lite extra ömt så att det orkar komma igen efter larvstadiet.

Häxringar tror jag är värre att bli av med. Metoden att ömt vårda gräset så att det växer som tusan har iaf hjälpt grannen.

Lycka till - it´s a war goin on därute i trädgården biggrin.gif
Muguet
CITAT (kristian @ 04-07-2005, 20:19)
Plötsligt har min gräsmatta börjat vissna fläckvis. Det hela sker över en natt och fläcken blir helt gul ..........

Jag har exakt samma problem och det kommer ofta efter att vi klippt gräset. Häxringar är det inte för det har vi också, men där är gräset extra grönt.
Skulle vara väldigt intressant veta vad dett är. Gräset vissnar ju ner helt och kommer sedan igen.
mulle
Vi har häxringar med nejlikbroskskivlingar (jättegod svamp!) och där är gräset mycket mörkt, inte gult.
Men det kanske finns andra svampar som gör att gräset vissnar. Nejlikbroskskivlingen är gul och liten - absolut inte stor och vit!
Mulle
Wicke
Hur ser kniven ut på din gräsklippare ??
Hade samma problem som du med "fläckar" efter klippning,det visade sig att min kniv var slö och vind.
Efter slipning och riktning vart det aldrig mer fläckar.

Värt att kolla upp smile.gif
Muguet
CITAT (Wicke @ 08-07-2005, 11:41)
Hade samma problem som du med "fläckar" efter klippning,det visade sig att min kniv var slö och vind.

Sprillans ny gräsklippare förra året, och nya knivar i år!!
Fläckarna ser ut som om man häll ätticka eller övergödslat gräsmattan.
sad.gif
tullmejs
Avundsjuka grannar som förgiftar din trädgård? laugh.gif
kristian
Tack alla för kloka ord. Tror själv att klippningen kan ha med saken att göra. När jag tänker efter kommer nog fläckarna i samband med klippning. Ska observera lite noggrannare i fortsättningen. Men kan en muskeldriven Ginge verkligen vara dålig för gräset... wink.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon