Full version: stockros
Fröis
Undrar om någon vet om och när stockroser blommar. Planterade två förra våren, men det blir inga blommor på dem. De står i en rabatt som inte får så mycket sol.
Tropeden
Vad jag vet så blommar stockrosor bara varannat år, men det kanske är fel?
Tesa
Det beror väl kanske lite på läget men jag har stockrososr som är på gång med knoppar och andra som inte kommit lika långt..
Men de blommar år 2 och sen dör de men har förhoppningsvis självsått sig då...det går attlura dem att blomma om ifleraår om man tarblomstängeln innan den hunnit bilda frön...och enkla stockrosor är oftare fleråriga än de dubbla...sägs det..
Hade nåt som hette "perenn stockros" i fjol men det var den inte för den blommade och har inte kommit igen.. sad.gif
liv
Jag sådde stockrosfröer för 4-5 år sen . De står ifull blom nu .
Har blommat fint varje sommar.
De står mot en södervägg. Alltså mycket sol .
Betty
Jag med har en perenn stockros som kommer igen och blommar varje år (hittills tre år). Jag har även några tvååriga som blommar år två och sedan dör.
kerstin z5-6
Men alla älskar de sol -så det är nog problemet
Rossi
Våra stockrosor som vi sådde ifjor har precis slagt ut de första knopparna. De stockrosorna står på södersidan. De på östersidan och norrsidan blommar inte ännu men de är fulla av knoppar.

De vi har på norrsidan trivs alldeles utmärkt de också och de blommar år efter år efter år. Jag är noga med att ta bort vissnade blomställningar så att det inte blir några förkapslar.

Rossi
Zon 1
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon