Full version: Spindel
*Felix matte*
Den här skickade grannen ner från sin balkong ikväll... någon som vet namnet?
Fler bilder finns i mitt album Småkryp

Aries
Usch! Ser den inte ut som den giftiga spindeln som diskuterades här förut?

http://www.odla.nu/forums/index.php?act=ST...7ba3646ba33c019
amaira
CITAT (Aries @ 04-07-2005, 21:20)
Usch! Ser den inte ut som den giftiga spindeln som diskuterades här förut?

http://www.odla.nu/forums/index.php?act=ST...7ba3646ba33c019

biggrin.gif Nä, så illa är det knappast, men Agneta då! Att du törs. Den där bilden får till och med mig att (nästan) rysa.
(bara nästan) Himlans fin bild! wub.gif
Gossen Ruda
Den sötnosen passar bra på forumet, speciellt under köksväxter. Jag gissar på en gurkspindel, Araniella cucurbitina. tongue.gif En hane i så fall. Jag skulle dock vilja ha den lite gulare och grönare men sånt kan bero på ljuset.
Aries
Vilken tur att det finns experter här så jag inte skrämmer andra i onödan. sleep.gif

Fast den ser läskig ut med dessa "käkar" (?) hängandes på undersidan, och allt hår. *ryser*
Tur att de är små så man slipper se alla detaljer i verkligheten.

Tror inte att jag kommit över spindelskräcken helt och hållet än, fast vi nästan dagligen ser spindlar här hemma. Igår var det en som hängde i kylskåpstaket. Den tyckte jag faktiskt synd om.

Sen blir dottern eld och lågor när hon ser en spindel och pekar och ropar "däää" (Hon är 14 månader). Försöker att inte skrika eller göra stort väsen av krypen men vill inte att hon petar på dem och hon låter faktiskt bli att peta, trots att hon plockar upp allt annat och stoppar i munnen. tongue.gif
*Felix matte*
Visst är jag tuff tongue.gif biggrin.gif wub.gif dock måste jag erkänna att så många bilder hade jag inte hunnit ta på den snabbfotade om jag inte lagt ett vinglas över... alla kort är tagna genom glaset men jag stod ju med näsan mot det och då kände jag mig nästan som hulken biggrin.gif

Ruda... den här var riktigt röd på "överkroppen", det gröna var grönare än vad bilderna visar och övre delen av benen var lika röda som kroppen.. det fanns inget gult på den.
Nu kikade jag på gurkspindelbilder men tycker inte att det är en sån.
Den här hade ögon som satt "på skaft" och varje gång jag fotade den rakt framifrån så tog den vänster framben och började "gunga" på vänster öga.. fram och tillbaks... fram och tillbaks... sidledes... så länge kameralinsen var mot glaset.
Innan jag la glaset över så spann den långa trådar.
Gossen Ruda
Du skall inte säga emot experten. tongue.gif Kolla bilden nedan, nog tycker jag dom är ganska lika. Dom randiga benen och fartranden på mellankroppen. Dom kraftiga käkarna. Observera att hanen och honan är olika till utseendet.

*Felix matte*
CITAT (Gossen Ruda @ 04-07-2005, 22:21)
Du skall inte säga emot experten.  :P Kolla bilden nedan, nog tycker jag dom är ganska lika. Dom randiga benen och fartranden på mellankroppen. Dom kraftiga käkarna. Observera att hanen och honan är olika till utseendet.

Uppfattat magister! tongue.gif men nej *hukar* jag vill ändå påstå att den här var sååå röd... men från sidan ser man lite gulaktigt och ändå satt jag vitt papper under så att färgerna bättre skulle komma till sin rätt och den gröna baken var verkligen grön. Den här bilden visar rätt grön färg.

yla
hur otroliga ÄR dom ändå dessa spindlar
de e så kul att du har kommit över din skräck o ser de fachinerande me dom nu
dom e så häftiga o här hemma så överlever vi ju iallafall de flesta spindelbett änså länge

så njut av den häftigt vackra naturen
o du felix matte
tack för alla balla bilder du tar numera de e hätligt o se

förresten hoppas du inte dödar alla dina fotomodeller föresten
*Felix matte*
CITAT (oldwolfie @ 04-07-2005, 23:04)
förresten hoppas  du inte dödar  alla dina  fotomodeller  föresten

bara en del sleep.gif finns ju hur många som helst rolleyes.gif
*Felix matte*
CITAT (Gossen Ruda @ 04-07-2005, 21:44)
Den sötnosen passar bra på forumet, speciellt under köksväxter. Jag gissar på en gurkspindel, Araniella cucurbitina. tongue.gif En hane i så fall. Jag skulle dock vilja ha den lite gulare och grönare men sånt kan bero på ljuset.

Får ge mig... du hade (som vanligt) rätt Ruda...det är en gurkspindel biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon