Full version: Hjälp
LottaK
Har fått en ny växt i mitt land.
En blomma, ca 1 m hög, mycket smal med smala lancettlika blad.
Själva blomman, som finns i toppen, är öppen bara en kort stund i solen på morgonen, sen drar den ihop sig.
Tesa
Haverrot, tragopogon porrifolius
En tvåårig grönsak....rötterna skördas första året men låterman dem stå så blommar de andra året...stänger kl 12... tongue.gif
Jag har också..
LottaK
Tack!
Jag tror inte jag ska skörda rötterna .... men om man nu skulle göra det. Hur avänder man dem? Hur smakar de?
Maria i Helsingborg
Vegetariska ostron, eller hur var det Tesa? laugh.gif

Eftersom jag/vi, tack vare Tesa, i år odlar haverrot så kan jag säga så mycket som att de ska tillagas som svartrötter. Man ska GRÄVA fram dem eftersom de tydligen kan vara väldigt sköra. Smaken, ser vi ännu fram emot.
Tesa
Jag vet faktiskt inte hur de smakar för jag har aldrig skördat några...men de ska vara en delikatess i det italienska köket...stekta tror jag... wink.gif
I år har jag sått som grönsaker och inte bara som kuriosa så jag skall väl prova frampå nångång...kan ju återkomma när jag provsmakat
Passa på att ta frön när de blommat över om du vill ha dem kvar och så dem helst direkt för det skall vara kort hållbarhet på dem...fast jag har iofs sått 4 år gamla frön en gång och det gick bra...
LottaK
Jag läste nyss om haverrot. Precis som svartröttet är de vädligt sköra och bör helst odlas på lättgrävd jord om man ska kunna skörda rötterna oskadda. Där mina står är det defivitivt inte lättgrävt! Så de får stå kvar och fröa av sig, de pryder sin plats där de står.
Sulawesii
Det måste jag testa! Har aldrig hört talas om den, fast jag är vegetarian.
Hm..... frölistan till nästa år börjar redan bli lång.....
Åsa, mälardalen zon 2
CITAT (Sulawesii @ 06-07-2005, 09:40)
Det måste jag testa! Har aldrig hört talas om den, fast jag är vegetarian.
Hm..... frölistan till nästa år börjar redan bli lång.....

Kan tipsa om Haverroten som Runåbergs har, det är en svensk sort som Runåbergs själva förökar

såhär skriver Runåbergs om sorten:

Gammal gotländsk, ekofrö
Sortbeskrivning: Den bästa haverrot vi sett. Frisk, snabb, god och med ytterst få delade rötter. Sorten hittades förvildad vid ett medeltida hus i Dalhem av en Sesammedlem, Bengt Larsson. Hans frö har vi selekterat och uppförökat under flera år och kan nu erbjuda den som vår första egna sort.
Tesa
Det blir massor av frön från en enda blomma så det skall nog inte vara några problem att dela medsig av sen...om jag barafår nån som blommar i år wink.gif ...annars har jag frö kvar sen i fjol tror jag...

Jisses Maria...det där med "vegetariska ostron" hade jag glömt...undrar var det var jag läste det...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon