Full version: Vit Toppklocka
bikiv
... om inte, vad är det då som kommer i min rabatt?

Kallas visst även för "Byskvaller" och isf har det blivit en "höna av en fjäder"...

Bladen är identiska med Toppklockan, blommställningen likaså, men blommorna är kritvita!

Kanske inte alls är ovanligt? Men jag har inte råkat på detta tidigare!
Se bild i mitt album: Stugan 2005
Ophelia
Klart det finns! Den är väldigt fin. Finns även i rosa och olika blå, lila och violetta färger. smile.gif

Här är en länk:

http://www.alltomtradgard.se/gardeninglist...?id=4833&list=6
bikiv
Åååh, den var jättefin! Den vill jag verkligen ha fler av!
Men hur har den hamnat där?
Har "vanlig" blålila Toppklocka sedan tidigare och har inte sett någon vit i grannskapet!

Och hur gör jag för att skilja den vita från den vanliga blålila-färgade?Jag har varit ganska nitisk med att rensa för att inte få hela rabatten översållad med Toppklocka. Men nu vet jag inte...
Ophelia
Jag vet inte. Det är ju lätt när den blommar smile.gif men jag tror inte man kan se det på enbart bladen.

Ja toppklocka är fin. De som är blå finns ju i olika nyanser oxå. Sedan finns det i rosa och den är oxå fin.

Lycka till med toppklockeriet! biggrin.gif
Ewa L
Jag har både blå och vita Toppklockor, men jag har faktiskt inget som helst besvär med att de sprider sig. Det verkar väldigt olika från plats till plats.

En rosa Toppklocka har jag däremot aldrig sett! Låter mycket vackert!! Har du den Ophelia? Foto?? Frön??? (Skulle behöva en Smiley liggandes på knä med knäppta, uppsträckta händer — klassisk tiggarpose. biggrin.gif )
Ophelia
Tyvärr har jag inga frön på rosa toppklocka. Jag tror inte den är så väldigt vanlig...än. Jag har läst om den och sett den på vår handelsträdgård här där jag bor, Åsby Trädgård. Tror säkert att den finns hos välsorterade handelsträdgårdar.

Har tyvärr inga foton heller.
mulle
HÄR säljs den
rosa toppklocka
och här finns bilder
campanula glomerata "Caroline"
Mulle
Ewa L
Hmm, Lindesberg är lite långt bort att åka för en växt. Dessvärre har de tydligen inte plantor till försäljning på nätet.

Nåja, förr eller senare dyker den väl upp lite närmre.

En fundering: I artikeln Odla.nu hade om nya Campanula-arter finns den ju med, men där bleskrivs färgen som "ljuslila, nästan vita blommor med mörkare rosalila blombladskanter." Den är heller inte utpräglat rosa på just deras bild, däremot på många av de andra.
Ophelia
CITAT (Ewa L @ 05-07-2005, 13:34)
Hmm, Lindesberg är lite långt bort att åka för en växt. Dessvärre har de tydligen inte plantor till försäljning på nätet.

Nåja, förr eller senare dyker den väl upp lite närmre.

En fundering: I artikeln Odla.nu hade om nya Campanula-arter finns den ju med, men där bleskrivs färgen som "ljuslila, nästan vita blommor med mörkare rosalila blombladskanter." Den är heller inte utpräglat rosa på just deras bild, däremot på många av de andra.

Jamden du. Prova att ringa dit och prata med dem. Kanske kan de skicka plantan till dig om du så gärna vill ha den. Du kan ju inte få annat än ett nej. smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon