e_sedell
04-04-2003, 21:38
Man ska ta kinesiska avläggare när grönskan är i full gång va? Funkar det nu med? Jag är så ivrig att komma igång ute nu, skulle gärna vilja pröva att göra ett par kineser....
Gunvor Nilsson
04-04-2003, 23:42
CITAT (e_sedell @ 04-04-2003, 22:38)
Man ska ta kinesiska avläggare när grönskan är i full gång va?
Vad är kinesiska avläggare och vilka växter gäller det?
e_sedell
05-04-2003, 10:52
Det fungerar på alla växter med förvedad stam vad jag vet, kanske flera.
Det fungerar så att man gör ett lite snitt i en gren. I snittet sätter man in en plastbit eller liknande som håller isär snittet. Matrialet ska inte förmultna, dat kan ta lite tid ibland och rötan kan skada utvecklingen. Runt snittet så färste man våt vitmossa eller torv, som pakiteras in i plast. Efter ett tag bildas rötter och vips så har man en planta till...
Åsa, mälardalen zon 2
05-04-2003, 11:55
Jag skulle nog vänta ett tag till, tills det börjar bli varmt framåt maj-juni med att göra kin. avläggare utomhus. Är du otålig kan du ju öva på inomhuskrukväxterna ex. fikusar och liknande.
e_sedell
05-04-2003, 12:04
Jag har en rumsfikon eler va de heter. Den är bara som en rak pinne med blad på, frågan är hur det blir om jag gör så med den. Tror du den kommer att sätta skott? Den ser inte ut att vara så benägen till det, men man vet ju alldrig.....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.