Full version: Ny bekantskap
GrönAnna
Åh, vad det är roligt med trädgård!
Det är mitt andra år med en gammal trädgård och det dyker ofta upp växter jag inte sett förut. Antingen fanns de inte förra sommaren, eller så var jag så överväldigad av att överhuvudtaget ha en trädgård förra sommaren, att jag inte såg allt som fanns däri (troligare)... Den här lilla busken upptäckte jag nu i helgen, kan nån hjälpa mig med namnet? Den växer ihop med vita syrener, så om den inte hade blommat nu, så hade jag antagligen missat den!

Tackar på förhand!
Zazu
jag gissar på någon sorts hagtorn, crataegus .....

mvh zazu
GrönAnna
Aha, Hagtorn - ska söka lite och se vad jag hittar, tack!
Ophelia
Jag tycker det liknar olvon (Viburnum) av något slag. Doftar den?

Väldigt tjusig buske. Vad roligt att hitta på en sådan! smile.gif
GrönAnna
Visst är den fin! Hagtorn verkar det inte vara, så nu får jag söka efter olvon istället en stund. Märkte inte om den doftade, så det gjorde den kanske inte? Här är närbilder på blad och blommor.

Ophelia
Ja jag tycker det absolut liknar olvon men det finns runt 8 stycken olika olvon så vad det exakt kan var det vet jag inte. smile.gif
Sommartorparn
Snöbollsbuske? Blommar samtidigt med syren och är väl nån slags olvon?
GrönAnna
Javisst är det olvon!
Hittade bilder på Viburnum opulus "Snowball", och det är helt klart den. Tack Ophelia! Gissar att Sommartorparn har rätt i att den kallas snöbollsbuske.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon