Kattgräs
Ja, som sagt. Går det att plantera ut blommor utan att de blir snigelmat direkt?
Jag tänker på någon slags snigelmedel eller något slags hinder runt om det nyplanterade, liksom i en ring runt själva växten så att inte sniglarna kan/hinner krypa upp och sätta i sig de smaskiga bladen. Är det någon som provat? Tror ni att det kommer fungera eller är det lönlöst?

Jag vill ju inte upprepa misstaget från i fjol: uppäten växt från mitt album biggrin.gif
ingrid fuxwall
Har aldrig använt mig av snigelmedel men upptäckt att vedaska har en liknande funktion så det har jag strött runt nysådda saker och gett gott resultat, men det har kanske bara varit en händelse ?
Milex
Efter att ha läst andra trådar här på Odla, bla den galne AndyPandys biggrin.gif så skulle jag tro att en koppartråd runt enstaka växter skulle kunna funka. Kalk och kaffesump är andra tips. Det är tydligen kalk i aska och därför kan väl det funka oxå. Problemet är ju att det regnar bort och därför måste göras om.

Vi fick våra första mördarsniglar i våras. Jag rensade upp överallt och gjorde en barriär av ca en meter grus i slänten där jag kan se att de kommer ifrån. Sen har jag matat dem med Snigelfritt och plockat och plockat. Nu hjälper vädret till. Det är torrt. Antalet har minskat drastiskt. Men de har växt och för några dagar sedan hittade jag en bamse på ca 20 cm som hade en sick-sack randing streck på ryggen. Huh vad likt en huggorm. Gubben fick ta den rolleyes.gif
Om Snigelfritt funkar vet jag inte. Vad jag däremot vet att det är dyrt. 179 kr för en kilo är tar de här.
kristerh
jag brukar strö snigelpellets runt växterna för att hindra sniglarna, fungerar utmärkt.
krister
Jan af Lisö
Vad är snigelpellets ??

Läste tidigare ett inlägg om hur man byggde ett batteridriven 12V el-stängsel runt odlingen, men hittar inte den beskrivningen.
kristerh
Snigelpellets är de där små blåa pelletsarna man köper i gardencenters med olika namn, de som jag använder heter snigeleffekt och fabrikant är Neudorff, men det finns olika märken weibulls har ett eget märke,
de kostar kring 100:- för en liten kartong men det tycker jag är helt ok med tanke på att man blir av med sniglarna, de försvinner ner i sina hålor och syns aldrig mer rolleyes.gif
krister
Milex
Läste just på norska text-tv att Miljötilsynet hade godkänt ett nytt motmedel mot iberiasnigeln. Det är någon sorts rundmask, nematoder, som finns naturligt i vår natur. Den är en naturlig fiende till snigeln och finns i betydligt större mängd i Spanien. Rundmasken tar inte död på alla sniglar men gör att mängden kan hållas nere på en mer lagom nivå.
De räknar med att medlet ska finnas i handeln om någon månad.

Det är betydligt mer hallå om snigeln i Norge och flera kommuner har ansett att det är en plåga för medborgare och lagt pengar på att hålla nere antalet. I några trädgårdar på Vestlandet har de hittat mellan 80-120 st på en kvadratmeter sad.gif . Föräldrar har fått hålla barnen inne under vissa tider när det varit snigeltider.

Hurra för Norge!
Kattgräs
Jag vill ha nematoder! Eller emigrera till Norge... tongue.gif

Det verkar som det är dags att ge sig iväg till affären efter både blomster och snigelmedel. Tack för tipsen! Nu vågar jag nog planera in lite fler blommor i rabatten ändå. (Trots rådjuren, men det är en annan historia.) biggrin.gif
kerstine
vill bara varna för att katterna gillar snigelfritt. de dör ju inte av det, men de blir sjuka. viktigt att dosera enligt förpackningen, annars är våra raringar där och slickar i sig. ligger det en rejäl hög kan jag tänka mig att katterna kan få riktiga förgiftningssymptom.
Kattgräs
Ooops! ohmy.gif Tack för varningen. Det blir nog inga nya...
Kattgräs
Äh, det är ingen idé att skaffa nya blommor. Det som inte sniglarna tar, det tar rådjuren. sad.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon