Nu ger jag snart upp jordgubbsodlingen efter att ha försökt i över 20 år med mycket blandat resultat!
Att odla jordgubbar är mycket arbetskrävande då det kräver mycket av odlaren vad gäller ogräsrensning, vattning och om- och nyplantering. När det sen trots stora insatser blir dåligt med skörden tappar man lätt sugen. Jag är nära gränsen nu efter att nu konstatera att min skörd blir klart begränsad trots att jag kanske aldrig haft så fina plantor som just i år.
Jag bifogar här en bild på hur mina jordgubbar ser ut:

Sorten jag odlar är Corona och den ger normalt sett rätt få men väldigt stora och fina (och goda) bär. De två bären till vänster i bilden visar hur de skall se ut. Men - mitt problem är att minst 75 % av min skörd ser ut som de tre bären till höger. Små och till synes ihoptorkade. De saknar glans och sväller inte ut som bären till vänster. Vad har jag för problem eftersom bären inte växer ut så som de skall?
Att det skulle vara fråga om vattenbrist och torka tror jag vi kan avfärda. Vi har inte haft någon extrem torka i Östergötland på försommaren och jag har vattnat flitigt nu då vädret blivit varmt och soligt och skörden börjat. Egentligen borde förutsättningarna vara toppen och jag hade alltså förväntat mig en formidabel skörd. Men så blir det så här. Plantorna är stora och kraftiga och visar egentligen alla tecken på att må bra. Blomningen var inte överdådig men heller inte gles så det saknas inte kart.
Det som gör saken så svår att förstå är att mitt ibland alla de till synes förtorkade bär så är cirka vart 5:e bär helt OK (d v s stora och utväxta). Jag kan heller inte se att det är bara vissa plantor som ger särskilt bra bär. Verkar vara mer slumpen som avgör.
Jag har haft liknande problem med min jordgubbsodling tidigare genom åren så jag börjar ju misstänka att det är något grundläggande fel som jag gör i odlingen. Min senaste hypotes är att jag faktiskt gödslar för lite. Jag brukar gödsla efter skörd (vilket oftast rekommenderas) och aldrig före. Kanske är detta trots allt inte helt rätt. Jag testade nu att lägga på Chrysan (ett snabbverkande och mycket effektivt gödningsmedel) på delar av mitt land för att se om det möjligen kunde "kicka igång" bären att växa ut lite bättre. Samtidigt har jag vattnat HELA landet lika mycket för att nu se om jag kan se någon skillnad. Faktiskt verkad det gödslade partier ge lite bättre bär nu efter en vecka men jag kan heller inte säga att det är statistiskt säkerställt.
Nu måste jag fråga odlarexpertisen där ute vad ni kan ha för teorier. Jag börjar tänka på att ge upp eftersom det verkar vara så svårt att få till en bra skörd med en rimlig arbetsinsats. Hur skall man göra?
Har jag problem med mina plantor? Jag har tagit revor från tidigare land som fanns när jag övertog kolonilotten för tre år sedan. Vet inte hur länge den tidigare ägaren haft plantornal. Skall jag byta till helt nya plantor? Eller är det trots allt något med näringstillförseln som är problemet? Kort sagt - hur får man bären att växa ut ordentligt? Att det skulle vara torkproblem bedömer jag som ej sannolikt. Min gissning är att det beror på näringssituationen eller plantornas tillstånd i stort.
Är mycket tacksam för svar (innan jag fullständigt ger upp odling av detta fantastiska bär)!