Full version: Omöjliga jordgubbar!
Karl-Göran Karlsson
Hej!

Nu ger jag snart upp jordgubbsodlingen efter att ha försökt i över 20 år med mycket blandat resultat!

Att odla jordgubbar är mycket arbetskrävande då det kräver mycket av odlaren vad gäller ogräsrensning, vattning och om- och nyplantering. När det sen trots stora insatser blir dåligt med skörden tappar man lätt sugen. Jag är nära gränsen nu efter att nu konstatera att min skörd blir klart begränsad trots att jag kanske aldrig haft så fina plantor som just i år.

Jag bifogar här en bild på hur mina jordgubbar ser ut:

Sorten jag odlar är Corona och den ger normalt sett rätt få men väldigt stora och fina (och goda) bär. De två bären till vänster i bilden visar hur de skall se ut. Men - mitt problem är att minst 75 % av min skörd ser ut som de tre bären till höger. Små och till synes ihoptorkade. De saknar glans och sväller inte ut som bären till vänster. Vad har jag för problem eftersom bären inte växer ut så som de skall?

Att det skulle vara fråga om vattenbrist och torka tror jag vi kan avfärda. Vi har inte haft någon extrem torka i Östergötland på försommaren och jag har vattnat flitigt nu då vädret blivit varmt och soligt och skörden börjat. Egentligen borde förutsättningarna vara toppen och jag hade alltså förväntat mig en formidabel skörd. Men så blir det så här. Plantorna är stora och kraftiga och visar egentligen alla tecken på att må bra. Blomningen var inte överdådig men heller inte gles så det saknas inte kart.

Det som gör saken så svår att förstå är att mitt ibland alla de till synes förtorkade bär så är cirka vart 5:e bär helt OK (d v s stora och utväxta). Jag kan heller inte se att det är bara vissa plantor som ger särskilt bra bär. Verkar vara mer slumpen som avgör.

Jag har haft liknande problem med min jordgubbsodling tidigare genom åren så jag börjar ju misstänka att det är något grundläggande fel som jag gör i odlingen. Min senaste hypotes är att jag faktiskt gödslar för lite. Jag brukar gödsla efter skörd (vilket oftast rekommenderas) och aldrig före. Kanske är detta trots allt inte helt rätt. Jag testade nu att lägga på Chrysan (ett snabbverkande och mycket effektivt gödningsmedel) på delar av mitt land för att se om det möjligen kunde "kicka igång" bären att växa ut lite bättre. Samtidigt har jag vattnat HELA landet lika mycket för att nu se om jag kan se någon skillnad. Faktiskt verkad det gödslade partier ge lite bättre bär nu efter en vecka men jag kan heller inte säga att det är statistiskt säkerställt.

Nu måste jag fråga odlarexpertisen där ute vad ni kan ha för teorier. Jag börjar tänka på att ge upp eftersom det verkar vara så svårt att få till en bra skörd med en rimlig arbetsinsats. Hur skall man göra?

Har jag problem med mina plantor? Jag har tagit revor från tidigare land som fanns när jag övertog kolonilotten för tre år sedan. Vet inte hur länge den tidigare ägaren haft plantornal. Skall jag byta till helt nya plantor? Eller är det trots allt något med näringstillförseln som är problemet? Kort sagt - hur får man bären att växa ut ordentligt? Att det skulle vara torkproblem bedömer jag som ej sannolikt. Min gissning är att det beror på näringssituationen eller plantornas tillstånd i stort.

Är mycket tacksam för svar (innan jag fullständigt ger upp odling av detta fantastiska bär)!
Fenja
Jag odlar Korona sedan flera år tillbaka och de ger bra skörd i tre år, sedan blir plantorna för gamla och behöver bytas ut. Jag täckodlar jordgubbarna med tidningspapper, ett lager om 3-4 genomblötta dagstidningar håller bra i ca 2 år, sedan är det dags att bättra på. Med svart plast över tidningarna kan det ligga ytterligare ett eller ett par år till. Fördelen med täckodling är att man slipper rensa och vattna! Jag gödslar inte utom vid nyplantering då de får en giva välbrunnen hästgödsel innan tidningarna läggs på. Jag gör detta på hösten, efter bärsäsongen.

Jag vet inte men du kanske har någon sjukdom på dina plantor om delar av skörden blir små och lite skrumpna bär... Om du har möjlighet att använda ett annat land så får du gärna så många revor du vill av mig i höst.

Mvh
Fenja
Rossi
Vi har jättestora Corona i år. Gödslar alltid efter skörd. Använder då ofta hönsgödsel. Våra jordgubbar står i lerjord som är uppblandad med kogödsel. Vet inte om detta hjälper dig.

Lycka till!
KURT
Täckodling (plast eller täckväv) fungerar bra för både jordgubbar och hallon. Men det är enklast att ha väven där redan från början, sedan få man se till att hålen för plantorna är lagom stora, och för hallonplantorna måste man släppa upp nya skott varje år.
Vicke
Kanske du kan försöka byta jordgubbssort och gödsla med något annat?
Jag köpte 4 plantor Polka och 2 plantor Solprins den 5.6. De var jättesmå och kostade bara 70 cent styck så jag trodde inte det skulle bli speciellt mycket bär fastän de hade blommor. Plantorna är jättesmå men de är friska och gör bär allt vad de hinner, speciellt de små Polka biggrin.gif De har mycket kartar och verkar trivas bra i den kompostjord som består av kutterspån/torv/hö, halm/kaninspillning jag lagt i landet blandat med en annan slags jord. Fast någon större skörd blir det ju inte med tanke på hur små land jag har.
l8p8
Hmm huh.gif

Kan det vara trips? I så fall ser man små insekter som kilar som "blyertsstreck" i blombottnen, men man får vara försiktig när man letar. De gömmer sig när man stöter till. Mellan kronbladen och foderbladen kan man också få syn på dem.

Om det är trips så är det nog ganska svårbekämpat är jag rädd sad.gif De trivs på maksrosor. så dem kanske man kan ta bort till nästa år... Flytta landet och börja med nya plantor *kan* fungera. Och att hålla tummarna för en kall vinter wacko.gif
Karl-Göran Karlsson
Nja, hittills har jag inte blivit klokare av era svar. Många av er tar upp det här med täckodling men jag har lite svårt att se vad det har för relevans i det här sammanhanget. Jag håller efter ogräset så det är ändå jordgubbsplantorna som har dominansen. Och i år är alltså mina plantor oerhört frodiga och stora och med mörkgröna blad (vilket brukar vara ett bra tecken vad gäller näringsläget).

Det här med trips är dock trots allt något som jag inte tänkt på. Kan jag få lite mer information om vad de är för några små gynnare och vilka skador de gör. Är skadesymptomen liknande det jag råkat ut för?

Men om jag har drabbats av insektsangrepp så borde väl i rimlighetens namn mina kolonigrannar också ha drabbats. Dock har en av mina grannar väldigt fina jordgubbar så det är lite svårt att tro på.

Kanske är det rent av så att jag har gödslat för mycket? Ingen av er verkar ju gödsla före skörden (även ni har hört samma råd förut) men kan någon förklara varför man inte skall gödsla före skörden? Finns det en risk att för mycket (kväve)gödsling ger sämre skörd? Är det möjligen detta jag har råkat ut för istället?

Kom loss med lite mera inlägg så att jag till slut kan få fram en vettig bild över vad mitt problem är!
Rossi
CITAT (Karl-Göran Karlsson @ 05-07-2005, 21:57)
Kanske är det rent av så att jag har gödslat för mycket? Ingen av er verkar ju gödsla före skörden (även ni har hört samma råd förut) men kan någon förklara varför man inte skall gödsla före skörden?

Det jag har hört är att om man gödslar före skörd så blir det mycket blad och lite bär. Jag har också hört att det är precis efter skörd som anlagen för nästa års blomning bildas och det är då plantan behöver näringen för att orka bilda så mycket anlag som möjligt.
Åsa, mälardalen zon 2
Det kan även vara någon typ av virus, bakterie eller liknande inuti plantorna, många virus hos växter kan visa sig som små frukter och dålig skörd. Det är med tanke på dessa typer av sjukdomar som man brukar rekommendera att köpa nya plantor med jämna mellanrum (de i handeln ska vara utan virus och andra sjukdomar man använder moderplantor vid förökningen som man förökat i laboratorium = virusrensade) och inte hela tiden ta revplantor från de gamla plantorna för virus och bakterier finns inuti växten och finns därmed också i revplantorna.

Även stickande och sugande insekter som trips och stinkfly som sticker och suger i blommorna kan vara orsaken till små och lite hårdare bär.

Kan även tillägga att olika sorter är olika både när det gäller form på bären, avkastning, odlingsförhållanden, mottaglighet för sjukdomar och skadedjur etc.
l8p8
Klippt från:

http://www.bayer.se/bayer/Internet_agro_se...de?OpenDocument

"TRIPS
Trips kan ställa till med stora problem under varma år. Kontrollera dina fält noggrant!

Trips ger karten ett rostfärgat utseende. Den växande karten blir mindre än normalt och det mogna bäret får en röd färg som saknar lyster. Kontrollera under hela blomningstiden blommorna. Här kan finnas mängder med trips. Redan vid mer än 1 trips per blomma bör du bekämpa. Starkt angripna blommor blir smutsgula i centrum."

Any help?

Lotta
Karl-Göran Karlsson
Beskrivningen av skadorna från trips-angrepp låter ju onekligen rätt så likt det jag råkat ut för. Enligt Bayer-länken finns enbart besprutning som enda möjliga sättet att bekämpa dem. Emellertid är det väl knappast något för oss hobbyodlare. Vi har väl inte ens tillstånd att använda dessa medel (och så särskilt lockande är det ju inte).

Kanske får man ta det kallt och låta naturen själv lösa det här så småningom. Kanske en kall vinter eller något annat i den naturliga klimatvariationen kan göra att angrepp från skadeinsekter kan gå tillbaka igen. Förmodligen är det väl så man måste resonera. Vi hobbyodlare får kanske tåla att vi vissa år råkar ut för rejäla bakslag. Yrkesodlarna måste ju försäkra sig på ett annat sätt och i det läget kan man nog till en del motivera den flitiga användningen av bekämpningsmedel.

Men - om någon har något tips (förutom bekämpning med kemiska medel) som kan hålla tillbaka trips-angrepp så vill jag gärna veta.
Åsa, mälardalen zon 2
Den här sidan hittade jag på en snabb sökning

http://66.102.9.104/search?q=cache:alf6x9f...bar+trips&hl=sv

den sidan är främst inriktad för yrkesodlare om hur man bekämpar trips och spinn i jordgubbar, men ett lite stycke i texten kan vara intressant för hobbyodlare

"Mot tripslarverna har många odlare haft bra effekt av en blandning av 0,3% matolja+ 0,1% såpa (om kravodling: kravgodkänd såpa krävs), ev kan även 1% socker eller melass tillsättas för vidhäftningens skuld. Såpa och olja vispas först med lite vatten tills det bildad en mjölkvit emulsion"
Karl-Göran Karlsson
Nu har jag lite nytt att komma med om mina jordgubbar. Har plockat 8 fina liter i kväll så mitt missnöje har väl kanske lagt sig något. Bären är nu skapligt stora och mycket goda. Måste erkänna att även de små och till synes ej utväxta bären smakar mycket gott - de är väldigt söta.

Men - jag noterade nu att då jag rörde i plantorna under plockningen så flyger det upp rätt rikligt med små vita insekter. Är det möjligen dessa som orsakar mitt problem? Jag tyckte att de liknade mycket vad vi brukar kalla "vita flygare" och som ibland kan drabba krukväxter inomhus och på balkong. Kan det möjligen vara dessa som också ger skador på jordgubbar så att de inte växer ut riktigt? Jag blev verkligen misstänksam nu när jag såg så många flyga upp från plantorna. Sen börjar jag undra lite om det här med trips och vita flygare - är det månne samma sak?

Sen noterade jag en annan intressant sak - i de avsnitt av landet som jag på försök hade gödslat extra mycket (Chrysan), där är det nu klart mycket bättre bär än i resten av landet (väldigt stora och fina bär). Med andra ord - riklig gödning verkar ge bättre förutsättningar för bären att växa ut. Min tolkning är alltså att jag verkligen har råkat ut för ett insektsangrepp (trips eller vita flygare) men att dessa angrepp till viss del kan mildras om plantorna ges bästa möjliga förutsättningar vad gäller näring och vatten. Stöder ni mig i denna min slutliga tolkning?
l8p8
Hej!
Härligt att du fick fina jordgubbar til slut! wub.gif
Håller med dig om att stressade plantor (= utsatta för torka eller näringsbrist) är mindre motståndskraftiga mot skadedjur och även mjöldagg och jordsjukdomar än plantor som har optimala förutsättningar.

När det gäller dina bär kan det ju ha varit dålig pollinering eller kyla under blomningen som gjorde de första bären små. Eftersom du fått fina bär nu tycker jag inte det verkar orimligt.

När det gäller gödsling så är jordgubbarna visserligen anspråkslösa, men på mager jord skadar det inte att gödsla både före och efter skörd. Däremot håller man gärna ner på kvävet före skörd, eftersom detta visserligen ger större bär, men kvaliteten blir sämre. Kvävet gynnar gråmögel och bärens hållbarhet blir kortare. Dessutom växer bladen mycket så att bären blir svårare att hitta. Att det inte blir några bär alls har jag inte varit med om!

Personligen vill jag gärna slå ett slag för vattning! Har aldrig varit med om att jordgubbarna fått för mycket vatten! De mogna bären tar viss skada - men när man börjat plocka i landet kan man ju vattna när man plockat av det som var moget.

Lotta
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon