Anma
Hej hopp vad det hoppar i dammen om kvällen!
Har hittills sett vad jag tror är 3 olika sortens grodor i min damm. Vill inte störa dem så mycket så har bara tagit en snabbkoll och hoppas då att någon kanske fattar vad det kan vara för några. Det finns väl bara runt 300 sorter i sverige tror jag, så det kan ju inte bli så svårt. huh.gif

Det är en som ser ut att vara helt kopparfärgad.

En som är gulgrön i färgen, har inte sett den så noga så kan ju ha fel.

Till sist en liten en som ser ut att vara mörkgrön eller svart med mörkröda sträck på längden längs kroppen.

Nu vet ju jag inte om färgerna riktigt stämmer, har försökt att spana på dem men de gillar att sitta under växterna och när man flyttar på växten så hoppar dom ner i dammen och gömmer sig. wink.gif
KURT
Färgen är inte så intressant! Det finns 8 arter grodor i Sverige http://www.snf.se/verksamhet/djur-natur/fa...dor-paddor.htm# och vanligast är "Vanlig groda", "Åkergroda" och "Ätlig groda". OBS! alla grodor är naturligtvis ätbara, men de är också alla fridlysta!
Anma
Ojdå, undrar var jag fick 300 ifrån, det kanske är i hela världen, eller så är det något annat djur då som det finns 300 av.
Om det bara är 8 kan det ju inte vara så svårt.
Jo, jag vet att dom är fridlysta och äta dom skulle aldrig falla mig in, även om min hund tyckte annorlunda i våras på skogspromenaden. Han kom springandes med en stackars groda i munnen, tur att han inte hade skadat den iallafall.

Jättetack för länken! ska spana in den nu...

Lyckades att identifera vanlig padda på en gång! smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon