Full version: Rosor i kruka
mulle
Jag funderar på att plantera en New Dawn, Jolly Dance eller Geschwinds Nordlandrose som klättrare på trädgårdsgungans ena gavel.
Problemet är att gungan står på grus och rosen måste därför bo i en större kruka.
Klarar klätterrosor detta?
Jag har en stor zinkbalja - blir den för kall?
Mulle
Fenja
Du kan ha klängros i kruka. Krukan ska vara minst 50 cm djup och så stor som möjligt. Jag har haft klängros i 80 liters kruka och den klarade sig fint med hjälp av vintertäckning.
Mvh
Fenja
Emser
Hur har du vintertäckt den?
Fenja
Först och främst är det viktigt att krukan har en bra dränering så att inget vatten blir stående för då fryser rotsystemet. Jag har ställt den på frigolit ovanpå en lastpall, sedan har jag satt ett kompostnät runt om och fyllt detta med löv och så att det både omger och täcker krukan. Hönsnät överst så att löven inte blåser bort. Slutligen en pressening över allt. Det har fungerat bra här i zon 4.
Mvh
Fenja
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon