Full version: Mikado gold
lolo
Hej! Jo, det är så att jag har inköpt en ny blomma igen, denna gång en levande art som kallas Mikado Gold på etiketten. Det står inget annat om namnet, men den ska skötas som en ordinär krukväxt. Får inte torka ut och ska vattnas underifrån, normal rumstemperatur.

Beskrivning av blomman? Ja (skratt), den kan närmast liknas vid en adventsljusstake av smide, ni vet de där moderna med pyttesmå ljus på långa svarta armar. laugh.gif laugh.gif laugh.gif Den liknar en insektsätande växt i bladen med gräsliknande "armar". Sen sticker det upp en massa gröna "pinnar" med guldknoppar på dessa spröt.

Tro mig - jag har INTE druckit för mycket vin eller så........! laugh.gif laugh.gif

Hoppas nån kan ge mig rätta namnet på latin eller svenska.

mvh

Ann-Louise i Umeå
AntoonW
Syngonanthus crysansus
Lena i Torslanda
Inte bara vattnas underifrån - den ska stå i vatten ca 1 cm upp på krukan.
lolo
ÄNTLIGEN fick jag svar på min fråga - tack! laugh.gif tongue.gif rolleyes.gif Tyvärr blev växten kasserad efter ett par månader, dog förmodligen av för lite vatten ändå. Har sett den sporadiskt på blomaffärer, men väldigt sällan.
Åsa, mälardalen zon 2
Enligt Viola trädgårdsvärlden(yrkestidning) är livslängden på Mikado Gold i vanlig bostadsmiljö 2-3 månader så att den dog efter några månader var nog ganska normalt.
lolo
Tack Åsa, där steg mitt "växt-självförtroende"! tongue.gif rolleyes.gif wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon