Sagosessa
Längs med långsidan på vår tomt löper ett staket med taggtråd som håller de betande korna borta från gräsmattan. Vi har tänkt att plantera rosor där för att dölja taggtråden.
Har letat efter olika sorter och är nu totalt förvirrad wacko.gif. Det finns så mycket vackert, så mycket doftande, så många remonterande, så taggiga, rotskottsskjutande osv. ... HJÄLP! ohmy.gif

Väderstrecket är väster, har vandrande skugga mest hela dagen utom fram på seneftermiddagen/kvällen då solen får fritt spelrum.

Några önskemål är: lång blomningsstid, god doft, inte röd, gärna nypon, inte för mycket taggar (vi inbillar oss att man får taggar i barfotafötter ... ), frisk, lättskött och inte mer än 2 m hög eller mindre än 1 m. laugh.gif

Har funderat på:
Stanwell Perpetual
Rosa Mundi
Maidens Blush
Rosa Rubiginosa 'Canary Bird'

Någon som har erfarenheter av dessa? Eller tips på andra (bättre) rosor? wub.gif
Samplantering mellan flera olika sorter är helt OK.

*väntar ivrigt på tips*
Åsa, mälardalen zon 2
Utav de du nämnt har jag erfarenhet av dessa:

Stanwell perpetual är vacker, doftar och är i full blom just nu och blommar ända in på hösten MEN den är supertaggig så vill du inta ha rosor med mycket taggar så funkar den nog inte.

Maidens Blush är fin och har ett bra växtsätt, den blir ganska stor. Jag tycker inte den är så taggig men den har en kort och intensiv blomning så vill du ha lång blomning försvinner nog den också.

Mozart tycker jag är en bra sort och inte så taggig den remonterar så den kan ofta blomma till långt in på hösten. Den har enkla små godisrosa blommor som sitter i stora mängder som i flock. Tyvärr inte så enormt mycket doft. borde även den gå bra i zon 2-3.

Nevada är ju också en favorit som blir jättebred och ganska stor med stora enkla vita blommor, den har en massiv blomning tidigt på sommaren och bildar sedan sporadiskt nya blommor under säsongen. Den kräver mycket lite skötsel den ska ha långa bågformade grenar så man klipper den knappt inget alls jag brukar bara ta bort döda, fula eller skadade växtdelar. Har knappt inga taggar alls, har ganska svag doft.

(det finns en mutation av Nevada som ska vara mycket lik Nevadan förutom på blomfärgen, den är rosa. Rosen heter Marguerite Hilling (syn. Pink Nevada))
Sagosessa
[QUOTE]
Stanwell perpetual är vacker, doftar och är i full blom just nu och blommar ända in på hösten MEN den är supertaggig så vill du inta ha rosor med mycket taggar så funkar den nog inte.

Supertaggig ... synd. Enda anledningen till att jag bryr mig om taggarna är att jag inbillar mig att man får taggar i fötterna om man går barfota. Eller skräpar rosor inte så mycket?
Framför det som blir rosenhäcken är nämligen vår lek- och tummelyta. Där kommer att spelas fotboll, krocket, kubb osv.

[QUOTE]
Maidens Blush är fin och har ett bra växtsätt, den blir ganska stor. Jag tycker inte den är så taggig men den har en kort och intensiv blomning så vill du ha lång blomning försvinner nog den också.

Den kanske kan fungera i en samplantering med rosor som blommar längre? Det är VIKTIGT att rosor doftar tycker jag biggrin.gif

Mozart tittade jag på också, men den föll för att den kräver mer (har jag för mig) och för att den är en gränsfallsros när det gäller min växtzon (3-4). Jag tänker mig ett ganska vildvuxet rosenhäcksparti som får sköta sig självt i möjligaste mån. Vi bor landet och uppskattar det vilda, otuktade i mångt och mycket.

Nevada känner jag inte till. Är den kravlös?

Tack för dina snabba svar! wub.gif biggrin.gif laugh.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Normalt sett så brukar det inte bli några kvistar med taggar på marken mer än vid beskärningen men då kan man vara noga med städningen. Hos dig däremot om det viner fotbollar så kan det ju lätt gå av kvistar som hamnar på marken. Grannarnas ungar ställde upp ett fotbollsmål vid mitt rosenbuskage ett år på vändplanen och de var superdåliga på att träffa målet så jag hade avbrutna roskvistar överallt på gräsmattan.

Bild på Nevada tagen vid midsommar här hos mig

Nevada är inte så kinkig härdig till zon 6 har jag för mig. Den ska kunna bli 3m hög men det tror jag snarare är i Skåneklimat, ju längre upp i landet man odlar den så borde den bli mindre, klimatet brukar bromsa storleken på växter (förutom hos perenner verkar det som, riddarsporrarna blir ju bjässar i norr och små i söder).
Sagosessa
Åsa, Nevadan är jättefin smile.gif Kan helt klart vara ett alternativ. Ska fördjupa mig lite mer i ämnet samt invänta svar ifrån Flora Linnea som jag har mejlat.

Tack så länge! wub.gif
Sagosessa
Åsa,
vilka fina bilder du har i ditt album! rolleyes.gif
Blev jätteförtjust i rosen Communis. Vad kan du berätta om den?

smile.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Communis (syn. Rosa centifolia muscosa, Common Moss, Old pink moss)har underbara mossiga knoppar (den hör till gruppen mossrosor) och den doftar harts om grenarna, det mossiga är lite klibbigt. Blommorna är också fina när de slår ut och de doftar ganska starkt. Det är en engångsblommande ros, tyvärr så är nog inte växtsättet det finaste den är lite mer åt det spretiga hållet med nakna knän. (+den är taggig)

Enligt rosenposten ska den kunna bli 1,5-2m hög och den ska gå till svensk zon 5. Det står också att den är från före 1724 så det är en ganska gammal sort.
kerstin z5-6
Förutom de nämnda så är Louis Bugnet en jättevacker ros -vit , varför nöja dig med en sort -blandade roshäckar är väldigt vackert :)Blance double de Coubert är en annan vit -men den är engångsblommande till skillnad från Louis B som blommar till frost -fler sorter i album rosor och Kanadensiska rosor
Sagosessa
[QUOTE]
Förutom de nämnda så är Louis Bugnet en jättevacker ros -vit

JA-a jättefin laugh.gif Men det står också om den: "OBS! Mycket ovanligt. Beställ tidigt!"
när man läser om den på Flora Linnea. Fast det är väl bara att vara ute i god tid då
sleep.gif rolleyes.gif
Verkar ha mycket vackert bladverk. Men hur är det med jordmån? Är den tålig som den rugosahybrid den är?

[QUOTE]
Blance double de Coubert

Ska gå in i ditt album och kika ---> Nu!

smile.gif
Sagosessa
Jösses Kerstin ohmy.gif - vad rosor du har!! wub.gif
Och vilka namn de har. Bara det är ju en sak i sig wub.gif

Du måste ha en helt underbar, härlig och stor trädgård smile.gif
Åsa, mälardalen zon 2
CITAT (Sagosessa @ 05-07-2005, 15:58)
CITAT

Förutom de nämnda så är Louis Bugnet en jättevacker ros -vit

JA-a jättefin laugh.gif Men det står också om den: "OBS! Mycket ovanligt. Beställ tidigt!"
när man läser om den på Flora Linnea. Fast det är väl bara att vara ute i god tid då
sleep.gif rolleyes.gif

På rosenposten står det ingenting om att den är ovanlig och att man måste beställa den sorten tidigt? Har de större produktion av den sorten i danmark? Och den verkar vara billigare hos Rosenposten bara 88 svenska kronor.
kerstin z5-6
ja precis -dessutom har den börjat förekomma i många plantskolor -här i norr i alla fall-eftersom jag tjatar så .. smile.gif hans syster Therese Bugnet är inte dum heller -smile.gif Rosa , doft samma höjd o stuk i övrigt blommar för fullt nu hos mej
Och ja -de är minst lika tåliga som" Vanliga rugosor -Hansa tex -
jag är mkt nöjd med de leveranser jag fått från Rosenposten , men inte alltid från F linnea -den sista rosen bara torkade ihop o det har hänt ett par ggr -dessutom har de inte alla rosor i lager som de visar på hemsidan sad.gif
tack för berömmet förresten
Här är en länk till RP
Gå in -på egen risk .. man blir lätt fattig
Rosenposten
Sagosessa
Rosenposten ... vilken sajt smile.gif Är sjuk av rosenfeber för tillfället .. wub.gif
Sommartorparn
Du har väl upptäckt sökfunktionen? Om du går in på "avancerad sökning" så får du upp en lista på alla rosor som passar till ett visst ändamål, har en viss färg, en viss höjd, etc. Om du är ute efter rosor med små krav så rekommenderar jag listan "rosor för fritidsgrund". rolleyes.gif
Sagosessa
Jodå, har upptäckt den - men tack ändå! laugh.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon