Full version: Ang senaste AoT
mollys_matte
I senaste Allt om Trädgård fanns en artikel om nåt med rea.
Där var även en ruta om vad man som konsument ska "be" om ett prtis i kassan...

Jag blev alldeles deppig när jag läste detta, för jag måste ju då undra vad journalisten tror?

Jag jobbar (för det mesta i kassan) på en handelsträdgård, eller gardencenter, eller vad man nu vill kalla det.
I artikel tyckte de att man som konsument I KASSAN själv ska föreslå ett pris om man tycker växten ser lessen ut....
Vi i kassan (iaf hos oss) har ingen befogenhet att sätta ner några priser.
Det måste kunden ta med någon av utepersonalen...
Tycker det är ganska dåligt av dem att skriva så i en sån stor och i övrigt bra tidning.
Sätter ju oss i kassan lite på pottkanten måste jag säga...
Åsa, mälardalen zon 2
Japp det är inte alla som jobbar i butiken som har befogenhet att ge lägre priser/rabatter, jobbar man i en liten butik kan det ex. bara vara chefen som har den befogenheten. En kassapersonal som ger rabatter utan att ha tillsånd för detta kan få sparken på direkten, för den rabatten man gett utan tillstånd kan anses som stöld från arbetsgivaren.
kristerh
Jag pratar bara med utepersonalen om jag vill ha rabatt, jag förstår att kassörskan inte har sådana befogenheter, fast ibland gör de de ändå wink.gif
men då har de kanske lov till det.
krister
mollys_matte
Vissa av dem som är vana i kassan vet jag gör det ibland... men det är ju också helt galet, särskilt mot oss som är nya, och som faktiskt gör så som vi blivit tillsagda!
Då blir vi värsta häxorna unsure.gif
Känns skönt att höra att ni här på forumet iaf har koll hur det funkar, blev nämligen mycket orolig av den där artikeln!
Rossi
Det varierar säkert från affär till affär vilka befogenheter kassapersonalen har.

På många växtvaruhus så är det ju också anställda som är utepersonal och då kanske inte de heller har några befogenheter att ge rabatt. Och ibland sitter ägaren/chefen i kassan och har då befogenheter. Så man får väl fråga sig fram. På många ställen så har personalen befogenheter att ge rabatt upp till ett visst belopp men överstigs det beloppet så måste chefens godkännande finnas.

Har inte läst själva artikeln men kan tänka mig att de vill fokusera på att man ska vara lite kritisk när man handlar växter och är det inte förstklassiga varor så ska man ha prisreduktion. Detta gäller ju förstås alla slags varor - inte bara växter.
mollys_matte
Visst varierar det, men oftast får man inte ge någon som helst rabatt.
Hos oss är ju inte vi i kassan lika trädgårdsutbildade som ute personalen, så därför kan vi ju inte heller ge rabatt, vi vet ju inte hur olika växter "är" om ni förstår vad jag menar.
Artikeln pratade mycket om att det aldrig är rea osv, men hos oss iaf så sänker de växter som ser dassiga ut osv. Kanske inte gör så överallt.
Det som jag reagerade mest på var "Bli en aktiv konsumet, föreslå i kassan det pris du kan tänka dig betala, om de inte går med på det, ställ tillbaka växten"
Hur trevligt är det med en sådan kund, om man har tok-lång kö? Och så börjar de dividera om rabatter osv... Och sällan accepterar de att man inte har befogenhet, utan blir bara spydiga och dryga!

Undrar om den där journalisten varit på så många olika ställen och kollat?
Lena N
CITAT (mollys_matte @ 06-07-2005, 16:46)
Undrar om den där journalisten varit på så många olika ställen och kollat?

Visst är det irriterande med journalister som skriver rakt ut i det blå! mad.gif

När man betänker alla fel man upptäcker i de fall man vet något om det som står i tidningarna, så vågar man inte lita på det som man inte har några egna kunskaper om. Kvällstidningarna leder stort, men t.o.m. trädgårdstidningar innehåller slarvfel. sad.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon