Full version: Apelsin planta
Andrine
Jag har just fått upp två apelsinplantor och undrar hur dom ska skötas?
Inte för att få frukt, jag hade tänkt att ha dom endast för prydnad.
Vet däremot inte hur mycke vatten, ljus etc de vill ha.

Undrar också om dom kommer dö i vinter?
Läste någonstans att dom tappar alla blad när det blir mörkt ute...
Finns det inget sätt att övervintra dem?

Har tänkt att ha dem innomhus.

Tacksam för all tips! rolleyes.gif

/Ingela
kerstin z5-6
Det går fint att övervintra den -i så svalt rum som möjligt ochmed extraljus -på sommaren kan de stå ute -jag har ett stort mandarinträd och det ger mycket frukt -frösådda kan dock ta många år innan de blommar smile.gif
Vanligt litet lysrör går fint att använda som extra ljus nov -mars
serx
jag har också några små apelsinplantor, måste fråga en sak: Får alla apelsinplantor dubbla stammar?? Mina har, fast jag är inte helt säker på att alla är apelsin iofs.

Om man är som jag, en mästare på att övervattna, så är en bra ide att blanda jorden med en hel del smågrus. Såna här träd dricker oftast lite vatten.
jegi
Min erfarenhet är att citrusfrukter överlag brukar grena upp sig ganska tidigt. Citron brukar vara den som växer bäst.
Andrine
Har också hört att man kan ställa krukan på ett uppochner vänt fat i en skål med vatten, så att vattnet dunstar upp på bladen och ger fukt hela tiden, mår den bättre av det?

Tack för alla svaren! laugh.gif

/Ia
Sabina L
Jag har en apelsinplanta som står inne i vardagsrummet på vintern och ute på sommaren. På vintern tappar den en del blad men inte alla och på sommaren då den får komma ut växer den som bara den! Har lite extra belysning på den på vintern. Den är nog 8-10 år men har inte blommat ännu...
Hur stor kruka vill den ha? Kanske borde plantera om den för jag misstänker att hela krukan nu är full av rötter.
kerstin z5-6
ja , omplantera om du vill att den ska växa o bli stor -ev få blommor sen ..
kristerh
CITAT (Sabina L @ 06-07-2005, 07:49)
Den är nog 8-10 år men har inte blommat ännu...
Hur stor kruka vill den ha? Kanske borde plantera om den för jag misstänker att hela krukan nu är full av rötter.

Jag har en 35 årig citrus som inte blommat ännu wink.gif men inget är som väntans tider... biggrin.gif plantera om den med lite lera i jorden, blanda gärna i lite barkbitar oxså.
krister
Dzad
CITAT
jag har också några små apelsinplantor, måste fråga en sak: Får alla apelsinplantor dubbla stammar?? Mina har, fast jag är inte helt säker på att alla är apelsin iofs.

Med dubbla stammar antar jag att du menade två stammar direkt från frönivå?
Har märkt att en del apelsinfrön får det... ganska många faktiskt. De växer dock inte ihop tror jag utan ofta kan man liksom ta lös den ena så har man två plantor! smile.gif
Citronfrön, som jag sått många av har haft två stammar en gång tror jag.

Tycker själv att citrusväxterna är så fint gröna.
Dock är de, speciellt som små, känsliga för övervattning samt undervattning. Så de är lite känsliga.
Fukt tycker de också om. I princip nästan omöjligt att hålla liv i dem i detta torra hus. Har plastpåse på vissa som jag har i förrådet och de växer riktigt bra.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon