|
Jag vet att ormar inte är något skadedjur - men jag vill inte ha så många i min trädgård. Någon som kan tipsa vad som lockar ormar så att jag ev kan göra min trädgård lite mer ormovänlig. Vi har både huggormar och snokar och jag vill inte ha någon av dom på min tomt. Av någon anledning har vi otroligt mycket smågrodor på tomten (trots att vi inte har något vatten i närheten). Kan det vara dom som lockar ormarna? Eller är det den steniga marken? Någon som har något tips på någon "huskur" som sägs fungera som "ormavskräckare"????
/Stina
Kort gräs och inga stenar att gömma sig under, väl städat i trädgården, inga öppna komposthögar . Så blir det mera ökenligt, varken ormar eller igelkotttar trivs. Grodorna behöver bara vatten på våren när de skall para sig, sedan vill de ha insekter.
CITAT (KURT @ 05-07-2005, 15:30) Kort gräs och inga stenar att gömma sig under, väl städat i trädgården, inga öppna komposthögar . Så blir det mera ökenligt, varken ormar eller igelkotttar trivs. Grodorna behöver bara vatten på våren när de skall para sig, sedan vill de ha insekter. Isch då - tråkigt sterilt mao.... Njaaa - ormarna får nog vara kvar - får jaga bort dom med krattan istället /Stina
pialotta
05-07-2005, 19:40
Stina, är det ett orm-år iår? Här hos oss är det osedvanligt många, jag vågar knappt gå utanför gräsmattan utan rediga stövlar längre. Både huggorm och snok och några har varit stooora och lååånga brrr och fy!
Inte behöver du en kratta... bara stampa ordentligt i marken...
Ormarna tar även möss så var rädd OM (inte för) dem!!
fjodor
pialotta
06-07-2005, 20:42
ooagh! en orm i näven, jag hade nog svimmat eller nåt
Ja, mitt vrål hördes säkert över hela Sörmland!!!
Ophelia
07-07-2005, 20:08
Aha...var det du??? Skämt åsido. Låter lite jobbigt att behöva vara så försiktig. Du ska nog stampa rejält med fötterna om du ska in och greja bland dina plantor. Jag tycker ormar är otroliga djur och jag anser att puffaddern är speciell och svarta mamban är nästintill "gullig" att se på. Men det kvittar ju för ormbett kan ju göra jätteont. En snok har ganska ordentliga tänder. Använd även handskar om du kan och försök att "störa" dem om du ska greja i rabatten. Tror både du och ormarna mår bäst av att veta var ni har varandra.
Snokar, hasselsnok och vattensnok är fridlysta och helt ofarliga, huggormen är LITE farlig och fridlyst den med. För vissa är dom säkert otrevliga, men dom gör mycket nytta i våra trädgårdat. Tyvärr är dom flesta "ormar" egentligen ödlor eller skinkar, så kallade kopparödlor, som hysteriska "ormhatare" gladerligen hugger ihjäl med spaden. Ormarna gör en stor nytta och fyller en stor funktion i våra trädgårdar. Bettet från huggormen är inte mycket värre än ett getingstick om man inte är överkänslig. Låt ormarna va ifred så låter dom ER vara ifred. Magnus
pialotta
08-07-2005, 11:18
Shiva Magnus, jag tror nog att både Stina och jag kan skilja mellan ödlan kopparorm och riktiga ormar.
Trådskaparen Stina börjar t.o.m sitt första inlägg med "jag vet att ormar inte är något skadedjur"
CITAT (pialotta @ 08-07-2005, 12:18) Shiva Magnus, jag tror nog att både Stina och jag kan skilja mellan ödlan kopparorm och riktiga ormar.
Trådskaparen Stina börjar t.o.m sitt första inlägg med "jag vet att ormar inte är något skadedjur" Jag menade inte att NI inte såg skillnaden. Det var mer i största allmänhet och av egna erfarenheter. Har sett både vänner och släktingar som slagit ihjäl både snokar och kopparödlor. Tyvär kan rädsla hos en del ( INTE NI) gå över i hat. Magnus
CITAT (shiva @ 08-07-2005, 15:51) CITAT (pialotta @ 08-07-2005, 12:18) Shiva Magnus, jag tror nog att både Stina och jag kan skilja mellan ödlan kopparorm och riktiga ormar.
Trådskaparen Stina börjar t.o.m sitt första inlägg med "jag vet att ormar inte är något skadedjur" Jag menade inte att NI inte såg skillnaden. Det var mer i största allmänhet och av egna erfarenheter. Har sett både vänner och släktingar som slagit ihjäl både snokar och kopparödlor. Tyvär kan rädsla hos en del ( INTE NI) gå över i hat. Magnus Många gånger, eller rättare sagt oftast så är det en ren panikhandling av dom som är paniskt rädda för ormar. Dom hinner inte stanna upp och kolla vilken sorts orm det är, slå ihjäl dom är det enda som hägrar just för stunden.  Jag förstår dom, fast inte är jag rädd för ormar inte min fasa ligger ligger på ett löjligare plan än så, myror och småspindlar, ve och fasa! Så har jag avslöjat dagens löjligaste fobi
Lilla My
08-07-2005, 15:39
Vindsnurror som skapar vibrationer i marken lär vara effektivt mot orm - jag har ingen egen erfarenhet när det gäller just orm, men vi har blivit av med sork/mullvad i alla fall och inte sett några ormar. Fast det hade vi inte innan heller - har dock igelkottar på/i närheten av tomten så de kanske gör sitt till?
Ett litet klargörande kanske är på sin plats: När jag skrev att jag skulle utrusta mig med en kratta var det INTE för att använda den som avlivningsredskap utan för att fösa bort ev ormar med!!! Jag har dödat en orm i mitt liv och det var en olycka: Jag råkade cykla över en huggorm som trasslade in sig i hjulet och tvärdog. Jag är en mycket stor djurvän - men vill inte bli ormbiten. Har inte panisk skräck för ormar, jag vet att dom inte anfaller utan det är mer att jag är rädd att klanta mig och råka trampa på en orm!!!
/Stina
zaaritha
09-07-2005, 00:33
Ja--avliva snokar o huggormar är onödigt! Har man små barn o är orolig-- fånga ormen i en säck o släpp ut den i skog o mark............
litauenodling
10-07-2005, 09:02
Burr - JAG är mycket rädd för ormar, skulle skrika i flera dagar om jag hade fått en orm i handen!  Ni är verkligen modiga!! Här finns nästan inga ormar (sägs det iaf, och ingen verkar nånsin ha sett någon...), så det hoppas jag att jag slipper. Trots öppna komposthögar och högt ogräs runt kanterna av trädgården. Jag tror mig ha hört någon gång att om det finns myror så finns det troligen inga ormar. Är det sant eller har jag drömt det hela??
Jag har alltid också trott att myror och ormar inte samsas - men hos oss gäller INTE det!!! Mycket myror och mycket ormar.....
litauenodling
10-07-2005, 20:57
Grattis... Vi har massor av myror. Så jag har liksom hoppats på det där med att myror och ormar inte går ihop.
Hejsan!
Vår tomt (som vi ej anlagt själva) är alldeles för snålt utfylld så här och var i utkanterna finns partier med idealiska stenrösen av sprängsten.
Första sommaren hittade vi äspingar (har för mig att ormbarnen kallas så?) plus orm-mamman i närheten av ett av dessa.
Nyttodjur eller inte, med småbarn är det inte kul med huggisar vid gungorna... Sedan dess har vi successivt fyllt igen de öppna partierna. Nu verkar det inte finnas orm längre så vi tror att det hjälpte att sabotera möjligheterna att hitta bra ormbon på vår tomt. Vi kollar ibland att utfyllnaderna består och ser täta ut. Regn etc gör att jord och sand eroderar ner bland stenarna och nya håligheter kan uppstå.
Mvh /Tor, med en tycker jag rätt sund skepsis mot ormar i trädgården. ;-)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|