Full version: Idétorka!
Eca
Hej!

Har en nyanlagd rabatt där jag som bas satt varannan sockertoppsgran och bolltuja på en rad. Vad kan jag fylla ut med? Tanken är perenn, helst blommande och inte för hög.

Gränsande till denna rabatt är en liten damm med murad kant. Framför en rabatt där jag som bas tänker sätta 4 funchia, "Hosta" heter den och blir inte mer än 35 cm vilket är bra för jag ser gärna att kant och fontänen syns. Vad ska sättas här tro? Även här gärna perenn och färg.

Kan någon skänka mig lite kött på benen med ideér vore jag tacksam.

Soliga sommarhälsningar biggrin.gif
lyckero
Hej!
Har du gjort jorden lite sur, som barrväxter gärna brukar vilja ha det, eller är det "vanlig" trädgårdsjord? Själv älskar jag surjordsväxterna rhododendron av alla slag. Det finns en hel del som är lågväxande (med små blommor och blad) och som brukar trivas ihop med barrväxter. Jag har glömt om du berättade något om läget på rabatten. Blött/torrt, soligt/skuggigt? Myskmadra är en snygg marktäckare som blommar på våren. Det finns en hel del olika nävor i olika storlekar. Många av dem gillar sol. Lungört finns också i många sorter, och de med brokiga blad är snygga även efter blomning. Astilbe tycker jag också passar fint ihop med barr.
Ja det var några förslag i alla fall. Lycka till!
mvh Lyckero
Eca
Tack för tipsen. Det är soligt läge. Jorden är fin matjord som jag blandat med torvmull annars blir den för tung. Hur gör man när man "surar" den? Jag ska mulla upp i alla rabatter men just denna är helt nygjord.
Astilbe har jag själv tänkt på. Ska kolla upp de andra sorterna också.
lyckero
Du kan surgöra jorden genom att blanda med barkmull, okalkad torv och lövkompost från ek eller bok, eller barrkompost. Akta dig för kalk och kalkade produkter. Rhododendronjord är färdigt sur, men det går lika bra att blanda de andra ovanstående. Det blir dessutom billigare.
mvh
Lyckero
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon