När vi byggde vår damm för ett år sedan, drygt, använde vi lera på botten, vilket blev sörjigt och ogenmskinligt, speciellt när vi skaffade koi-karp. Guldfiskarna tog det mer lugnt.
Nu tänke vi tömma dammen och använda annat bottenmaterial. Vad är bäst, sand, grus eller sten?
Det är en dam med duk.
kerstin z5-6
05-07-2005, 20:55
jag har sand -funkar utmärkt -koi trivs med den också
MrNorth
08-07-2005, 06:50
guldfiskar och koi gillar att böka och undersöka allt med munnen... grus, växter (endast hårda växter, annars äter de upp dem).Prova lägg lite större stenar de inte kan få in i munnen.
Henrik
Bauhaus har ett fint grus vi tänte ha längst fram där det är som synligast. Måste man täcka hela botten eller?
kerstin z5-6
16-07-2005, 23:45
Måste o måste -det blir snyggast -sen kan du plantera näckrosorna direkt i gruset med ...
Det är bättre att använda något grövre material. Ca 20-40 mm.
Akta så att inte materialet innehåller mkt näringsämne bara.
Lavagranulat passar utmärkt.
TobbeGarden
26-07-2005, 10:45
Jag har en damm med gummiduk och engelsk sjösten i botten . Näckrosor och andra vattenväxter är planterade i korgar . Man kan ju dölja korgarna med små sten eller vad som finns tillhands . Jag har aldrig grumligt vatten också har jag kontroll på växterna så att dom ej överetablerar sig i dammen . Koi har jag i dammen ett x antal och dom bökar inte mycket får jag lov att säga ,men dom äter upp undervattensväxterna tyvärr.Mvh Tobbe
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.