Pesco
För ett par veckor sen såg jag tidigt på natten en stor fjäril, nästan som en liten fågel, med en liten snabel, som sög nektar ur daglljor och iris.

Någon som vet vad det är för fjäril och hur man får fler? Samma natt, en stund senare, så jag fladdermöss för första gången, och dem vill jag gärna ha här oftade.

Tobaksplanta och gullnattljus eller något sådant, har jag hört är nattdoftande.
Gossen Ruda
Det var med största sannolikhet en svärmare. Mer beskrivning krävs för att ta vilken art. Bra svärmarblommor är hos mig kaprifol och gul daglilja.
Pesco
Jag har kaprifol och daglilja, men vet inget lämpligt som kan ta över blomningstiden i juli.
webmaster jim
Tyvärr e de nog så att fladdermöss äter fjärilar wub.gif
Gossen Ruda
Jag skulle vilja se den fladdermus som fångar en Ligustersvärmare. biggrin.gif

Eller kanske inte vid närmare eftertanke. Den skulle ha varit enorm.
webmaster jim
Jasså e dom så stora wub.gif

En flygande hund kanske, fast dom äter ju frukt o så fins dom ju inte i Sverige heller för den delen :-D
zaaritha
Fladdermöss tar väl de flesta fjärilar?? wink.gif
ylv
Det var nog en Tallsvärmare (Hyloicus pinastri) som du såg. Det är en stor svärmare, vingbredden ligger på 67-91 mm och den ser nästan ut som en liten kollibri när den flyger runt och suger nektar ur blommorna.
Reserv
CITAT (ylv @ 10-07-2005, 00:21)
den ser nästan ut som en liten kollibri när den flyger runt och suger nektar ur blommorna.

Gör inte alla svärmare det? huh.gif
zaaritha
Nja.....
En del svärmare "svirrar" inte med vingarna som kolibris!!
Gossen Ruda
CITAT (zaaritha @ 10-07-2005, 01:13)
Nja.....
En del svärmare "svirrar" inte med vingarna som kolibris!!

Jooo, åtminstone när dom flyger.
amaira
Brunsprötad skymningssvärmare såg jag i hagen för ett par veckor sedan. Häftig! wub.gif

Satt först och svirrade med vingarna i det höga gräset - det var på dagen - sedan flög den innan jag kunde ta något bra foto: "Brrrrr" brummade den högt, och flög som ett litet flygplan ett par varv över ängen, innan den försvann upp mot trädtopparna och var borta.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon