Full version: omplantering?
hella2
Nu har en av min phalaenopsis tappat alla blommor. Ska jag omplantera den då? jag köpte den för ca 3 månader sen, eller ska jag bara låta den vara? smile.gif
GoSatta
du ska onplantera den om odlingsmaterialtet (barken) har börjst lösa upp sig annars kan du gått låta den gå kvar.
hella2
Hur ser man om det har börjat lösa upp sig? blir det som jord då eller ?
Emser
Tja, barken lixom smular sig...typ!
kristerh
CITAT (hella2 @ 06-07-2005, 23:30)
Hur ser man om det har börjat lösa upp sig? blir det som jord då eller ?

Det ser du på att barkbitarna har löst upp sig så att det ser ut som jord i krukan, det kan vara värt att plantera om även om barkbitarna inte har sönderfallit helt, det är bättre att ha en luftig jord med friska barkbitar än en halvkompakt jord. Och rätt tid är ju när blomningen har upphört.
krister
hella2
ok, Tack för alla era svar!
zeppo
Om det börjar bli extremt trångt i krukan med alla rötter kan du omplantera den. Men du ska vara MYCKET försiktig med rötterna så dom inte skadas, inte dinte luftrötterna heller.

Senast till nästa vår blommar den igen på samma blomskott som iår samt att den brukar skjuta upp några nya. Så uppför sig min Phalli iaf..........

smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon