Full version: Förbjudet
bikiv
Ja, jag vet, man får inte gräva upp... Men dessa är tagna från en privat trädgård på Värmdö. Kunde inte låta bli... Och faktiskt, de har etablerat sig och är ännu större och vackrare än på den skogstomt dom växte i det fria.
Jag tror att det är Skogsnycklar.
Gossen Ruda
Det tror inte jag. tongue.gif Skogsnycklar har lite mer flikig läpp. Dessutom har den oftast inte så lång blomställning. Ingen närbild? Jag undrar om sporren är lång för i så fall kan det vara brudsporre.

Om den kommer från en trädgård så kan du säga att den är odlad, då är det tillåtet att flytta dom.
bikiv
CITAT (Gossen Ruda @ 05-07-2005, 21:05)
Det tror inte jag.  :P  Skogsnycklar har lite mer flikig läpp. Dessutom har den oftast inte så lång blomställning. Ingen närbild? Jag undrar om sporren är lång för i så fall kan det vara brudsporre.

Om den kommer från en trädgård så kan du säga att den är odlad, då är det tillåtet att flytta dom.

Men självklart är den odlad! biggrin.gif Tänkte inte på det blink.gif

Ska försöka med en närbild, kommer...

Läste att Jungfru Marie Nycklar kan få en blomställning på upp mot ½ meter. Det verkar ju som om de trivs för så stora var aldrig blomställningarna "i det fria".
Gossen Ruda
Själva stjälken kan nog bli så hög men blomställningens längd brukar inte vara så stor.
bikiv
Här kommer några närbilder. Skulle vara roligt om någon (Gossen Ruda?) med hjälp av bilderna kan bestämma vad detta är!
Bild på blomställningen:

Bladen:

En enskild blomma

Blomställningen är ca 22 cm och stjälken ca 20 cm
Gossen Ruda
Jo, det liknar mest skogsnycklar som numera räknas som en underart till Jungfru Marie nycklar. Det finns dock många olika varianter och hybrider. När jag läser i Bo Mossberg och Sven NIlssons bok om Nordens orkidéer hittar jag följande under Skogsnycklar:

" Ibland uppträder mycket högväxta, kraftiga och rikt blommande hybrider med Ängsnycklar. Bladen hos dessa är kraftigt fläckade, ofta med en blandning av ringar och fläckar"

Enligt Den virtuella floran kan den även hybridisera med andra nycklar. Jag kommer nog inte längre men du kan ju alltid skicka ett mail till Arne Anderberg som förestår Den virtuella floran. Jag har rådfrågat honom flera gånger och han är glad om han kan hjälpa till. Bifoga några bra bilder, kanske helst en som visar en enskild blomma rätt framifrån. Du hittar hans mailadress på Den virtuella floran.
webmaster jim
Åhh sådanna där blad har ja sett och undrat va det kunde vara, i skogen.
Måste springa o kolla om dom blommar...
bikiv
Tack Gossen Ruda! Jag ska rådfråga Anderberg och återkommer om jag får svar!

Visst är det fantastiskt at vi har sådana orkideér här i Norden!

Och webmastern, berätta om du sett några blommor!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon