anna_rispan
Jo jag satt o läste i Allers trädgård, rätt nytt nummer. Där stod att kryddtagetes va bar , för det va dåligt för kirskålen, Typ i allafall så stod det. Men!!! Det stod inte hur eller varför... Är det någon som vet varför???
Ophelia
Ingen aning. Men när jag var nere i Skåne (Malmö) i en trädgård så fanns där en del kirskål men INTE där myskmadra växte. Vet inte om det är tätheten eller doften (kanske bådadelarna). Kan ju vara så med kryddtagetes oxå.

Kanske detta är TVÅ biologiska vapen mot kirskål biggrin.gif
violina
Bra att odla tagetes i kökslandet eftersom doften förvillar skadedjur och tagetesrötter utsöndrar något som tar död på otäcka nematoder. Tydligen gillar inte kirskålen heller tagetesrötter.
krukan
Nematoder kryper in i tagetesrötterna, men kan inte överleva där och därför minskar antalet nematoder i jorden. Det är ju super smile.gif Fast inte kan samma metod ha effekt på kirskål huh.gif Undrar vad som hindrar kirskålen, det skule vara kul att veta smile.gif
Ewa L
I två trädgårdsprogram som har varit under våren har Myskmadra nämnts som effektivt mot-medel mot Kirskål.
Även Skugg-gröna nämndes en gång (tror det var Hannes).

Har tämligen gott om bägge två men ingen Kirskål, om det beror på det vet jag dock inte.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon