salomo
Hej alla kunniga!

Kan någon hjälpa mig och min fru med vilken typ av buske/träd det är som finns på vår relativt nyinköpta fastighet. Huset är från -82, så äldre än så är det inte - det är den enda ledtråden jag kan ge jämte att vi bor i Umeå (zon 5?)

Mvh

Salomo rolleyes.gif

Sommartorparn
Ser ut som hagtorn.
Här kan du läsa om den:
http://linnaeus.nrm.se/flora/di/rosa/crata...ta/welcome.html
Lars
Det ser ut som pärlhagtorn, Crataegus x mordenensis 'Toba' - En av de finaste Norrlandsväxterna, som ofta glöms bort. Grattis!

Lars
salomo
Jag tackar så mycket för klargörandet! Pärlhagtorn hittar jag inte så mycket om men allmänt om Hagtorn finns ju mycket skrivet, t ex länken som jag fick.

Norrlandsväxt sades det - betyder det att den inte trivs i t ex Skåne därför att där är för varmt?

Mvh

Salomo
krellus
Trivs en växt i Norrland/Norrbotten så lär den trivas även i Skåne.

Snarare är det så att man vill poängtera just detta att växten klarar sig även i Norra sverige.
Big Gardener
CITAT (krellus @ 06-07-2005, 15:41)
Trivs en växt i Norrland/Norrbotten så lär den trivas även i Skåne.

Oftast är det så, men ibland finns det växter som nästan är "överhärdiga" i de lägre zonerna. Dessa går in i vintervila långt innan de egentligen behöver göra det, vilket gör att växten just på den platsen kan upplevas som skadat eller sjukt. Speciellt om växten i fråga står på ett mycket varmt ställe, som i varmt stadsklimat.

Gulbarkig hägg, Prunus mackii samt Blåtry, Lonicera caerulea är bra exempel på detta.

Hos många av våra inhemska träd och buskar som t.ex. Vårtbjörk, Betula pendula finns det olika provinienser som kan undvika att man får en Björk, anpassad för norrländskt klimat som skall planteras i södra skåne.
Cilla
...och jag hävdar med bestämdhet att Åkerö äpple inte alls är så goda i Skåne som de är längre norröver.

NÅGOT ska vi ändå ha för kylan! tongue.gif
Big Gardener
CITAT (Cilla @ 07-07-2005, 00:26)
...och jag hävdar med bestämdhet att Åkerö äpple inte alls är så goda i Skåne som de är längre norröver.

Off topic: Jag delar helt och hållet din uppfattning. smile.gif Om Äppelriket Österlen gör det är en annan fråga. En hel del Åkerö har faktiskt planterats i zon I eftersom efterfrågan är relativt stor från framför allt Stockholmsregionen. Få se om det blir något bra... rolleyes.gif
Cilla
Mer off topic: Jag har ätit Åkerö från Österlens Äppelrike, från flera odlingar och trädgårdar utanför. Tja, säger jag... Men helt säker på att jag skulle kunna skilja dem åt på ett bord från zon 1-4 vet jag inte. Äppelrikets odlingar är ju helt annorlunda behandlade än trädgårdsträden också.

Det är inte ofta man får smaka något från Skåne som inte smakar riktigt solmättat gott, så det gäller att minnas de få undantagen. Bodde jag i Skåne skulle jag nog bara odla zon 1-äpplen bara för känslan av att kunna och att njuta det som är specifikt. Första stränga vintern skulle e säkert dö allihop.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon