salomo
Hej alla kunniga!

Kan ngon hjlpa mig och min fru med vilken typ av buske/trd det r som finns p vr relativt nyinkpta fastighet. Huset r frn -82, s ldre n s r det inte - det r den enda ledtrden jag kan ge jmte att vi bor i Ume (zon 5?)

Mvh

Salomo rolleyes.gif

Sommartorparn
Ser ut som hagtorn.
Hr kan du lsa om den:
http://linnaeus.nrm.se/flora/di/rosa/crata...ta/welcome.html
Lars
Det ser ut som prlhagtorn, Crataegus x mordenensis 'Toba' - En av de finaste Norrlandsvxterna, som ofta glms bort. Grattis!

Lars
salomo
Jag tackar s mycket fr klargrandet! Prlhagtorn hittar jag inte s mycket om men allmnt om Hagtorn finns ju mycket skrivet, t ex lnken som jag fick.

Norrlandsvxt sades det - betyder det att den inte trivs i t ex Skne drfr att dr r fr varmt?

Mvh

Salomo
krellus
Trivs en vxt i Norrland/Norrbotten s lr den trivas ven i Skne.

Snarare r det s att man vill pongtera just detta att vxten klarar sig ven i Norra sverige.
Big Gardener
CITAT (krellus @ 06-07-2005, 15:41)
Trivs en vxt i Norrland/Norrbotten s lr den trivas ven i Skne.

Oftast r det s, men ibland finns det vxter som nstan r "verhrdiga" i de lgre zonerna. Dessa gr in i vintervila lngt innan de egentligen behver gra det, vilket gr att vxten just p den platsen kan upplevas som skadat eller sjukt. Speciellt om vxten i frga str p ett mycket varmt stlle, som i varmt stadsklimat.

Gulbarkig hgg, Prunus mackii samt Bltry, Lonicera caerulea r bra exempel p detta.

Hos mnga av vra inhemska trd och buskar som t.ex. Vrtbjrk, Betula pendula finns det olika provinienser som kan undvika att man fr en Bjrk, anpassad fr norrlndskt klimat som skall planteras i sdra skne.
Cilla
...och jag hvdar med bestmdhet att ker pple inte alls r s goda i Skne som de r lngre norrver.

NGOT ska vi nd ha fr kylan! tongue.gif
Big Gardener
CITAT (Cilla @ 07-07-2005, 00:26)
...och jag hvdar med bestmdhet att ker pple inte alls r s goda i Skne som de r lngre norrver.

Off topic: Jag delar helt och hllet din uppfattning. smile.gif Om ppelriket sterlen gr det r en annan frga. En hel del ker har faktiskt planterats i zon I eftersom efterfrgan r relativt stor frn framfr allt Stockholmsregionen. F se om det blir ngot bra... rolleyes.gif
Cilla
Mer off topic: Jag har tit ker frn sterlens ppelrike, frn flera odlingar och trdgrdar utanfr. Tja, sger jag... Men helt sker p att jag skulle kunna skilja dem t p ett bord frn zon 1-4 vet jag inte. ppelrikets odlingar r ju helt annorlunda behandlade n trdgrdstrden ocks.

Det r inte ofta man fr smaka ngot frn Skne som inte smakar riktigt solmttat gott, s det gller att minnas de f undantagen. Bodde jag i Skne skulle jag nog bara odla zon 1-pplen bara fr knslan av att kunna och att njuta det som r specifikt. Frsta strnga vintern skulle e skert d allihop.
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon