Full version: penstemoner
kerstin z5-6
trivs i kallt klimat -gillar torrlägen i sol där inte mkt annat trivs smile.gif

penstemon Glaber alpinus-ofta är fröna man får inte denna utan den lila P serrulatus:( som i ofs är fin den med -men denna är snyggare smile.gif
Anki V
Mycket snygg!! Klarar den blåst också?

I så fall var får man tag i frön, blommar den länge, hur hög blir den?.

Jag ska i nästa sommar försöka få lite blommor på fritidshusets tomt mitt i Högakusten. Där är torrt,och soligt men tyvärr också ganska blåsigt eftersom den är mycket "havsnära".

Anki
kerstin z5-6
Ja vindtålig med -många underarter -De hittas bäst på am och canadensiska frösajter -de växer vilt på stora delar av den kontinenten
Annars ska jag väl plocka lite frö jag med...i höst
Håller på med ett penstemonalbum -här , men idag verkar bredbandet segt sad.gif
namnen får komma i morron samt fler bilder
Här är två till -så du ser -de finns i många former, från 10 cm till en meter
blommar rikligt o länge många av dem

P pinifolius gul o röd form samt P hirsutus
BLÅKORN
Åh den blå var fin, jag hör av mig om frö till hösten, typ jag skickar dig ett frankerat kuvert och något frö som du behöver.
Har massor av P. huskers red, min favorit.
olsson a
OH vad fina dom var. Jag har nyss fått upp ögonen för penstemoner jag har 4 olika. wub.gif
kerstin z5-6
P Digitalis Husker red är en av mina favvo med -jag ska samla från de sorter jag har så får vi återhöras i höst smile.gif
Ti bee
Ja, penstemoner är verkligen spännande! Köpte 2 nya (för mig) nyligen; penst. schoenholzeri(i?) och penstemon appleblossom. Det ska bli spännande att se dem blomma - det ser ut som om det kanske blir redan i år.
Det finns så många sorter! Och så är de så speciella, ser ganska tropiska ut på något vis tycker jag.
smile.gif
Vilka fina bilder! Ser fram emot penstemonalbumet! smile.gif
Helen i Piteå Zon 5
Så här ser Penstemon barbatus hybrid den blåa ut, den rosa har inte slagit ut ännu.
http://www.alltomtradgard.se/forum/albums2...7_penstemon.jpg
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon