Tin
Har nyligen sått isop inne och undrar hur mycket de brukar växa första året ?
Går de att plantera ut i rabatten redan i sommar eller bör de övervintra i en drivbänk till året därpå??
Kommer blommorna nästa sommar?
Har en stor fin planta som jag köpt för två årsedan Tål den att delas och hur hårt? // Tin
mynta
Mina utomhus självsådda plantor blommar för det mesta redan första året, så nog bör dina förkultiverade kunna sättas ut i år... smile.gif Isopen är en tuffing, så länge varje delad planta har rotrådar, så bör de defenivt klara sig biggrin.gif Lycka till!
Tin
Kan jag dela den i vår eller är det bättre i höst??? // Tin
e_sedell
jag gillar sticklingarna bättre. Det går smidigare tycker jag.

Ursäkta att jag la mej i...
Annki
Som Mynta sa är isop en tuffing! Du kan dela den vår eller höst. Jag har gjort båda delarna med gott resultat. Och när jag frösått, har jag inte startat inomhus utan sått direkt på våren utomhus. Det har gått bra i zon 2-3, där jag befinner mig. Och Erik - du behöver aldrig be om ursäkt för att du "lägger dig i"! Alla tips är välkomna. Och man är tacksam för all hjälp. Det är ju därför det här forumet är så himla trevligt!! rolleyes.gif
e_sedell
Ja, men det kändes lite dumt. Hon hade ju fått ett bra svar redan....
mynta
Närå, Erik, inte ska du be om ursäkt inte! Som sagts innan, all hjälp är man jue tacksam för! Två (eller fler) bra svar är jue bättre än ett. Desutom är det intressant att se hur olika människor har olika förslag & lösningar på olika problem! Själv så är jag hopplös med sticklingar (lat, orkar inte passa på dem) så det är inte MIN lösning... smile.gif
Tillbaka till isopfrågan, jag delar på dem under hela sesången, även under högsomaren & de överlever snällt för mig! smile.gif smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon