Anna Maria
05-07-2005, 21:11
Hej!
Vi ska flytta till ett gammalt hus där man inte har odlat i det stora landet på åratal. Ogräset står manshögt! Jag funderar på att slå med lie och sen fräsa alltsammans med jordfräs. Är det en bra ide eller?
Dessutom undrar jag om någon har tips om var jag kan få information om hur trädgårdarna såg ut på 20-talet. Det vore roligt att restaurera den tidstypiskt.
Tacksam för all hjälp jag kan få!
Hälsningar
Maria
littlegem
05-07-2005, 21:25
Det där med jordfräs är en kolossalt bra idé om du vill hacka ogräsets rötter och jordstammar i små bitar som kommer igen sju resor värre.
Fräser du gång efter annan så att bitarna inte hinner komma igen kanske det fungerar, men jordfräs kan packa styvare jordare så att de blir svårhanterade. I Stockholm där jag bor har åtminstone en koloniförening lagt ner sina lotter då leran blivit för styv av all fräsning.
Jag tog upp en odlingslott av det igenväxta slaget för åtta år sedan genom att metodisk gräva igenom för hand och ta bort ogräset. En stor del fick ligga under svart plats och försvagas. Det är vad jag gör om ogräset blir för jobbigt på någon fläck. Det set inte så kul ut, men fungerar.
Ett gammalt trädgårdsland kan förresten ha både för och nackdelar odlingsmässigt. Har du tur så har det legat i träda länge så att växtföljdssjukdomar har försvagats eller försvunnit. Doch kan du har en mycket stor fröreserv av ogräs, dvs vilande frön som gror när du sätter igång landet igen.
Ophelia
05-07-2005, 21:36
Jag vet inte så mycket om igenväxta gamla trädgårdar men jag pratatde med en trädgårdsingenjör på Alnarp som hade samma tankar som Littlegem. Jordfräsning är attans så illa om man har med lerjord att göra. Utifrån det jag vet om odling och sådan så låter Littlegems förslag himla vettigt. Samtidigt så kan det positiva med din trädgård vara att jorden idag säkert borde vara arbetad av alla maskar och andra kryp samt ogräsets rötter och det kan ju vara värdefullt
Gällande återskapning av en gammal trädgård har jag sett att boken "Bevara och sköta en gammal trädgård" av Christina Ilminge har rekommenderats tidigare. "Längtans blommor- om gammledags trädgårdsväxter" av Karin Berglund kanske oxå är av intresse.
Lycka till!
Jag har varit i samma situation och gjorde så att jag tidigt på våren täckte den yta jag ville odla på med tidningar och på dem lade jag ett tjockt lager av kompost. På hösten vände jag det hela med spade så att det försvagade ogräsets rötter kom uppåt. Följande vår upprepade jag proceduren men kunde redan då odla bl.a. sallad i fåror som jag fyllde med ogräsfri mylla.
Det funkade bra.
Mulle
Anna Maria
06-07-2005, 13:58
Tack allihop. Jag misstänkte nog det där med fräsning, har hört talas om och även sett resultat av uppfräsning av jättestort område som sen snabbt fullständigt översvämmas av maskros och tistlar.
Om man slår tistlarna med lie nu på hösten och täcker med svart plast över vintern, vad säger ni om det? Alternativt det där med tidningar och kompost. Kan jag gräva upp och odla i jorden nästa vår då?
Maria
Sommartorparn
06-07-2005, 14:51
CITAT (Anna Maria @ 06-07-2005, 14:58)
Tack allihop. Jag misstänkte nog det där med fräsning, har hört talas om och även sett resultat av uppfräsning av jättestort område som sen snabbt fullständigt översvämmas av maskros och tistlar.
Om man slår tistlarna med lie nu på hösten och täcker med svart plast över vintern, vad säger ni om det? Alternativt det där med tidningar och kompost. Kan jag gräva upp och odla i jorden nästa vår då?
Maria
Slå tistlarna så fort som möjligt, innan dom hinner gå i blom! Sedan på med svart plast över hela ytan, så att ogräskvävningen kommer igång redan denna sommar.
Jag brukar använda tjock svart plast på rulle som dom har på Granngården.
När det gäller svåra rotogräs som tistlar kan det behövas att ytan är täckt under två hela växtsäsonger. Tidningar och kompost hjälper inte mot tistlar och maskros enligt min erfarenhet. Inte heller mot kvickrot som växer rakt igenom och extra frodig p.g.a. täckningen. Tråkigt att ha ytan täckt så lång tid, men sedan får du en fin jord utan rotogräs. Dvs. rötterna är inte bara döda utan även förmultnade. Du slipper en massa ogräsgrävande. Tistelfrön kan finnas kvar i jorden ändå, så därför är det viktigt att hålla efter små-ogräsen. Men det gör man ju ändå i ett trädgårdsland.
Lycka till!

PS. Jag brukar lura ogräset en extra gång. Sista hösten innan jag ska använda den täckta ytan tar jag bort plasten. På våren har det vuxit upp nya fröogräs som tror att dom ska få växa, men då lägger jag på plasten en gång till under en månad eller så....
Anna Maria
07-07-2005, 04:53
Tack Sommartorparn!
Du kanske möjligen vet hur man förfar med nässlor...? De växer frodigt runt uthus och på en vall ner mot trädgårdslandet. Bra till nässelvatten förstås, men man kan ju inte göra hur mycket som helst... och hur gör jag med rötterna? Om jag täcker också det området med svart plast blir det vedervärdigt i trädgården, att ha landet täckt en eller två säsonger kan jag stå ut med, men det här blir för mycket!
hälsningar
Maria
När jag flyttade hit var alla rabatter och marken runt träd och buskar fulla med nässlor. Jag grävde upp rötterna så mycket jag kunde. Den kom igen i mindre format den första säsongen men jag var där och grävde så fort jag såg minsta lilla nässelbäbis. Andra säsongen slapp jag dem helt utom i komposten då, men där får dom växa.
Sommartorparn
07-07-2005, 07:52
Jag håller med föregående om att nässlor är relativt lätta att gräva upp. Visserligen är rötterna stora härvor, men ytliga. Tar man dom på våren medan marken är fuktig och innan dom har blivit stora och bränniga så går det. Grep är bästa redskapet. Sedan kommer lite småplantor, men dom får man hålla efter.
Jag ser att grannen klipper bort sina nässlor med gräsklippare och det verkar trötta ut dom. Kanske dom försvinner på lång sikt?
Har du tänkt på att tar du bort alla brännässlor så har du inga nässelfjärilar sen.....
Sommartorparn, lägger du för tunna lager med tidningar och kompost eftersom ogräset växer igenom?
Jag har lyckats kväva allt - men tjocka lager ska det vara!
Mulle
Sommartorparn
07-07-2005, 08:49
CITAT (mulle @ 07-07-2005, 09:14)
Sommartorparn, lägger du för tunna lager med tidningar och kompost eftersom ogräset växer igenom?
Jag har lyckats kväva allt - men tjocka lager ska det vara!
Mulle
Jag vet inte vad som är definitionen av för tjockt och tunnt tunnt. Jag vet bara att jag gjorde ett försök en gång och ogräset blev superfrodigt rakt igenom. Svåra att gräva bort eftersom tidningarna hindrade. Kanske 2-3 lager utvikta tidningar? + halvmeter tjockt m gräsklipp. (inte kompost eftersom den innehåller väldigt mycket ogräsfrö).
Gjorde ett annat försök också med tidningar + halmbalar. Kvickroten genomvävde hela halmbalshäcken ända upp.
Vad som funkar och inte beror säkert på vad för slags ogräs man har och hur mycket man är beredd att gräva. Tistlar är bland de svåraste ogräsen p.g.a. dess djupa rötter som är omöjliga att gräva bort och som hela tiden skickar upp nya plantor.
Jag har funnit att svart plast är det mest praktiska (=kräver minst arbete). Jag har ju oftast bara ett par dagar per säsong för trädgårdsarbete och ingen möjlighet att plocka ogräset medan det är litet. Men längre än två säsonger kan plasten inte ligga för då har den fladdrat sönder och är det tillräckligt många hål så växer ogräset även under plasten.
Hittade en artikel om marktäckning på odla:
http://www.odla.nu/artiklar/marktackning.shtml
Hugaliga, vilken agressiv kvickrot du har, Sommartorparn! Min är helt klart en betydligt svagare variant!
Där ser man!
Intressant artikel om marktäckning. Jag har hållit på med det länge nu utan att ens tänka på att gräsklipp skulle kunna gynna skadedjur och sniglar eller att barktäckning kan förorsaka kväve- och syrebrist.
Jag tycker att jag hittills bara har positiva erfarenheter - stora grönsaksskördar och mindre ogräsrensning.
Det enda jag pärklar över är trastarnas framfart i år i kökslandets gräsklipp.
De sitter med huvudet på sned och lyssnar, sen virvlar det gräsklipp i alla riktningar och - vips - så har trasten en mask i näbben. Och jag får städa upp efteråt...
Mulle
Sommartorparn
07-07-2005, 10:03
CITAT (mulle @ 07-07-2005, 10:46)
Hugaliga, vilken agressiv kvickrot du har, Sommartorparn! Min är helt klart en betydligt svagare variant!
Gammal åkermark + zon 1 (= ogräset växer även på vintern)
Hur många lager tidningar brukar du lägga ut för att det ska funka?
Gräsklipp har jag täckt med mycket runt buskar (utan tidning) eftersom jorden blir lucker och håller fukten bättre. Men jag har slutat göra det i rosenrabatten på framsidan huset p.g.a att jag fick in massor med stora svarta skalbaggar som frodades i gräsklippet och som promenerade in genom en glipa i dörren. Så nog frodas kryp under gräsklippet!
Gläd dig åt att ha gjort trastarna glada!
Vad gäller ogräs tror jag man tjänar mycket på att veta hur dom olika ogräsen uppför sig för att kunna sätta in rätt åtgärd. Tänk om det fanns tv program som lärde en sånt.........
Jag väter tidningar som är i tabloid-format, öppnar dem på mittuppslaget och varvar fyra-fem lager. Sen omedelbart på med gräsklipp och kompost men bara från varmkomposten som är ogäsfri. Jag fyller på med klipp under hela säsongen och också med fliset från min kvist-tuggare.
Tång hivar jag också på ibland.
Men jag bor i zon II - III... Ogräset växer inte på vintern...
Och jag är ganska noga med att förnya både tidningar och täckmaterial tidigt på våren. Hittills har jag låtit allt ligga kvar över vintern och inte tänkt på sorkrisken, om jag har energi kvar i höst tar jag antagligen bort klippet ännu i år.
I de etablerade perennrabatterna lägger jag inte klipp för där är min erfarenhet att ogräsmängden ökar. Jag går i stället över rabatterna ordentligt en gång på våren och så planterar jag nog extremt tätt...
Nya perennrabatter anlägger jag direkt på gräsmattan med extra mycket tidningar under och ogräsfri köpmylla ovanpå eller med ett tjockt lager kompost underst och tidningar överst med mindre mylla på.
Med det systemet har jag nästan inga ogräs - nackdelen är att jag ska kånka sten runt alla dessa upphöjda rabatter... Men jag har vattensjuk lerjord så fördelen med de upphöjda rabatterna är uppenbar.
Mulle
Sommartorparn
07-07-2005, 10:40
Nej, så tjockt har jag nog aldrig lagt tidningar.
Åter till Ana Marias problem: Det är möjligt att många av dom ogräs du har visserligen är skräckinjagande höga men har du väl dragit upp dom så växer dom inte igen annat än från fröna. Det kan hända att de försvinner om du skär ner och täcker nu, och sedan höstgräver landet. Det gäller många av dom vanligaste åkerogräsen. Maskrosen är också ganska lätt att gräva bort i ett trädgårdsland. Däremot, har du kvickrot och tistlar så tjänar du på en långvarigare täckning annars får du kämpa med dom länge. Om du är otålig att komma igång med odlingen kan du ju ta en del av landet i bruk redan nästa år, och täcka resten. Eller någon slags cirkulerande täckning, delar upp landet i delar där en alltid är täckt.......
litauenodling
08-07-2005, 21:09
Känner igen det här problemet. Vi grävde upp ett nytt trädgårdsland nu i våras som var fullt av maskrosor. Vi var för otåliga för att täcka det, så vi har försökt att rensa det för hand så gott det gick från ogräs. Det gick ganska bra, men vi har fortfarande problem med framför allt tistlar. De växer ju så förbenat snabbt! Och rötterna är milslånga, som det känns.
anna_rispan
09-07-2005, 08:25
Det måste vara urdålig jord i mitt trädgårdsland. Det enda som verkar växa upp från frön är jordrök. Sen kommer det upp små tistlar lite här o där.... På ett ställe lite kvickrot och på ett annat ställe fräken. Men trots att jag kommer en gång i veckan har det inte växt särskilt mycket.
Längst bak i trädgårdslandet har jag grävt bort massa kirskål o täckt med gräsklipp o plast. Experiment värre kanske men man lär så länge man lever. Det har inte växt igenom plasten än i alla fall. *håller tummarna*
litauenodling
10-07-2005, 08:46
Tja, vi har nog ingen vidare jord heller. Det är första året med trädgårdsland och vi hann aldrig jordförbättra. Allt blir bättre nästa år... hoppas jag...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.