Full version: Ros saft
SandraJ
Funderar på att göra rossaft, vilka rosor kan man använda?
går det bra med nyponrosor eller ska det vara "vanliga" rosor?

//Sandra wacko.gif
Ljusalfheim
Jag tänkte precis ställa samma fråga..
För jag råkade göra saft på en gammal buskros idag och undrar nu om den verkligen är drickbar.. wub.gif rolleyes.gif

Jag plockade ca 2 - 3 liter blomblad och kokade dessa i 5 - 10 minuter i 2 liter vatten, sedan tillsatte jag ungefär en tredjedel av en påse strösocker.
Tillsatte dessutom några skvättar citronsaft...

Rosorna hade precis börjat sjunga på stista versen och var väl lite halvt överblommade.. unsure.gif

imorn ska jag i alla fall provsmaka.. wub.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Sandra fick flera svar på sin fråga när den ställdes i köksträdgården

http://www.odla.nu/forums/index.php?act=ST...b67e34aecfa706b

Här kan man hitta ett rosensaft recept
http://www.floralinnea.com/pages/rosensaft...tsprovning.html

(när man gör rosengele/marmelad så brukar man ta bort det vita längst ner på kronbladen för att det kan bli lite beskt ifall man låter det vara kvar men det står inget om det i Flora Linneas recept)
Ljusalfheim
tack tack rolleyes.gif
SandraJ
hur smakade saften??

*nyfiken*
SandraJ
Så här har jag gjort!!

2 liter blandade rosor (mest nyponrosor)
300 gram syltsocker
700 gram vanligt socker
0,75 dl pressad citron

kokade upp vattnet med sockret, hällde det över rosenbladen och citronsaften. Nu ska det dra i ett par dagar och så ska jag röra om varje dag. Sen ska det silas och upp på flaskor!

I ett recept jag hittade stog det att man skulle ha citronsyra och natriumbensoat i saften, det finns det i syltsocker så jag tog det i stället. Hoppas det går bra...

Har smakat lite på "saften". Oj oj va gott det var redan!! Det doftar rosor i hela köket!!! biggrin.gif
webmaster jim
La precis in ett recept på Kanderade rosenblad som jag gjorde häromdan.

Ska ta en bild på dom och lägga in den oxo...

Kanderaderosenblad
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon