Suck, efter jag skrev en utförlig guide så skulle jag sudda en bokstav och allt försvann.. men vad jag skulle säga var något sådant här:
Man spänner sig oftast när man försöker träffa rätt ton, tex när man försöker hänga med i mariah careys höga
så det gäller att slappna av, det kan man göra på lite olika sätt
1. dra upp axlarna till öronen i ett djupt andetag och släpp ner så långt du kan utan att säcka ihop.
2. öppna munnen, stoppa in minst två fingrar på tvären, (om du inte har mun som mick jagger, då krävs nog mer

)
du märker när du hittat rätt genom at tdet blir ett hål vid örat där käkfästet sitter(typ tror jag) där normala polisonger slutar
"lala" låtarna istället för att koncentrera dig på orden, de krånglar oftast till det.
3. gå omkring och sväng med armarna när du sjunger, eller stöd dig med armarna mot en stolsrygg framför dig. Så pass att magen får arbeta
lite men inte så att armarna skakar av ansträngning=)
4.
Gasta på, när man försöker göra det "fint" så blir det oftast för lite luft och sådeles svårt att hitta rätt. Om inte kommer grannarna in och hjälper dig

Det är svårare att sjunga svagt och snyggt än högt och rätt. självklart menar jag då inte "jag-hatar-dig-skrik", utan högt med mycket luft.
prova skalövningar(titta på sound of music och följ med om du inte är allergisk mot julie andrews

)
och bry dig inte om vad andra tycker om din sång, en kvinna(och man kanske

) som sjunger är lycklig. Mamma fick sångpedagoger att gråta,men det hindrade henne inte från att ringa och sjunga på ens födelsedag.
när får man höra ett smakprov då?=)