Full version: Sångröst
Credo
Smyger in lite försiktigt och undrar om det går att ställa en lite udda fråga? unsure.gif

Jag sjunger väldigt gärna men har en dålig sångröst och framförallt är jag inte speciellt tonsäker.

Finns det något sätt att öva upp sin sångröst på? Jag menar på egen hand, här hemma. Jag skulle så gärna vilja sjunga lite vackrare, åtminstone lite mer tonsäkert. wub.gif
*Felix matte*
Inte vet jag... som sjunger i tid och otid och inte bryr mig så mycket om vad andra anser om min röst tongue.gif
Kanske ska du söka dig till någon kör... många gånger har man helt fel uppfattning om sin egen röst och förmåga.. då kan det vara till stor hjälp att ha fått provsjunga för körledare.
Önskar dig stort Lycka till! wub.gif
Ophelia
En gång i tiden, i min gröna ungdom så gick jag hos en sångpedagog. Den viktigaste grunden är att lära sig andas och träna stödet från magen. det underlättar enormt mycket och går så mycket lättare att få fram tonerna. Det är även bra att lära sig att utnyttja den resonans som man kan få genom munnen och inte sjunga med enbart framdelen av munnen. Märks ganska bra när man spänner musklerna i strupen för att klämma fram en ton, mjukt ska det vara. smile.gif
Smed
Karaoke hemma. Då hör du själv hur det låter och kan träna på att hitta rätt tonläge. Jag går i den tron att alla har en tonart som passar, det gäller bara att hitta vilken smile.gif

/Smed
gammelnalle
Udda fråga??

Nä... DETTA var väl inget....

biggrin.gif laugh.gif rolleyes.gif

håller med smed... öva öva öva... och hitta rätt tonart...

och VEM säger att du :
CITAT
men har en dålig sångröst

????????

kunde just tro det: du själv... eller hur... och vad är dina ambitioner??
La Scala eller allsång på skansen,???

Tonsäkerhet är övning övning och övning...

lycka till !

"duchsångaren"
Hannele
CITAT (Credo @ 05-07-2005, 23:18)
Finns det något sätt att öva upp sin sångröst på?

Jag fick aldrig vara med i skolan, gick med i Vi-som-inte-kan-sjunga-kören med Jerker Lejon.
Nu har jag gett ut två CD! smile.gif Med trehundra andra.
Han är jätteduktig. (Vid 45 års ålder upptäckte jag, att jag är sopran.)
Jag vågar, eftersom vi är 300 i kyrkan, skulle aldrig vara med i en liten grupp.
Nu vågar jag sjunga snappsvisor. tongue.gif
Och min musikaliske son sjunger gärna med mej.
Sylvia
Alla ni som sjunger hellre än bra, gör det! Det är ju ofta uttryck för livsglädje, även om sorgen också har sina toner.
Annars är Hanneles förslag om Vi-som-inte-kan-sjunga-kören jättebra! Har ni inte en sådan redan i närheten, så starta en!!
ah56
CITAT (Hannele @ 06-07-2005, 22:12)
Jag fick aldrig vara med i skolan, gick med i Vi-som-inte-kan-sjunga-kören med Jerker Lejon.

Å Hannele var hittar man den. Hörde ett reportage på P4 Göteborg för nåt år sedan och har sedan dess tänkt försöka leta upp den kören. Har alltid haft lust att sjunga.
Men visst heter den nåt annat än "Vi som inte kan sjunga"?
kristerh
Påminner mig om när man gick i gymnasiet och musikläraren ville att alla skulle sjunga nåt i enrum för med henne och en lärarkandidat,
det gick nog inte så bra för mig eftersom de började skratta biggrin.gif sedan dess sjunger jag bara för katten, fast hon uppskattar nog inte heller min skönsång eftersom hon lägger öronen bakåt och ser lite undrande ut biggrin.gif laugh.gif
krister
gammelnalle
"Musik skall byggas utav glädje"

lill lindfors

hellre än bra... bara man gillar det... (skit i vad katten tycker...)

smile.gif smile.gif smile.gif smile.gif

(och om jag får tycka så tycker inte jag att alla "kända" "sångare/sångerskor" sjunger specilellt bra heller...)

b
kristerh
Jag har kul i allafall biggrin.gif
krister
Hannele
CITAT (ah56 @ 07-07-2005, 10:07)
Å  Hannele var hittar man den. Hörde ett reportage på P4 Göteborg för nåt år sedan och har sedan dess tänkt försöka leta upp den kören. Har alltid haft lust att sjunga.
Men visst heter den nåt annat än "Vi som inte kan sjunga"?

Alla Kan Sjunga-kören kan man också leta efter.
Finns i många orter.
De små grupper, som många studieförbund har, på ett dussin pers, skulle inte jag själv våga gå med i.
För mej är det skönt, när man är några hundra; alter till höger, sopraner till vänster och tenorer framme (man kan byta plats och se, var man trivs). Många deltagare har även sjungit i kör förut, så man kan följa deras stämma. Körledaren har piano, så lätt att ta ton även för en ovan. Vi får papper med text och noter. Även om man inte direkt kan läsa noter, kan man se, när det är högt och lågt. sleep.gif
Sylvia
CITAT (kristerh @ 07-07-2005, 10:14)
.. sjunger jag bara för katten, fast hon uppskattar nog inte heller min skönsång eftersom hon lägger öronen bakåt och ser lite undrande ut biggrin.gif laugh.gif
krister

Ge katten i vad katten tycker om din sångröst! Gläder det dig att sjunga, så sjung ut!! tongue.gif laugh.gif biggrin.gif wub.gif
Credo
CITAT (Ophelia @ 06-07-2005, 00:07)
En gång i tiden, i min gröna ungdom så gick jag hos en sångpedagog. Den viktigaste grunden är att lära sig andas och träna stödet från magen. det underlättar enormt mycket och går så mycket lättare att få fram tonerna. Det är även bra att lära sig att utnyttja den resonans som man kan få genom munnen och inte sjunga med enbart framdelen av munnen. Märks ganska bra när man spänner musklerna i strupen för att klämma fram en ton, mjukt ska det vara.

Ophelia, finns det någonstans man kan läsa om hur man tränar detta? Eller måste man gå hos en sångpedagog för att lära sig tekniken?

Som liten provsjöng jag för en kyrkokörledare och fick besked att jag inte sjöng speciellt bra. Jag var nog inte mer än kanske 10 år. Det sårade mig djupt och tog bort sångglädjen. sad.gif

Men idag som vuxen sjunger jag gärna. Men jag skäms samtidigt att "sjunga ut" i kyrkan t.ex. Jag undrar alltid vad den som sitter framför tänker när denne hör min dåliga sångröst. unsure.gif Så jag vill bli bättre rent tekniskt. smile.gif
Ophelia
CITAT (Credo @ 07-07-2005, 23:02)
CITAT (Ophelia @ 06-07-2005, 00:07)
En gång i tiden, i min gröna ungdom så gick jag hos en sångpedagog. Den viktigaste grunden är att lära sig andas och träna stödet från magen. det underlättar enormt mycket och går så mycket lättare att få fram tonerna. Det är även bra att lära sig att utnyttja den resonans som man kan få genom munnen och inte sjunga med enbart framdelen av munnen. Märks ganska bra när man spänner musklerna i strupen för att klämma fram en ton, mjukt ska det vara.

Ophelia, finns det någonstans man kan läsa om hur man tränar detta? Eller måste man gå hos en sångpedagog för att lära sig tekniken?

Som liten provsjöng jag för en kyrkokörledare och fick besked att jag inte sjöng speciellt bra. Jag var nog inte mer än kanske 10 år. Det sårade mig djupt och tog bort sångglädjen. sad.gif

Men idag som vuxen sjunger jag gärna. Men jag skäms samtidigt att "sjunga ut" i kyrkan t.ex. Jag undrar alltid vad den som sitter framför tänker när denne hör min dåliga sångröst. unsure.gif Så jag vill bli bättre rent tekniskt. smile.gif

Tekniken kan du alltid träna upp. Sedan kan det ju kännas bättre att kunna klämma i när man är i kyrkan och få fram en rejäl ton och slippa känna sig konstig i halsen. biggrin.gif

Jag vet inte om det finns böcker eller något annat där man kan lära sig teknik. Det är väl aldrig fel att läsa sig till vad det innebär att skaffa sig en bra teknik. Att sedan i praktiken kunna utföra det kan ju vara en annan sak. Kanske behöver du inte gå så många gånger, du kanske bara behöver bekräftelse att du tränar rätt.

Tycker det var grymt opedagogiskt av en körledare att överhuvudtaget ens tänka en sådan tanke om ett 10-årigt barn, ännu sämre att ens säga något sådant!! mad.gif

Du kanske inte alls sjunger dåligt!! Men en fördel att lära sig tekniken är att man orkar sjunga mer och sjunga ut. Man slipper bli konstig i halsen och man spar på stämbanden och så blir man tonsäker biggrin.gif

Sedan tycker jag personligen att det är "skit sak samma" om man sjunger "alternativt" biggrin.gif huvudsaken är att man sjunger med hjärtat!! wub.gif
Caprice
Önskar jag kunde sjunga...
Eller sjunga både kan och gör jag, men jag förstår inte varför hundarna börjar yla då...? ohmy.gif biggrin.gif

Låter som en blandning av Bonnie Tyler och Nanny....

Caprice
Credo
Tack Ophelia! wub.gif
Madeleine1
Om du verkligen vill - försök hitta en sångpedagog som du kan jobba med. I annat fall är det bara att öva öva öva. Sjung till musik, spela in och lyssna.
Jag var med i ett band under ca 10 år. En av killarna i bandet var totalt oduglig när det gällde att sjunga, men väldigt musikalisk i övrigt. Han övade och övade och innan jag hoppade av sjöng han och jag duett i en låt. Utan några som helst problem. smile.gif Så här är det verkligen övning som ger färdighet.

Går man till en sångpedagog får man ju hjälp med tekniken. Något som kan vara värdefullt...
Jag kan dessutom tipsa om en bok med tillhörande 'övningsband' (vet inte om den finns som CD dock...) av Ki Rydberg. Den heter Sista skriket och är kanon när man vill lära sig sjunga.
HippieSpellan
Suck, efter jag skrev en utförlig guide så skulle jag sudda en bokstav och allt försvann.. men vad jag skulle säga var något sådant här:

Man spänner sig oftast när man försöker träffa rätt ton, tex när man försöker hänga med i mariah careys höga biggrin.gif
så det gäller att slappna av, det kan man göra på lite olika sätt

1. dra upp axlarna till öronen i ett djupt andetag och släpp ner så långt du kan utan att säcka ihop.

2. öppna munnen, stoppa in minst två fingrar på tvären, (om du inte har mun som mick jagger, då krävs nog mer laugh.gif )
du märker när du hittat rätt genom at tdet blir ett hål vid örat där käkfästet sitter(typ tror jag) där normala polisonger slutar laugh.gif
"lala" låtarna istället för att koncentrera dig på orden, de krånglar oftast till det.

3. gå omkring och sväng med armarna när du sjunger, eller stöd dig med armarna mot en stolsrygg framför dig. Så pass att magen får arbeta
lite men inte så att armarna skakar av ansträngning=)

4. Gasta på, när man försöker göra det "fint" så blir det oftast för lite luft och sådeles svårt att hitta rätt. Om inte kommer grannarna in och hjälper dig tongue.gif Det är svårare att sjunga svagt och snyggt än högt och rätt. självklart menar jag då inte "jag-hatar-dig-skrik", utan högt med mycket luft.

prova skalövningar(titta på sound of music och följ med om du inte är allergisk mot julie andrews blink.gif )

och bry dig inte om vad andra tycker om din sång, en kvinna(och man kanske sleep.gif) som sjunger är lycklig. Mamma fick sångpedagoger att gråta,men det hindrade henne inte från att ringa och sjunga på ens födelsedag.

när får man höra ett smakprov då?=)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon