linda.s.c.
I ett inslag i Gröna rum förra året (tror jag) visades en rabatt med sköldpaddsört och ett antal andra perenner. Jag tyckte att det var en himla snygg kombination och ville ha en likadan själv.

Nu när jag har möjligheten att göra rabatten har jag ju så klart glömt bort vilka de andra perennerna var. Kanske finns det någon som har bättre minne än jag och som kommer ihåg åtminståne någon av de andra.

Jag hittade inget på Gröna rums sida, men jag letade inte jättenoga.

Om någon har något annat förslag på vad som kan vara snyggt tillsammans med lila sköldpaddsört, emottages detta tacksamt!

Linda
GoSatta
skulle gissa på rödörad skölpadda efter som dom är vanligast och passar bra utomhus i sverige på sommaren.
linda.s.c.
Tja, en sköldpadda i rabatten kanske skulle vara gulligt, men frågan är om den inte äter upp sköldpaddsörten .

Det var främst passande perenner jag var ute efter. biggrin.gif
Ewa L
Jag kommer dessvärre inte heller ihåg rabatten men vill klargöra lite vad gäller färgen. Du skriver lila, men den är rosa. Nästan cerise-rosa, men inte skrikig. Jag har både den och den vita (som blir lite mer creme-vit än krit-vit och betydligt lägre).

Tror du kan hitta egna favvisar att kombinera med om du utgår från färg, höjd etc i vanlig ordning.
Ett klargörande till (låter som en äkta besserwisser tongue.gif ): I många böcker står det att den kommer sent. Och blommorna gör det, men inte de gröna stänglarna. De kommer rejält tidigt med tanke på hur sent den blommar.
Stadiga och fina, behöver inte bindas upp (om det inte är extremt blåsigt). Sprider sig gör den dock, men inte våldsamt.
Lycka till!
verek
Jag har för mig att det var sköldpaddsört, fackelblomster och något slags gräs (kan ha varit ytterliggare någon växt). Jag håller med - det var en fantastikt snygg kombination.
mulle
Jag tycker att du ska maila Gunnel och fråga! Och sen låta oss veta vad det var - jag börjar bli nyfiken!
Mulle
linda.s.c.
Hej!

Nu har jag varit inne på Gröna rums forum och frågat där också.

Där fanns det folk med bättre minne än jag och svaret blev följande:

Sköldpaddsört
Fackelblomster
Höstanemon
Tuvtåtel (gräs)

Nu ska jag införskaffa fackelblomster och tuvtåtel och sen är rabatten komplett! laugh.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon