Tin
Förra året dök det upp en näva från ingenstans i samband med att jag flyttade en annan växt. Den började växa mitt i den andra blomman.
Kan det ha varit ett jätte gammalt frö som tog fart. Har inte haft någon näva de tre år vi har bott här. Eller så var det kanske en fågel som kom med gåvan?
Jag blev iallafall jätte glad när den även började blomma redan första året så jag fick se hur den såg ut. Tror att det är en kungsnäva.
Nu vill jag ha fler av den och tänkte fråga er hur mycket man törs dela den och när?Den blev ganska stor och yvig.
Om jag spar frön när ska jag isåfall sätta dem? Är de svår sådda eller växer de och blommar så här lätt? // Tin
Gunvor Nilsson
Du kan se på den här hemsidan om det är en Geranium x magnificum = kungsnäva
http://www.saunalahti.fi/sjostrom/annenpuutarha.htm
klicka på Kurjenpolvet så kommer du till massor med nävor och näst längst ner i spalten hittar du G.x magnificum - klicka på den.
Hela den hemsidan har fantastiskt vackra bilder på blommor!

Jag vet inte om du kan dela nävan. Frö kan du så i november-december i plastkrukor, sätt i plastback och spänn någon form av nät runt så inte möss eller fåglar kommer och äter upp fröna, linda in backen i fiberväv och ställ ut under en gran eller buske. Ta fram och titta i april-maj och se om det hänt något. Har det då grott och börja växa så ta fram i ljuset och skola om plantorna. Om inget hänt låt den stå ute - förr eller senare lär det komma upp om inte fröerna varit tomma.
Gunvor
Berith
Tack Gunvor för den länken! smile.gif

Nu förstår jag varför jag tycker om nävor.... wub.gif Vilka bilder!
Och önskelistan för i sommar blir bara längre och längre och längre.
Cilla
Jag har också nävor i äng och stenpartier, men de verkar inte föröka sig. Jag köper ett par plantor varje år för att få in mer variation.

Med sin tidiga och långa blom, sina skarpa färger och härliga höstfärger på bladen har det blivit en av mina favoritblomster. De passar och trivs både i den mer ordnade rabatten och krukan, liksom mitt i naturen.
Betty
Hej Tin!
Ta en titt på den här länken, här får du svar på alla dina frågor om nävor.
http://www.odla.nu/artiklar/geranium.shtml
Tin
tongue.gif Tack Betty !
Det stog mycket som jag undrat över.
Det fans även en bild på nävan Johnsons Blue är det någon av er som har den ?
Jag undrar om den är tålig och om den verkligen är så översållad av blommor som på bilden? Vilken höjd har den? // Tin
Cilla
En sak som är underskattad med nävor är höstfärgerna på bladen!
Där närvor växer i min vintergröna (vinca minor) fullkomligt lyser nävabladen om hösten.
Gunvor Nilsson
Jag håller med dej ,Cilla! Mycket därför jag nu har massor av sådder på G!
/Gunvor
Exotic
CITAT (Gunvor Nilsson @ 05-04-2003, 22:45)
Du kan se på den här hemsidan om det är en Geranium x magnificum = kungsnäva
http://www.saunalahti.fi/sjostrom/annenpuutarha.htm
klicka på Kurjenpolvet så kommer du till massor med nävor och näst längst ner i spalten hittar du G.x magnificum - klicka på den.
Hela den hemsidan har fantastiskt vackra bilder på blommor!

Jag vet inte om du kan dela nävan. Frö kan du så i november-december i plastkrukor, sätt i plastback och spänn någon form av nät runt så inte möss eller fåglar kommer och äter upp fröna, linda in backen i fiberväv och ställ ut under en gran eller buske. Ta fram och titta i april-maj och se om det hänt något. Har det då grott och börja växa så ta fram i ljuset och skola om plantorna. Om inget hänt låt den stå ute - förr eller senare lär det komma upp om inte fröerna varit tomma.
Gunvor

Gunvor, villken härlig sida detta är...där skall man surfa runt på allt.

MVH Exotic ,,^..^,,
Berith
Senaste numret av Allt om trädgård berättar om olika nävor!! wub.gif
Gunvor Nilsson
Jamen vilket "rövarpris" för fyra styck nävor! 345:- i Trädgårdsklubben! ohmy.gif Visserligen är dom väldigt vackra och iofs är nävafröer dyra också - men det tyckte jag var att ta i! AoT erbjuder till specialpris i samarbete med Flower Beauty! Nää, nog för att jag gärna skulle vilja ha dom men där sätter jag nog gränsen. Grämer mej att jag inte passade på och köpte på mässan men tyckte att redan 45:-/styck var mycket (åtminstone för att vara på mässan!) Är det jag som är grinig och snål eller nån som delar min uppfattning? blink.gif
Berith
Nää! Delar absolut din uppfattning - jag hade inte sett priset när jag skrev inlägget ovan! huh.gif

Jag köpte några nävor i somras hos min favorit-handelsträdgård, wub.gif
visserligen inga märkvärdiga, men jag betalade bara 15 kronor styck.
Almdalen
Jag har också råkat ut för detta tycker att något är för dyrt och sedan visa det sig att när man vill köpa så kostar det ännu mer. Man behöver inte vara varken grinig eller snål, men någon måtta får det väl vara.
sad.gif
ingegerd
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon