Full version: Återigen ny sorts
*Felix matte*
Ute i den härliga sommarvärmen råkade jag för en stund sedan se den här

Lars-Olof Arvids
Sitter den på en husvägg? I så fall kan det vara bred sektorspindel (Zygiella x-notata) som ska vara mycket vanlig just på husväggar.

Olle
ninnisky
Tänkte bara tala om att jag varit väldigt duktig idag wub.gif och kastat ett mycket snabbt halvt öga på din spindel, Felix matte biggrin.gif - tänk att jag vågade, jag med min hemska fobi. .....
yla
jag tror nu ninnisky kommer bli som felix matte o fota egna spindlar snart tongue.gif laugh.gif rolleyes.gif biggrin.gif
Gossen Ruda
Tror inte det är en sektorspindel. Tycker den håller benen mer som en krabbspindel. Xysticus viaticus är ett förslag men färgerna stämmer inte riktigt. Kan vara en icke fullvuxen, eller någon annan art.
*Felix matte*
CITAT (ninnisky @ 06-07-2005, 16:33)
Tänkte bara tala om att jag varit väldigt duktig idag wub.gif och kastat ett mycket snabbt halvt öga på din spindel, Felix matte biggrin.gif - tänk att jag vågade, jag med min hemska fobi. .....

Jätteduktig! wub.gif

Sån var jag tidigare men sedan jag blev medlem här på Odla så har jag avskaffat min spindelfobi... förr kunde jag inte ens se dem på bild... tog med fingertopparna i tidningssidas hörn om där fanns någon...
nu väntar jag med kameran på att nya arter ska dyka upp laugh.gif biggrin.gif och kan faktiskt behålla lugnet även om tre-fyra ... ibland ännu fler springer på altangolvet. smile.gif .. men fortfarande händer det ibland när ett stort exemplar kommer mot mina fötter att jag skriker till och lyfter upp fötterna tongue.gif

Blir nog som oldwolfie säger... Snart fotar du spindlar wub.gif
*Felix matte*
CITAT (Lars-Olof Arvids @ 06-07-2005, 11:49)
Sitter den på en husvägg? I så fall kan det vara bred sektorspindel (Zygiella x-notata) som ska vara mycket vanlig just på husväggar.

Olle

Den satt helt stilla på balkongkanten... rörde sig inte trots att kameralinsen nästan nuddade ... den var ganska stor... kroppen minst 10mm... men jag tycker inte att den helt stämmer överens med bilder på Zygiella x-notata... kanske kan det skilja på utseende mellan hane och hona. unsure.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon