Smedsborg
Hejsan

JAG HAR BLIVIT MED TRÄDGÅRD !!!!!!!!!
Mitt livs första egna laugh.gif biggrin.gif Glad Jag ?? JA JÄTTE laugh.gif laugh.gif laugh.gif

Nu är det så att vissa av fruktträden ( de är gamla) har skjutit massor av skott längs stammen nertill. De ser mera ut som buskar från marken och en bit upp. Kan man knipsa - såga bort det nu eller bör man vänta till våren då man ska beskära? Undrar eftersom det är så pass mycket och har dom bott där i minst 50 år vill ju inte jag som ny på gården inte stöta mig alltför mycket med dem biggrin.gif

Jaha detta var inlägg ett. Gissa om det kommer att bli fler... Tomten är över 3000 kvm och det finns många frågor och mycket att identifiera. wink.gif

Smedsborg
Åsa, mälardalen zon 2
Det är NU som det är allra bäst att klippa fruktträd = under JAS (Juli-Augusti, September). Vid beskärning under JAS läker träden bättre, minskad risk för svampsmitta i såren + man brukar slippa få så enormt mycket vattenskott.

Skotten på stammen kan du ta bort du kan även gallra ur kronan i äppelträd ifall de är täta. Har du körsbär och plommon brukar man inte beskära dem så mycket (de bryter inte så bra på äldre ved) men skulle de också vara väldigt täta och risiga kan man även göra lättare gallringar i dem.

Låna gärna Nya beskärningsboken av Vollbrecht, Alm och Veltman på bilblioteket, där kan du se hur du ska lägga snitten utanför grenkragen + hur du gör för att undvika fläkskador ifall du klipper bort lite tyngre grenar. (denna bok är en mycket bra bok att h,a så har du en hel del buskar och träd i trädgården så brukar det vara en bra investering, den är inte så dyr i inköp ofta kostar den under 200kr med frakt hos internetbokhandlarna)
Smedsborg
Tusen tack för ditt svar Åsa.

Jag har trott att all beskärning bör ske under senvintern. Varför.... Ingen aning. Gammal hävd kanske. Alla är ju ute och klipper då. Nåja i dessa varma tider har vi tapetserat och målat om fyra rum. Gissa om slipdammet fastnar bra nu i värmen, typ i näsan och så biggrin.gif . Nu ska vi transportera möbler i ett par dagar men sedan återkommer jag med flera frågor. Det är ett par nyplanteringar som jag filurar på. Di ser aningen deppiga ut men får vänta ett par dagar till .

MYCKET svettiga hälsningar från Roslagen tongue.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Angående beskärningen på vårvintern så har nog den uppkommit för att man sett att yrkesodlarna är ute och klipper då. Yrkesodlarna klipper ofta på vintern-vårvintern för att sprida ut arbetsbördan över året, under JAS har de annat jobb.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon