Jag har en kastrerad hankatt på 3 år, Atlas.
En väldigt aktiv innekatt som härjar en hel del med de två 11åringarna (kastrerade) som vi också har.
Vi har en nätad stor balkong och en nätad stor altan. Balkongen har katterna tillgång till även på hösten och vintern när jag vädrar, brukar släppa ut dem där och hämta in dem när de vill in.
Altanen har katterna bara tillgång från vi vårstädat tills då höstvindarna kommer och vi städar undan inför vintern, ca 5-6 mån om året har de tillgång.
Atlas är först ut och sist in på denna altan.
Förra året var första året vi hade denna nätade altan, då började Atlas bli extremt rååmig och påstridig när han inte fick komma ut på altanen.
Atlas är rååmig innomhus även på vintern så det är inget nytt, bara längden och styrkan på hans rååmande ökar.
I år har han även börjat rååma på altanen, fast han är ute. Han skriker så jag är orolig för grannarna.
Dessutom har han börjat kissa ute på altanens plankgolvet, 2ggr har detta hänt bara i år, på olika ställen, detta hände någon gång förra året när jag spillt lite jord på plankgolvet.
Vid 2 tillfällen har han sprungit in från altanen och uppför trappan direkt ut på balkongen och kissat på plankgolvet. Shocked Trots att deras toalett som blir tömd dagligen är bara ett rum ifrån.
För någon helg sedan for vi bort och när vi kom hem såg det ut som någon rivit vardagsrummet, tavlor, krukor, böcker och dessutom en kissfläck bakom soffan på bara golvet.

Nog för att mina 11åringar har härjat i sina dagar men aldrig har de kissat inne eller rivit ner så totalt.
Vad göra??
Det verkar ju som altanen drar igång något för Atlas.
Hösten och vintern har varit "lugn" förutom rååmandet, nu verkar det explodera med tråkigheter.
Vi har leksaker, klättertorn (3st), jag brukar rejsa runt med dem och leka.
Katterna leker ju med varandra, fast inte lika mycket sedan i våras då Altas går för hårt fram.
Nu kommer vi hålla altanen och balkongen stängd i några dagar för att se om beteendet minskar.
Trist är det då de andra katterna trivs ypperligt på altanen och balkongen och vi människor tycker det är skönt att kunna ha öppna dörrar.

Tyvärr kan jag inte släppa ut Atlas då det är trafikerat och inte kattvänligt område.
Ursäkta det långa brevet men jag börjar bli lite knäckt och tålamodet börjar tryta...
Ideer??