mrsgreen
Hejsan
Jag har en kastrerad hankatt på 3 år, Atlas.
En väldigt aktiv innekatt som härjar en hel del med de två 11åringarna (kastrerade) som vi också har.
Vi har en nätad stor balkong och en nätad stor altan. Balkongen har katterna tillgång till även på hösten och vintern när jag vädrar, brukar släppa ut dem där och hämta in dem när de vill in.

Altanen har katterna bara tillgång från vi vårstädat tills då höstvindarna kommer och vi städar undan inför vintern, ca 5-6 mån om året har de tillgång.
Atlas är först ut och sist in på denna altan.

Förra året var första året vi hade denna nätade altan, då började Atlas bli extremt rååmig och påstridig när han inte fick komma ut på altanen.
Atlas är rååmig innomhus även på vintern så det är inget nytt, bara längden och styrkan på hans rååmande ökar.

I år har han även börjat rååma på altanen, fast han är ute. Han skriker så jag är orolig för grannarna.

Dessutom har han börjat kissa ute på altanens plankgolvet, 2ggr har detta hänt bara i år, på olika ställen, detta hände någon gång förra året när jag spillt lite jord på plankgolvet.
Vid 2 tillfällen har han sprungit in från altanen och uppför trappan direkt ut på balkongen och kissat på plankgolvet. Shocked Trots att deras toalett som blir tömd dagligen är bara ett rum ifrån.

För någon helg sedan for vi bort och när vi kom hem såg det ut som någon rivit vardagsrummet, tavlor, krukor, böcker och dessutom en kissfläck bakom soffan på bara golvet. blink.gif
Nog för att mina 11åringar har härjat i sina dagar men aldrig har de kissat inne eller rivit ner så totalt.

Vad göra??
Det verkar ju som altanen drar igång något för Atlas.
Hösten och vintern har varit "lugn" förutom rååmandet, nu verkar det explodera med tråkigheter.
Vi har leksaker, klättertorn (3st), jag brukar rejsa runt med dem och leka.
Katterna leker ju med varandra, fast inte lika mycket sedan i våras då Altas går för hårt fram.

Nu kommer vi hålla altanen och balkongen stängd i några dagar för att se om beteendet minskar.

Trist är det då de andra katterna trivs ypperligt på altanen och balkongen och vi människor tycker det är skönt att kunna ha öppna dörrar. sad.gif

Tyvärr kan jag inte släppa ut Atlas då det är trafikerat och inte kattvänligt område.

Ursäkta det långa brevet men jag börjar bli lite knäckt och tålamodet börjar tryta...
Ideer??
Fenja
Prova att ställa frågan här: Kattforum. Många på det forumet har just innekatter och kan säkert ge dig råd om detta.
Mvh
Fenja
dammkillen
prova ta med atlas ut i skogen och gå med honom i band och koppel. gör något kul, ta med honom på lite utflykter.

katter är vilda djur från början, att stänga in dem under längre tider inne är som att sätta en människa i isoleringscell nästintill och speciellt under brunstperioder

ta med han ut i skogen så han får röra på sig och leka av sig, man kan skaffa ett ganska långt band att ha honom kopplad i så att han kan ha lite rörelsefrihet

jag skulle gissa att det lindrar lite
Latmask
Dammkillens förslag kan liga gärna slå tillbaka och bli ännu värre. Katter är domesticerade djur och en katt som inte varit utekatt har OFTAST ingen längtan ut, sen finns alltid undantag. Att gå ut med katten i koppel kan vara toppen för många katter, men för andra kan det leda till ännu mer frustration vilket gör att de måste omplaceras. Det hände med min katt som jag tog ut i koppel, det ledde till att hon ville vara ute hela tiden och vi köpte hus och flyttade till landet för jag kunde inte tänka mig att göra av med henne.

Jag undrar om det finns något som kan skrämma honom på altanen, andra katter, hundar som kommer fram, elaka ungar? Det låter som om beteendet kan tyda på rädsla för något.

Är kisspölarna stora? Om det är småduttar med kiss kan det tyda på problem med urinvägarna vilket leder till stor smärta och frustration, det kräver veterinärbesök.

Jag rekommenderar också att besöka kattforumet du fick länk till ovan. Där finns mycket kompetent folk som kan hjälpa till med massor av råd.

Lycka till med er kisse!
Fialotta
Kika under altan om det finns en igelkotte där...kan va nåt sånt som skrämmer smile.gif
mrsgreen
Dammkillen: Det jag är rädd för är att iom att vi öppnade altanen och balkongen så ökade detta beteende och kommer det öka ännu mer om jag börjar ta ut honom?? I höstas när vi stängde altanen var han påstridig i flera dagar innan han återgick till sitt "normala" beteende.

Att jämställa innekatt med en människa i isoleringscell är helt felaktig ! mad.gif
Vi har inrett vårat hem med stimulerande och lustfulla objekt för att våra kissar ska få utlopp för alla sina behov av rörelse, hoppa, klösa, undersöka, problemlösa. Mina katter har varit innekatter i hela sitt liv och vet inte om nåt annat.
Men jag hålla med om att katter är individer, en del behöver mer stimulans än andra precis som hundar och människor.

Fenja: jag har ställt frågan där också för att få så stor hjälp som möjligt, men tack för tipset smile.gif

maudan: han låter inte rädd eller så utan mera orolig och rastlös.

Latmask: Det är ordentliga kisspölar som är lite uppåt väggen. Min altan är skyddad från trafik då jag har min trädgård utanför.
kristerh
Är du säker på att han är kastrerad wink.gif jag tycker att vissa symptom låter som okastrerad hankatt wink.gif tex att han kissar/revirmarkerar på väggarna,
råmar och har sig.
Tänk om de bara fick bort den ena "kulan" när han kastrerade sig, ofta kan hankatterna ha en av kulorna som inte vandrat ner dit de ska när de är unga.
krister
Ophelia
Har samma funderingar som KristerH. Men om han nu skulle vara kastrerad, kan det varjefall finnas möjlighet att beteendet skulle vara ett "okasterad hankattsbeteende" och kan framkomma av någon anledning även om han är kastrerad? Han verkar ju vara dominant. Kan det ha något med saken att göra?

Jag känner bara till hästar och en del valacker har blivit "hingstiga" i vissa situationer och med vissa individer. Har även varit med om en valack som blev som en "stridis" mot en annan valack efter att ha åkt på stryk av den andra valacken.

Jag hoppas att problemen löser sig för er alla.
mrsgreen
Hans pung är tom och jag känner inga ovanför, fast veterinären borde sagt nåt om han bara fann 1 kula.
Desutom slutade han markera efter kastrationen.

Mina andra två katter leker inte alls lika hårt och intensivt som Atlas.

Jaa jag finner inga råd längre, ska ring veterinären och fråga om detta beteende. sad.gif
Caprice
Beteendet låter konstigt..

Det är ingen katt i omgivningen som han "vill sätta på plats..", någon som han tycker inkräktar på hans eget revir..? Någon som han sett promenera över tomten..?
Vår ena katt pustar som en liten tjur då hon ser en annan katt på vår tomt..

Tror heller inte på att ta ut honom på långpromenader, det kan / kommer nog bara förvärra situationen...

// Att jämställa innekatt med en människa i isoleringscell är helt felaktig //
Självklart är det så!!
Det är en ren vanesak för katten... Att ha en katt som innekatt, och den är redan van vid att röra sig fritt, det är taskigt..
Men om de är vana vid det ifrån början så funkar det utmärkt..

Vi har två katter, de går dessutom i lina ute, och det är absolut inget problem för dem!

Fö tycker även jag att beteendet låter likt en okastrerad katt´s... huh.gif

Caprice
mrsgreen
Förra sommaren inträffade några "fajter" mellan spjälorna med 2 olika utekatter.
I år har de katter som korsat trädgården ignorerat mina katter, Atlas brukar sjunka ihop och ducka bakom en spjäla när de går förbi.

Jag har märkt att hans vilja att leka med mig har avtagit. Förut kunde vi rejsa genom huset och han jagade en lina eller en trådstump men idag är han måttligt intresserad, följer efter men hugger inte lika intensivt som förut.

Jag ger mina nya leksaker mellanåt för att stimulera dem.
dammkillen
han håller på växer upp. förmodligen gör han uppror mot de två äldre katterna och mot allt och alla andra. det kan vara det att det är för trångt just den här perioden i hans liv. det kan ju vara så att hotet inte kommer utifrån okända katter utan ifrån de två andra katterna i familjen. sånt där beteende är väl naturligt. jag tror att man ska försöka lugna ner miljön och omgivningen, att t.ex. mörka ner rummet han är i, att inte ha så mycket spring.
det kan vara så att han tycker det är för mycket just nu och behöver vila ifrån allting, att han får vara ifred
när han var liten ville han leka, nu har han mognat och behöver mer utrymme för sig själv
mrsgreen
Igår höll jag alla katter inomhus, trots det blev det ingen "opera" från Atlas men värmen gjorde att alla katter låg nere i källarens svala mörker och sov hela dagen.

På kvällen vaknade de till och rejsade lite innan vi alla gick och lade oss.

Får se hur det går idag, fast det ser ut att bli lika varmt, de ligger i källaren redan.
HippieSpellan
hur gick det? sa veterinären något?
mrsgreen
Veterinären informerade om någon spruta med hormoner, det gör att om han har mycket hormoner i kroppen så lugnar sprutan ner det och hans beteende kommer att ändras. sad.gif
Spruta är nog sista utvägen innan omplacering tror jag.

Nu när värmen har kommit sover mest katterna hela dagarna i källaren.
På nätterna tror jag också det är lungt då jag inte hör eller hittar spår efter härjningar, så nu är det väldigt lungt! smile.gif

Vi får se hur han agerar när värmen sjunker på dagarna!

Jag är förvånad att alla katter är så lugna, förra sommaren var här full fart, på Atlas, fast det var varmt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon