Full version: Min vackra alm!
karjo
Hej!

I min trädgård står det här vackra trädet! Det är mig så kärt, visst är det vackert?! wub.gif
Men vad är det för något? En alm.. men jag har aldrig sett en som "ormar" sig så med grenarna... blink.gif Grenverket är så tätt och slingrigt!

Har oxå en buske av samma sort, eller rättare sagt en gammal stubbe som omringats av skott. Vad kan man göra för att snygga till den?
huh.gif

(försökte få in bilder! Men hur gör man?! Jag har dem i mitt album men får inte in dem här! *suck* Får meddelandet att "dynamiska taggar är inte tillåtna...)
Åsa, mälardalen zon 2
CITAT (karjo @ 06-07-2005, 10:10)
Hej!

I min trädgård står det här vackra trädet! Det är mig så kärt, visst är det vackert?! wub.gif
Men vad är det för något? En alm.. men jag har aldrig sett en som "ormar" sig så med grenarna.. blink.gif

Har oxå en buske av samma sort, eller rättare sagt en gammal stubbe som omringats av skott. Vad kan man göra för att snygga till den?
huh.gif

(försökte få in bilder! Men hur gör man?!)

Bilderna måste vara utlagda på nätet för att det ska funka att infoga bilder i sina inlägg (bildadressen = URL infogas i den rutan som dyker upp när man klickar på bildknappen). Har du ingen hemsida går det lätt att göra ett eget fotoalbum här på odla
http://www.odla.nu/album/

(fotoalbumet länkas inte automatiskt till forumet så man måste uppdatera sin forumprofil efter att man gjort ett album då får man en kameraikon längst ner i alla sina inlägg)
karjo
Jag fick till det!!!

Titta gärna på bilderna och säg vad ni tror! smile.gif

karjo
Här kommer busken oxå!
jegi
Du har en hängalm! Tjusigt träd.
karjo
Kallas den så! Kul! biggrin.gif

Vad kan man göra åt "busken"? Går den att få lika fin som det stora trädet? (I mitten av busken finns en gammal stubbe...)
Åsa, mälardalen zon 2
Nej jag tror inte den går att få så fin som trädet, hängalm brukar vara ympad på vanlig alm och busken ser ut som stubbskott från ett nedsågat träd.
karjo
Så för att få det snyggt i det där hörnet så kanske det är bäst att ta bort busken och stubben och sätta något annat??
Cilla
Med almskott kan man göra en almkoja. Man kan fläta yngre alm också. Eller spara några skott som får bli stamträd.

Alm är en tidsfråga, dvs hur länge man får ha dem. Almsjukan håller på att döda varenda alm i landet. Jag skulle njuta av den alm jag har så länge som möjligt.
karjo
CITAT (Cilla @ 06-07-2005, 11:48)
Med almskott kan man göra en almkoja. Man kan fläta yngre alm också. Eller spara några skott som får bli stamträd.

Alm är en tidsfråga, dvs hur länge man får ha dem. Almsjukan håller på att döda varenda alm i landet. Jag skulle njuta av den alm jag har så länge som möjligt.

Hur menar du med almkoja? Alltså en riktig koja som tex barn kan gömma sig i? Hur skulle man fläta då? Förklara gärna lite mer... *nyfiken* rolleyes.gif
Big Gardener
Det korrekta namnet på hängalm är Ulmus glabra 'Camperdownii'.

Edit: Tycker dessutom att bladen och grenarna på stubbskotten är lite väl vresiga för att vara vanlig skogsalm. Skulle tro att det är pyramidalm Ulmus glabra 'Exoniensis'
Cilla
Jag håller nog med Birger när han väl skrivit det - vanlig skogsalm är det nog inte. Här hänger så höga grenar mer och bladen är inte alls så uppåtstående skogsalmens unga skott. Helt flata är de dessutom.

Eftersom almen är hotad så är det lite synd att göra flätningar mm av den, och pyramidalm kan bli helfin om den får växa upp. Men för att få spara lite ungalm här och var har jag gjort almkojor. När man utgår från lite uppväxta skott får man fläta och binda lite som det går.

I ditt parti kanske man skulle kunna göra en hemlig smal ingång och klippa skott i mitten så att man kan stå på det som tidigare var stubben mitt i. Om man inte tycker det är kul att se rätt upp i himlen kan man ju svira samman topparna, eller ympa samman dem om man vill.

I det hemliga pyramidalmsrummet kan man kanske sätta en stol, eller göra pall av de grenar man kapar av i mitten. Lämna tre stycken och sätt en platta med kudde där. Häng upp en liten hylla mellan två andra stammar så att du kan hänga kikare där, eller varför inte ställa en punschflaska med ett glas brevid. Punsch i sin egen almkoja är inte dumt.

Fast vackrast blir almen nog om du bara låter den växa som den är. Den söker sig till pyramidal form igen.
karjo
Menar ni att det kan vara två sorter? En pyramid och en häng?

Skulle "busken" kunna bli en pyramid även om jag bara låter den vara och inte flätar den?

Det blir ju häftigare ju mer jag tänker på det! tongue.gif
mulle
CITAT (Cilla @ 06-07-2005, 11:48)

Gäller almsjukan samtliga Ulmus-arter? Varifrån kommer den? Har vi den inte i Finland eller är det bara så att ingen pratar om det?
Mulle
Cilla
Japp, hela stubbskottssamlingen du har kommer att försöka få pyramidform om den får växa osört. Om det nu är en pyramildalm, men det ser så ut. Att man i din trädgård planterat olika almar är inte konstigt. Det blir i det närmaste sakralt, iallafall stämningsfullt med pyramid- och hängformer på samma ställe.

Almsjukan har vi skrivit om tidigare här, gör några sökningar så fpr du mer information. Almsjukan drabbar alla ulmusarter tyvärr. Lokalt verkar det som om almsplintborren först går på en sort, men sedan tar den de ulmusar som finns.
karjo
Då låter jag väl skotten vara då! rolleyes.gif Eller ska jag gallra bland dem för att det ska bli bäst? unsure.gif

Vad kul att ha flera olika sorter. Det finns också vanlig alm. Och i omgivningarna finns massor med alm. Hoppas vi klarar oss från sjukan. Annars skulle det bli väldigt tomt häromkring... sad.gif
Cilla
Om du inte ska göra en koja eller annat av det utan njuta av det som ett träd så brukar trädet lösa formen och gallringen snyggast själv.
Dzad
Mulle-> Ja, jag vet. Ingen pratar om almsjukan i Finland. Har inte själv sett nån alm som skulle vara drabbad... fast har ju inte sett så många och inte kollar jag så noga. Kan nog bra hända den inte alls finns här. Hoppas verkligen den inte hittar hit på många hundra år.

Såg en... 300+ år gammal alm i bergen vid franska rivieran.
karjo
CITAT (Cilla @ 07-07-2005, 18:07)
Om du inte ska göra en koja eller annat av det utan njuta av det som ett träd så brukar trädet lösa formen och gallringen snyggast själv.

OK! Tack för all hjälp och alla svar! wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon