Schersmin, har en som har stått i en plastbytta i 9 år, den blommar och blommar hialöst varje år. Bild på den på hemsidan. Bilden" terrassen i kvällssol." Där är schersminen 6-7 år.
Ska man ha träd i krukor är det två saker man bör tänka på. Ta reda på vilken zon man bor i, välj ett träd som tål minst att växa i 2 zoner högre.än den inköpte växten.
Bor du i zon två, välj då ett träd som tål zon IV - V.
Sedan är krukan A-O. Största felet att man misslyckats med att odla träd i krukor är att man väljer för liten kruka. Dess större kruka, dess mera jord och skydd för rötterna. Har mina träd i 80-100 l krukor. Har 6 träd i krukor och hitills har det gått bra. Peppar, peppar.:-))
På vintern kläs krukan in med 2-3 lager fiberduk och bubbelplast, så klarar den sig bra.
När du skall plantera sätt krukan på en tjock skiva frigolit från början, så slipper du kånka på en tung kruka sedan till vintern , så skyddas den för frost underifrån. Träd i krukor tycker inte om att stå blöta om fötterna. Ta fyra höga bambupinnar, träd ned korkar i toppen på pinnarna, så sticker dom inte hål på duk och plast. Lägg fiberduk, (duken är för att vara lite skydd mot den kalla plasten.) och plast över trädet och knyt fast det, det behöver inte vara så tät, busken tål frosten, det är mera till skydd för blötan.
Lycka till

När jag läste inlägget en gång till, ser jag hur pekpinne och besserwisseraktigt det blev.
Det var inte meningen. Glömde att förhandsgranska innan jag skickade iväg det.