Kana
Jag skulle vilja ha något lite större på balkongen och har funderat på en massa olika saker. Lager, fläder, uppstammad vinbär, pelaräppleträd... men problemet lär väl bli att övervintra det lilla livet. Jag har inte tillgång till svala ljusa utrymmen på vintern så det måste vara något som klarar att stå kvar ute, om jag till exempel bygger en liten fodrad låda åt det, eller som kan trivas som krukväxt inne. Har ni några goda råd?

K.
e_sedell
fläder blir nog lite stort. Jag skulle säga änglatrumpet, men de tål ju inte frost. Hummm, Hur stor är balkongen?
Åsa, mälardalen zon 2
Pelaräppelträd som ex. Dzin och Arabat brukar ofta klara sig bra i stor kruka i stockhomstrakten zon 2-3 med bara lite täckning över vintern så i din zon 3 borde det också gå bra. Är balkongen blåsig och utsatt kanske du ska packa in växten mera noga än om det står i skyddat läge.

Är balkongen blåsig kan man behöva binda fast trädet använd då något som inte skaver sönder barken på trädet.
Adri-Anne
Schersmin, har en som har stått i en plastbytta i 9 år, den blommar och blommar hialöst varje år. Bild på den på hemsidan. Bilden" terrassen i kvällssol." Där är schersminen 6-7 år.
Ska man ha träd i krukor är det två saker man bör tänka på. Ta reda på vilken zon man bor i, välj ett träd som tål minst att växa i 2 zoner högre.än den inköpte växten.
Bor du i zon två, välj då ett träd som tål zon IV - V.
Sedan är krukan A-O. Största felet att man misslyckats med att odla träd i krukor är att man väljer för liten kruka. Dess större kruka, dess mera jord och skydd för rötterna. Har mina träd i 80-100 l krukor. Har 6 träd i krukor och hitills har det gått bra. Peppar, peppar.:-))
På vintern kläs krukan in med 2-3 lager fiberduk och bubbelplast, så klarar den sig bra.
När du skall plantera sätt krukan på en tjock skiva frigolit från början, så slipper du kånka på en tung kruka sedan till vintern , så skyddas den för frost underifrån. Träd i krukor tycker inte om att stå blöta om fötterna. Ta fyra höga bambupinnar, träd ned korkar i toppen på pinnarna, så sticker dom inte hål på duk och plast. Lägg fiberduk, (duken är för att vara lite skydd mot den kalla plasten.) och plast över trädet och knyt fast det, det behöver inte vara så tät, busken tål frosten, det är mera till skydd för blötan.
Lycka till biggrin.gif biggrin.gif

När jag läste inlägget en gång till, ser jag hur pekpinne och besserwisseraktigt det blev. sad.gif
Det var inte meningen. Glömde att förhandsgranska innan jag skickade iväg det.
Eva St
Lager har jag haft ett antal år. Den står ute i sin kruka hela sommaren till långt fram på hösten och sedan har den fått bo inne i vanlig rumstemp och utan extraljus på vintern. Det har inte varit några som helst problem. Den växer så det knakar på sommaren fast på vintern står den still i tillväxt men ser ut att må hur bra som helst.
Eva St
Lavendela
Fikon förståss! Jag är fikonfantast och har två på min inglasade men det lär finnas riktigt köldtåliga fikon. Vackra, lättskötta och med underbar frukt!

Ulrika
Hannele
Doftande stamros! Eller stamkrusbär.
Cilla
När jag bodde med balkong hade jag träd i kruka som jag sedan planterade ut när de blev för stora. En rönn, en björk och en ek fick sina första år hos mig. Nu har jag bokplantor och en del andra träd i krukor på terrassen, som ska få komma ut i naturen när de är lite starkare.

Annars är det ju kul att få frukt. Alternativ till pelaräpple är spaljerat äpple, om du har en solig vägg att fästa den invid. Ger frukt fort och vajar inte i vinden. Både pelaräpple och spaljerat äpple kan du ympa in nya sorter på så att du får flera sorters äpple.
Lisa
jag köpte ett pelaräpple (bolero) förra sommaren, ganska sent. den ser ut att ha klarat vintern bra. jag är himla glad över köpet och ser fram emot att se den i blom nu i vår. tyvärr får jag nog vänta ett eller två år på frukt, men blommorna ska visst vara enormt vackra.

när jag köpte den var hon som hjälpte mig på hortus (i nacka, väldigt hjälpsam personal där) nogrann med att påpeka att jag skulle ha en frostbeständig kruka samt att den skulle vara tillräckligt stor.

hon sa också att jag måste plantera om den vartannat år, för att rötterna "snor" sig i krukan och kan efter ett antal år börja "strypa" sig själv.

hon rekommenderade mig också att när jag vartannat år planterar om den tillför blåkorn som gödsel och sa att jag i princip inte behövde gödsla mer.
evarina
Hejsan!
Konstigt det där med omplanteringen. När jag köpte mitt Boleroträd sa de på plantskolan att jag inte fick blotta rötterna och att jag inte skulle plantera om mitt träd. Vad ska man tro? Är det någon som vet mer om detta?
/Eva
Lisa
oj, hon som jag pratade med tyckte till och med att man kan ansa rötterna lite grann när man plantera om...

tur att jag inte ska plantera om i år, är det någon som kan hjälpa oss här med vad som är rätt och fel?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon