|
Min physalisplanta bara växer och växer och är nu ca. 1,5m. Den har ännu inte visat tecken på att sätta blom och jag funderar på att beskära den lite lätt för att stimulera blomsättningen...
Eller gör jag då en björntjänst? Förhindrar jag kanske blomsättningen istället? Är det bättre att låta den vara och låta blommorna komma när de kommer? Det verkar ju som att all energi just nu bara går åt till att växa sig högre...
Tacksam för svar! /Nina
Åsa, mälardalen zon 2
06-07-2005, 09:50
Beskärning brukar sällan stimulera blombildning det brukar snarare stimulera tillväxt. Olika sorter är olika snabba, om du odlar kapkrusbär (den physalisen som finns i matbutiken) så är den ofta ganska sen på att börja bilda blommor. (gyllenbäret som är en amerikansk släkting till kapkrusbäret är snabbare, den har redan haft moga frukter här hos mig, sådda i april)
Jag tycker nog du ska låta den vara och kanske istllet titta på vilken gödning som används. Gödning med höga halter kväve gynnar tillväxten medans lite högre halter fosfor gynnar blombildning.
Jag har en pfysalis som jag har haft i tre år nu...och jag beskär den starkt under våren när jag ser att de nya skotten börjar titta fram längs stammen! Sedan kan man vänta sig frukt framåt Aug./Sep.!
Jag har min ute i söderläge hela sommaren och vattnar den mycket...men jag lyckas inte alltid göda den lika ofta, men den blommar vackert vare år ändå! Att den inte sätter knopp ännu behöver du nog inte oroa dig över, den verkar sätta blom sent! Hade det varit i slutet av Juli och början av Aug. då kanske det hade varit för sent för den att sätta blom, men inte nu!
Ok. Super... Då ska jag försöka ha tålamod ett tag till  Min kompis har nämligen en som blommar nu, så det är därför jag frågar. Men den är och andra sidan två år (min kommer från en stickling av hans) och min är bara ett halvår... Så då ska jag vänta ett par veckor till, så hoppas jag att min belöning kommer så småningom
Jag höll på och både plockade bär och pollinerade blommor så sent som i November...rätt fräckt faktiskt att göra en tårta och ha egen odlad physalis som dekoration... Fick nästan 2kg bär ifrån den förra året! Se till att du har en sor kruka till den så kan du övervintra den inne (jag har min i ett söderförnster utan någon Xtra ljus...den klara sig bra ändå!) som vilken vanlig växt som helst! Jag planterar om min i feb./mars i en 10L hink som den sår stå i hela sommaren! Men som sagt den växer fort när den väl kommit igång!
Men på de flesta ställen jag har läst så står det att den bara är ettårig!? Iofs. så är min kompis physalis 2 år, men han beskärde ner den som attans första året...
Men du har haft din i flera år eller? (Emser)
Åsa, mälardalen zon 2
07-07-2005, 13:01
CITAT (neena @ 07-07-2005, 13:43) Men på de flesta ställen jag har läst så står det att den bara är ettårig!? Iofs. så är min kompis physalis 2 år, men han beskärde ner den som attans första året...
Men du har haft din i flera år eller? (Emser) Många av våra ettåriga växter är fleråriga i sina hemländer men vi kallar växter som blommar första året vid sådd och som inte överlever våran vinter för ettåriga men tar man in dem kan de leva flera år. Även tomat kan övervintras inomhus men man bör ha en bra plats att ställa växterna, ofta vill de stå svalt och ljust under vintern + de drabbas lätt av ohyra. Det finns dock flera sorters Physalis det finns ju t.o.m en physalis som verkligen överlever vintern (judekörs som kan bli ett rejält ogräs). Den som finns som frukt på ICA brukar vara kapkrusbäret som är en flerårig växt som dock måste övervintras frostfritt. Gyllenbäret ska också kunna övervintras inomhus under vintern men den är ganska snabb på att sätta frukt så det brukar gå bra att så nya plantor varje år. Tomatillo tror jag också funkar att övervintra inomhus.
Jo, jag misstänkte att det var som du säger Åsa. Kan man se skillnad på de olika sorters physalisarterna eller är de snarlika? Min kommer nämligen från en physalisodling i Ecuador, så jag vet inte vad det är för sort...
CITAT (neena @ 07-07-2005, 13:43) Men på de flesta ställen jag har läst så står det att den bara är ettårig!? Iofs. så är min kompis physalis 2 år, men han beskärde ner den som attans första året...
Men du har haft din i flera år eller? (Emser) Ja, jag har haft min i 3 år nu denna sommaren och den växer så det knakar! Ofta står det som ettårig här för att vi inte har ett klimat som den klarar av utomhus. Åker man därimot till tropikerna står den som flerårig. Så det är nog inte växten i sig själv som begränsar utan klimatet...som sagt så håller jag med Åsa!!! (svarade innan jag läst vad hon skrivit...)
CITAT (Emser @ 06-07-2005, 17:03) Jag höll på och både plockade bär och pollinerade blommor så sent som i November.. Måste man pollinera den om man har den i växthuset och dörren står öppen? I så fall hur pollinerar man den ? med pensel ?
*Felix matte*
07-07-2005, 19:03
Mina plantor har inte heller blommat men jag ser nu att det börjar komma något i bladvecken... kan det vara där som blomman kommer. jag sådde mina från köpefrukt 28 februari i år.
Åsa, mälardalen zon 2
07-07-2005, 21:46
CITAT (neena @ 07-07-2005, 14:08) Jo, jag misstänkte att det var som du säger Åsa. Kan man se skillnad på de olika sorters physalisarterna eller är de snarlika? Min kommer nämligen från en physalisodling i Ecuador, så jag vet inte vad det är för sort... De är väl ganska lika varann speciellt kapkrusbäret och gyllenbäret, gyllenbäret blir bara något mindre (både växtsätt och frukt). Båda 2 får de där beige prassliga höljet med ett gulorange bär i som är ganska sött och gott. Tomatillon däremot får ganska stora bär (som en normalstor tomat ungefär), brukar skördas gröna (eller lila ifall det är den lila sorten). Tycker själv inte den är så god rå men den ska vara god att göra salsa på. Judekörsen känner man igen på de knallröda lyktorna + bären går inte att äta (de smakar förfärligt illa, jag har provat).
Ahh... Då lär det nog vara kapkrusbär (den "riktiga" physalisen), för den blir både väldigt stor och får stora bär :)
Tomatillo vet jag med all säkerhet att det inte är iaf...
CITAT (Muguet @ 07-07-2005, 16:55) CITAT (Emser @ 06-07-2005, 17:03) Jag höll på och både plockade bär och pollinerade blommor så sent som i November.. Måste man pollinera den om man har den i växthuset och dörren står öppen? I så fall hur pollinerar man den ? med pensel ?  Muguet>> Jag pollinerade inne i mitt kök med pensel. För det är ju lite ont om bin i Nov.!!! Nej, på sommaren behöver man inte göra det, växtn drar till sig ganska mycket flygfä, så bär får man så det räcker (iaf för mig...) men sen får vi ta över! neena>> hur ser blomman ut? Är den ljusblå så är det "Ballongblomma". Om du inte har sett blomman ännu så får Ballongblomman svarta prickar på bladen som Pysalisen inte får! Ballongblomman är en släkting till Japansk lykta och får samma fröställning som physalisen, men bären är giftig och innehåller bara frön inget annat! Felix Matte>> Ja, det kan både bara blommor men den delar sig självmant som tomatplantor ungefär. Men blommorna kommer i vecken mellan blad och stam och ganska långt ut på grenen! Blomman är gul med lite svarta streck i...ganska ingetsägande faktiskt, typ som potatis blomman!
råse-marie
10-07-2005, 07:20
Skiljer det i smak på dom ? Är den ena lite mindre och ger mer bär än den andra ? Har jag uppfattat rätt ???
Emser: Det är en physalis (sk. kapkrusbär) jag har... Min pojkväns farsa hade förra året både en tomatillo samt en stickling av samma physalis som jag har nu, så jag vet skillnaden. De är inte så lika alls tycker jag.
Jag läste att man ska tjuva (nypa) bort skotten i bladvecken på phylalis som man gör med tomater, men ska man börja göra det först när växten börjat blomma? Är ju rädd att ta bort blomanlagen om jag börjar nypa bort saker nu...
Jag har inte tjuvnypt min alls...någonsin!
CITAT (råse-marie @ 10-07-2005, 08:20) Skiljer det i smak på dom ? Är den ena lite mindre och ger mer bär än den andra ? Har jag uppfattat rätt ???  Öhm..vilket av dem är det du undrar över? *extremt förvirrad av värmeslag*
*Felix matte*
11-07-2005, 20:35
CITAT (Emser @ 10-07-2005, 00:10) Felix Matte>> Ja, det kan både bara blommor men den delar sig självmant som tomatplantor ungefär. Men blommorna kommer i vecken mellan blad och stam och ganska långt ut på grenen! Blomman är gul med lite svarta streck i...ganska ingetsägande faktiskt, typ som potatis blomman! Tack Emser  jag får vänta och se vad som kommer... hoppas så klart på frukter senare mot hösten
råse-marie
12-07-2005, 06:31
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,06-07-2005, 10:50) Olika sorter är olika snabba, om du odlar kapkrusbär (den physalisen som finns i matbutiken) så är den ofta ganska sen på att börja bilda blommor. (gyllenbäret som är en amerikansk släkting till kapkrusbäret är snabbare, den har redan haft moga frukter här hos mig, sådda i april) Det var det här jag funderade på ..... jag trodde det var samma sak . Vad skiljer dom åt ?
Åsa, mälardalen zon 2
12-07-2005, 07:00
Det som skiljer gyllenbäret från kapkrusbäret är att gyllenbäret är mindre, både frukter och växt blir mindre än hos kapkrusbäret + gyllenbäret är snabbare att sätta frukt + den är mera köldtålig.
+de har såklart olika vetenskapliga namn
gyllenbär = Physalis grisea (syn. Physalis pruinosa)
kapkrusbär = Physalis peruviana (syn. Physalis edulis)
råse-marie
14-07-2005, 06:53
Men smakmässigt skiljer det något där
Åsa, mälardalen zon 2
14-07-2005, 07:47
Nej jag tycker de smakar likadant.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|