Vem eller vad orsakar att gräsmattan dör ut fräckvis i allt större och större områden? Och vad kan man göra åt det?
Tack på förhand!
Fenja
Det finns skalbaggslarver som äter gräsrötter, också häxringar (svampmycel) kan få gäsmattan att dö fläckvis.
kristerh
06-07-2005, 13:47
Harkrankens larver äter oxså gräsmatterötter

finns gott om dem iår.
krister
Tack för tips om vad det kan vara! Någon som vet vad man gör för att bli av med dem?
Mvh
Fenja
Åsa, mälardalen zon 2
06-07-2005, 18:26
Ett miljövänligt sätt att få bort harkrankar, pingborrar mm. är nematoder.
http://www.bionema.se/
Tack Åsa! Jag ska vidarebefodra det till min kompis. Synd bara att företaget som har dem har gjort en knappt läsbar sida... (små bilder och liten text)
Mvh
Fenja
Åsa, mälardalen zon 2
06-07-2005, 19:38
Jag ser stora tydliga bokstäver på bionemas hemsida men jag har datorn inställd på största textstorleken så om man har svårt att se texten så kan man ofta ändra inställningen i datorn. (textstorleken kan man ändra ifall man går in under "visa" högst upp på sidan)
Tack Åsa!! Jag behöver inte förklara att jag är en riktig datorimbecill va?
Mvh
Fenja
zaaritha
09-07-2005, 00:39
Rådet i "Gröna rum" att gräva m fingrarna i jorden o plocka bort harkrankslarverna................ Fy fasen! Jag är inte rädd för möss, spindlar,
fladdermöss, o s v. Men--att ta i larver!!!
Isch!
kristerh
09-07-2005, 14:10
Tack för tipset, jag skall genast beställa, var man än gräver på tomten, antingen i rabatten eller i gräsmatattan hittar jag dessa feta äckliga larver,
det måste vara perfekta att ha som bete när man metar
krister
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.