CITAT (Nicolina @ 06-07-2005, 12:12)
Fick precis veta att mammas sambo sen 30 år tillbaka dog i morse, jag tyckte om honom så det känns tungt. Men vad gör man , säger man till min mamma ? jag har så svårt för att uttrycka mig i vanliga fall , allt känns så fel, blir så fel. Dessutom är jag väldigt orolig för hennes skull , hon har redan haft en stroke , även om det verkligen inte var oväntat för han var sjuk länge så känns det plötsligt och jag vet inte hur hon kommer reagera, det kan man ju aldrig göra men jag är så rädd att bete mig fel att tränga mig på eller "bry" mig för lite var går gränsen ?
Mvh Nicolina
Jag är ledsen för din skull. Det är verkligen inte lätt att hantera dödsfall och tyvärr kommer alla tvingas uthärda den smärtan det innebär att mista någon. Hur man reagerar inför en nära anhörigs död är så väldigt individuellt. Det är därför svårt att ge konkreta råd om vad man ska säga eller göra.
Om jag utgår ifrån mig själv och de erfarenheter jag gjorde vid min pappas död för två år sen, så räcker det långt att bara finnas där. Att vara i närheten och att försöka trösta inte så mycket i ord men desto mer i närhet. Att ordna med en begravning, bouppteckning och allt det där kan kännas ganska overkligt och då är det bra att ha någon som förankrar en i verkligheten. Försöka vara lyhörd och gör det tydligt att du vill ställa upp för din mamma.
Om du har en okej relation till din mamma, tränger du dig inte på, om du är där för henne. Det är ju vid såna här svåra tillfällen i livet som närheten till dem man älskar är extra viktig, låt inte rädsla hindra dig att närma dig din mamma.