Eurydike
06-07-2005, 11:47
Har i år blivit lite väl inspirerad tror jag. I min iver skaffade jag 7 STORA krukor/urnor att odla allt möjligt i. Sen valdes det blommor, bär och annat som föll mig i smaken. Vad jag inte tänkte på i all iver var hur ska jag övervintra de fleråriga växterna? De lär ju knappast få plats innomhus allihopa. Så nu undrar jag.....
Kan man bygga något av spånskivor och plexiglas. Som ett litet rum/växthus åt dem. Räcker det för att hålla frost och kyla borta, eller?
Åsa, mälardalen zon 2
06-07-2005, 11:49
Vilka växter är det och vilken växtzon odlar du i?
Eurydike
06-07-2005, 12:14
Zon 3 på en ganska skyddad balkong i västerläge. Inte inglasad alltså men med husväggar på tre sidor och ett rätt högt "staket".
Odlingen består av smultron, amerikanska blåbär, rabarber, chili peppar, citrongräs, brudslöja, kokardblomster, lavendel, Rosenkrage, Tusensköna och förgätmigej.
Fast förgätmigejerna överlevde rena massakern förra vintern när det först regnade kopiöst innan jag hann ta in balkonglådan där de växer. Sen frös det och kom snö. Så de var helt innefrysta i ett stort isblock men överlevde och blommar som galningar i år ändå.
Vad tror ni? Lite täckbark kanske bara och linda in dem i billiga liggunderlag från ÖB? :-)
kristerh
06-07-2005, 13:42
En hel del av dem borde kunna klara sig; amerikanska blåbär, rabarber, smultron, citrongräs, brudslöja, förgätmigej, de andra är jag lite mer osäker på, men ställ krukorna på någon frigolitbit, och bädda in med skuggväv, så får du se vad som klarat sig nästa vår, vårsolen är farlig när den värmer krukorna, likaså regn som sedan fryser och tinar igen.
krister
Eurydike
06-07-2005, 13:50
Vad bra det låter! Det är ju mest rabarber, blåbär och smultron jag är orolig för. De andra går väl att plantera om nästa år om inte annat, eller så väljer jag andra blommor då helt enkelt.
Vet dock inte var jag ska få tag på så mycket frigolit. Men om man köper ett gäng liggunderlag (Har sett att de säljer dem för 10kr styck på ÖB ibland) och lägger på varandra på golvet. Det borde väl isolera bra?
Åsa, mälardalen zon 2
06-07-2005, 14:23
Citrongräset tål inga minusgrader det ska helst övervintras svalt och ljust men mitt brukar få stå i vanlig bostadsvärme i ett ljust fönster under vintern och det brukar fungera bra det med. Chili tål inte heller minusgrader, kan övervintras svalt och ljust alt. köper eller sår man en ny varje år. När det gäller kokardblomster så finns det både fleråriga och ettåriga sorter, men har du en flerårig sort så borde den övervintra.
Dra gärna in krukorna mot husväggen det är lite mer gynnsammt där + det brukar inte regna så mycket nära husväggen. (liggunderlag tror jag kan fungera lika bra som frigolit)
Eurydike
06-07-2005, 14:41
Men då kanske jag oroade mig helt i onödan låter det som. En eller två av krukorna får jag plats med inne. Kan ju ta in de känsligaste då så får de andra plats längs husväggen. Typ citrongräset.
De står på plast golv (Hestraplattan) och dessutom på hjul. Så de är ju inte dirket mot betongen. Kanske tom räcker med det?
Liggunderlag runt själva krukorna kanske? Sån där skuggväv på. Täckbark också kanske???
Förra året hade jag bara en sån kruka med smultron och lite kryddor. Den stod bara rätt upp och ner i hörnet av balkongen hela vintern. I alla fall smultronen klarade sig fint och plantorna är jättestora i år. Det är kanske inte så utsatt läge när jag tänker efter. Är ju ett element precis på andra sidan väggen.
Jag ställde min kruka med smultron i en plastpåse med en massa löv i som låg både under och runtomkring krukan. Den klarade sig utmärkt, men kom ihåg att kolla till den under våren (runt mars) och se om den har börjat växa ngt, för då får man slänga på lite vatten.
kristerh
07-07-2005, 13:58
man får nog slänga på lite vatten även om de inte har börjat växa, passa på att vattna lite vid töväder, men inte för mycket bara, det skall bara vara lite lätt fuktigt.
krister
Frigolitblock kan du köpa på större byggvaruhus.
Mvh
Fenja
Chilin kan övervintra inomhus, men beroende på sort drar den gärna på sig en massa löss och annat när den står inne, så det är knappt värt besväret. Det är ju så lätt att dra upp nya om man bara ser till att så tidigt (gärna i januari-februari).
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.